Deze week viel mijn oog op een brief van Stichting De Bevlogen Huisartsen (DBH) aan de Zorgautoriteit (NZa) en dan specifiek aan de projectleider van het aanstaande praktijkkostenonderzoek huisartsenzorg (Brief DBH, 14 maart 2023). In deze brief meldt DBH de voortgang van hun bezwaar tegen de Tariefbeschikking 2023 en uiten zij kritiek dat zij als DBH niet betrokken zijn bij de opzet van het aanstaande praktijkkostenonderzoek (PKO).

Zoals het zich in de aanbestedingsprocedure van de NZa laat aanzien gaat het PKO zich ten onrechte, aldus DBH, richten op ‘gemiddelden’, wordt niet de ‘gewenste’ situatie in kaart gebracht, maar de ‘feitelijke’ en wordt de inmiddels gestegen tijdsduur van consulten onvoldoende gecompenseerd. Ook komt er met dit PKO geen inzicht in een uitblijvende investeringsmogelijkheid in praktijkruimte, personele ondersteuning en ICT. Tot zover DBH.

In deze blog ga ik niet alleen in op dit PKO-project, maar ook op drie andere grote projecten, zijnde de aanstaande doorontwikkeling van de bekostiging van huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg, de herijking van de inkomensvergoeding en (uiteraard) het Integrale Zorgakkoord (IZA, 16 september 2022). De nieuwe bekostiging huisartsenzorg gaat over hoe er wordt betaald. De inkomensherijking, het PKO én het macrokader gaan over hoeveel er wordt betaald (Rijksbegroting, pg. 182 + OECD, figuur 5-11, pg.137  + IZA, pg. 17+105+107+108).

Het IZA gaat over de context hoe met gezamenlijke afspraken tussen kabinet, gemeenten, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiëntorganisaties gewerkt moet gaan worden aan goede, toegankelijke en betaalbare zorg. In dit verband valt vaak de term ‘passende zorg’ (NB: artikel). Zoals bekend heeft de huisartsenvereniging (LHV) pas in januari 2023 het IZA ondertekend (LHV/Ondertekening IZA24 januari 2023). Inmiddels komen de eerste berichten binnen van voortgang aan IZA thematafels (VWS, 16 maart 2023) waar huisartsen participeren.

Er komt met al deze projecten dus nogal wat af op de beroepsgroep van huisartsen. Worden beoogde einddoelen gehaald?

Op 11 april 2023 wordt bekend welke organisatie onder leiding van de NZa het komende kostenonderzoek gaat uitvoeren. Dit PKO wordt voor huisartsen het vierde kostenonderzoek en begrijpelijkerwijs willen huisartsen, gezien vroegere ervaringen, inspraak in de opzet. Zo lees ik tenminste ook de brief van DBH.

In onderstaand kader zijn, naar mijn inzicht, de belangrijkste citaten van het document van de tekst van de aanbesteding samengevat.

Citaten uit de aanbestedingsprocedure kostenonderzoek (TenderNed, 3 februari 2023)

Het doel van de aanbesteding is een organisatie te selecteren die dit kostenonderzoek zal uitvoeren (de organisatie wordt in dit document verder aangeduid met ‘inschrijver’). Dit houdt kort gezegd in: informatie bij aanbieders van huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg verzamelen, valideren en controleren. Vervolgens kan de NZa hiermee de gereguleerde tarieven voor de huisartsenzorg & multidisciplinaire zorg per 2025 herijken. De informatie uitvraag is dus een onderdeel van een breder proces waarin de gereguleerde tarieven voor huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg worden herijkt. De informatie die bij de aanbieders wordt uitgevraagd draagt daarnaast ook bij aan: het geven van inzicht in de opbouw van verschillende kostencomponenten van tarieven, waarmee transparantie kan worden geboden in kostprijs- en tariefonderbouwing. En de uitvoering van analyses die relevant zijn voor de verdere ontwikkeling van prestaties en tarieven in de huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg. Om herijkte tarieven per 1 juli 2024 vast te stellen (en per 1 januari 2025 in te laten gaan) is tijdig zicht nodig op de resultaten. Daarom moet de informatie uiterlijk eind januari 2024 volledig, gecontroleerd en gevalideerd zijn. De huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg wordt bekostigd via een segmentenmodel. Het kostenonderzoek richt zich alleen op herijking van tarief gereguleerde prestaties in segment 1 en prestaties buiten segmenten. Het is echter wel nodig om informatie over alle segmenten te verzamelen om een goede toedeling van kosten en productie te kunnen maken. Daartoe worden de volgende gegevens via een informatie uitvraag opgehaald bij aanbieders van huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg over het jaar 2022:

– kosten;

– financiële (balans)informatie;

– personele inzet in fte;

– opbrengsten;

– productie;

– de gemiddelde tijdsinzet per week van de functies die niet in loondienst zijn, zoals de praktijkhouder/ eigenaar.

Bij bovenstaande posten zal verdere rubricering en detaillering moeten worden aangebracht, die voor de NZa essentieel is om kostprijzen en tarieven te berekenen. Daarnaast dient het kostenonderzoek transparantie te bieden. Denk bijvoorbeeld aan inzicht in (gemiddelde) kosten voor ICT of voor huisvesting. Op basis van de uitgevoerde kostenonderzoeken in deze sector schat de NZa in dat een steekproefgrootte van in totaal 300 tot 450 zorgaanbieders voldoende is voor de vereiste representativiteit en betrouwbaarheid.

De inschrijver trekt in het kostenonderzoek deels samen op met de NZa  Zorgaanbieders zijn verplicht om aan dit verzoek te voldoen. De NZa zal zelf haar handhavingsbevoegdheden uitoefenen wanneer een aanbieder niet aan het verzoek voldoet en is dus geen onderdeel van deze opdracht.  De activiteiten die uitgevoerd worden door de inschrijver moeten leiden tot kosteninformatie voor de tarief gereguleerde prestaties in de huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg. Omdat er in veel informatiebronnen geen duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen wel- en niet-tarief gereguleerde zorg, zal in veel gevallen de volledige informatie moeten worden uitgevraagd. Met deze informatie kan de NZa kosten toerekenen aan niet tarief gereguleerde zorg. De kostprijs- en tariefberekening zal door de NZa worden uitgevoerd.

Buiten de scope van de aanbesteding valt de berekening van kostprijzen en van NZa-maximumtarieven. De stappen om tot kostprijzen en vervolgens tarieven te komen worden uitgevoerd door de NZa zelf. Inschrijver is in staat om de definitieve rapportage uiterlijk 1 februari 2024 op te leveren.

Gunning vindt plaats aan de inschrijver die voldoet aan de in dit document gestelde eisen én de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Voorlopige gunningsbeslissing: 11 april 2023.

Voor de totale opdracht geldt een richtbedrag van € 250.000 (ex. BTW).”

Herijkte tarieven gaan dus gelden vanaf 2025. De systematiek lijkt erg op die van de vorige PKO’s. Het verzamelen van kostendata is alleen te begrijpen, als daarna de sprong wordt gemaakt naar kosteninventarisatie van toekomstbestendige huisartsenzorg. Wat is aan middelen nodig voor praktijkvoering van persoonsgerichte zorg in een normpraktijk? Dit betekent een nieuwe invulling van de drie bouwstenen van elke (boek, 2012) bekostiging: praktijkkosten, arbeidskosten praktijkhouder en arbeidstijd.

Uiteraard is ook de LHV actief met deze projecten. De tekst uit onderstaand kader komt uit recente informatie aan de ambassadeurs van de laatste LHV-Ledenraad. Over drie projecten wordt nadere info verstrekt. Hieronder staan alleen de discussiepunten.

Discussiepunten aangereikt door LHV (14 maart 2023)

I.               Doorontwikkeling bekostiging

Niveau 1, de segmentindeling: “Welke mate van regulering voor welke prestaties is wenselijk? Wat zijn de consequenties van de segmentindeling. De huidige segmentindeling wijkt af van de indertijd beoogde indeling. Zo was Segment 1 (S1) bedoeld voor het basisaanbod, maar nu zit een deel van het basisaanbod in S2 en S3. Verder zit er nu extra aanbod in S1. Moet de ooit beoogde indeling weer leidend worden, of laten we die indeling los? Belangrijk discussiepunt is of de ketenzorg in S2 moet blijven, of over moet naar S1. S3 was bedoeld voor resultaatbeloning en zorgvernieuwing, maar er is ook behoefte aan ruimte voor maatwerkafspraken die daarbuiten vallen. Een deel van de prestaties is nooit in één van de drie segmenten geplaatst. Vraag is wat daarmee moet gebeuren.”

Niveau 2, de tariefsystematiek:Voor de basiszorg vasthouden aan de huidige combinatie van inschrijftarieven en consulttarieven, of bv. toewerken naar een volledig inschrijftarief (zoals bij DSW)? Vergoeding extra lange consulten en vergoeding MTVDP: de huidige indeling van de drie consulttarieven aanpassen, bv. naar een tarief per 5 of 10 minuten? Hoe indirecte patiëntentijd (tijd besteed aan werkzaamheden voor een specifieke patiënt, maar zonder direct patiëntencontact) vergoeden? Hoe verder met alle verrichtingen- en moduletarieven?

Niveau 3, de prestatiebeschrijving en kostentoerekening: “De NZa-prestatiebeschrijvingen zijn niet altijd duidelijk. Wat valt er bv. wel/niet onder het inschrijftarief of het tarief voor een chirurgische verrichting? De manier waarop de NZa nu de arbeids- en praktijkkostenvergoeding toerekent aan de prestaties, is voor velen onduidelijk. Het is een veelgehoord misverstand dat de praktijkkosten door het inschrijftarief worden vergoed. Dat leidt tot veel vragen van huisartspraktijken en tot discussies tussen huisartspraktijken en zorgverzekeraars. De NZa rekent de vergoedingen nu aan prestaties toe door een variabele factor in de tariefformules. De factor is gelijk aan het gemiddelde aandeel van het tarief in de omzet. Verder is er discussie over het werken met gemiddelden. Een alternatief is om niet met één gemiddelde te werken, maar om de tarieven verder te differentiëren. Dat maakt het systeem wel complexer. De minister van VWS heeft de NZa verzocht te onderzoeken hoe MTVDP vanaf 2024 structureel kan worden bekostigd. Hiervoor zijn verschillende varianten denkbaar, waaronder (een combinatie met) een andere consultsystematiek. Hierover loopt een apart traject bij de NZa.” 

II.             Inkomensherijking

Berenschot zal het traject in mei 2023 afronden. Daarna moet de NZa een besluit nemen. De bedoeling was om de uitkomsten van de inkomensherijking te verwerken in de tarieven per 2024. Mogelijk kiest de NZa er toch voor om de verwerking te combineren met de verwerking van de uitkomsten van het praktijkkostenonderzoek. Dan wordt het 2025. Discussieonderwerpen: Hoe wordt het praktijkeigenaarschap meegenomen? Wat is fulltime? Met welke sector wordt voor de beloningsbenchmark vergeleken? De Zorgsector? De ‘BV Nederland’? Welke regelingen zijn bepalend voor het vaststellen van de factor voor het zelfstandig ondernemerschap?”

III.            Praktijkkostenonderzoek

De NZa voert deze onderzoeken ongeveer eens in de vijf jaar uit. Door COVID was het beoogde jaar 2020 niet geschikt en is uiteindelijk gekozen voor onderzoek over boekjaar 2022. Omdat de tariefonderbouwing nu pas in 2025 wordt aangepast, hebben de LHV en VPHuisartsen verzocht om een tussentijdse aanpassing van de praktijkkostenvergoeding. Hierover loopt op het moment van schrijven nog een bezwaarprocedure. Het praktijkkostenonderzoek kijkt terug in de tijd en brengt de werkelijke situatie in beeld. Dat betekent dat op het moment van verwerking in de tarieven (nu 2025) alweer wordt gestart met een verouderd beeld (nu 2022). Daarnaast brengt de NZa de werkelijke situatie in beeld; niet een wenselijke situatie. De rekennorm wordt berekend op basis van 1 fte huisarts-eigenaar. Hierover is veel discussie, omdat de NZa uitgaat van dagdelen (10 dagdelen is fulltime) i.p.v. uren. Deze discussie heeft onder meer gevolgen voor de rekennorm (de noemer in de tariefformules). De wijze van kostentoerekening via de factoren in de tariefformules is ook onderwerp van gesprek in het project Doorontwikkeling bekostiging. Een andere relatie met het project Doorontwikkeling bekostiging is de wijze waarop de uitkomsten van het onderzoek worden verwerkt in de tarieven: alles toerekenen naar één gemiddelde, of met meer gedifferentieerde tarieven gaan werken, bv. op basis van regio, praktijkgrootte, of andere variabelen die verklarend zijn voor de verschillen in praktijkkosten tussen huisartspraktijken.”

 

Voor een toekomstbestendige huisartsenzorg betekent dit dat behalve een nieuwe bekostiging en zorgcontract met specifieke (de 9 IZA-punten van de LHV) én generieke aanbevelingen er nog een onzekere externe X-factor is. Namelijk een andere, getiteld “passend”,  inkoop van zorg uit het basispakket, waaronder huisartsenzorg.

Beschouwing

Allemaal terechte vragen van de LHV, nu de antwoorden nog. Mijn 5-stappenmodel (het plaatje onder de titel) bij de bekostiging huisartsenzorg is een schematische samenvatting van meer dan 100 blogs in de laatste 6 jaar over bekostiging en kostenonderzoeken (zie onder), beschreven hier op deze website. Daarbij is het berekenen van het tarief de laatste stap (stap 5). Rechtsboven op het plaatje ligt een man te dromen over dit model…

Ik heb genoeg realiteitszin om vast te stellen dat een nieuwe bekostiging nog nooit volgens dit model is verlopen. Niet begin deze eeuw, niet in 2006 met de start van de Zorgverzekeringswet en ook niet met de start van het 3-segmentenmodel per 2015. Toch is m.i. de enige toekomstbestendige bekostiging huisartsenzorg de bekostiging die volgt op afspraken over inhoud en organisatie (stap 1). Ofwel, de (omvang van) de taken bepalen de (omvang van) kosten, beloning en arbeidstijd. Dat beloning van arbeidstijd bij de laatste bekostiging is gemaximeerd op 40 uur per week (PKO 2015, pg. 6), terwijl aantoonbaar meer uren wordt gewerkt (PKO 2015, pg. 32 + NIVEL, 2019) is de eerste misser. Verder verwijs ik naar de terechte argumenten van DBH in hun brief (14 maart 2023) en mijn eerdere reflecties op alle PKO’s, onder andere over huisvesting en personele ondersteuning (3-trapsmodel + hier). Ik mag hopen dat de beroepsgroep heeft geleerd van de drie eerdere PKO-ervaringen. De vraag die ik nog wel wil toevoegen is of de beroepsgroep ook zelf een onderzoek gaat starten over de omvang van de kostenkloof tussen ‘feitelijk’ en ‘wenselijk’? En moet dat woord wenselijk niet snel vervangen worden door noodzakelijk’?

Relatie van projecten met het contract met de zorgverzekeraar

Is er een nieuwe bekostiging per 2025 (of eerder?), met aanpassing van de normen van de Tariefformule, dan is vervolgens het individuele contract met verzekeraars de verbinding met de werkvloer van de huisartsenpraktijk. Het PKO gaat over het tarief gereguleerde deel van de bekostiging van de normpraktijk (nu 77% van kostenvergoeding en beloning). Blijft over: 23%. Dit deel van de normomzet moet binnen de Zorgverzekeringswet gecontracteerd worden via onderhandelingen met de zorgverzekeraars. Hoe de verhouding na het nieuwe PKO ligt, is nu uiteraard nog niet bekend, maar straks wel (weer) belangrijk.

Zou het niet verstandig zijn als de beroepsgroep zelf een contract opstelt over de voorwaarden noodzakelijke persoonsgerichte zorg van de huisartspraktijk? Het blijft een vreemde situatie dat bij inkoop van zorg de inkoper de voorwaarden bepaalt en niet de verkoper. Vergelijk dit eens wanneer er een consumentenartikel wordt gekocht of wanneer u boodschappen gaat doen in een supermarkt. Het uitspreken van een gezamenlijke doelstelling met een gedeeld risico zorgverlener-verzekeraar-overheid-burger zou al helpen.

Een dergelijk voorbeeldcontract “huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg” mag niet dwingend worden opgelegd (ACM-beperking), maar kan wel ter begrenzing een streep in het zand trekken ten aanzien van (kern)taken en kan ook faciliterend werken richting de kernwaarden van huisartsen. Zo nodig blijft een klein deel van contractitems open staan ten behoeve van samenwerking in wijken. Voor inhoud en organisatie zie ik multidisciplinaire zorg in een wijk als schaalgrootte. Binnen de kleinschalige woonzorgvoorziening met Wlz-zorg is er al een dergelijk LHV-standaardcontract, waarom dan niet met het huisartsenaanbod binnen de Zorgverzekeringswet? Met in dat contract, gezien alle commotie (Malieveld, Zembla, AD 20 mrt. etc.), ook het exclusief benoemen van taken die niet (meer) des huisarts zijn.

Relatie van projecten met contract én IZA

Huisartsen hebben het IZA ondertekend. Dat geeft rechten en plichten (blog). Transformatieplannen m.b.t. de IZA-werkagenda konden vanaf 1 februari 2023 worden ingediend, nadat een regiobeeld, inclusief criteria voor regiobeelden, en een regioplan bekend zijn. De ambities van huisartsen met IZA gaan verder dan aanpassingen ANW en MTVP, beiden verwoord in 2 leidraden: Leidraden (ANW-Leidraad en MTVP-Leidraad).

Want er zijn náást deze 2 punten voor de huisartsen nog 7 IZA-afspraken, die “concreet en afdwingbaar” uitgewerkt moeten worden (of inmiddels zijn uitgewerkt): zie de Dokter, 1/2023, pg.16 en 17 en de LHV-website). En kunnen dan, naast de normen van de nieuwe bekostiging óók deze 9 IZA-afspraken worden opgenomen in het hierboven beoogde LHV-standaardcontract? Hetzelfde is overigens mogelijk met het ANW-uurtarief, mits de HDS dat in diens contracten met de zorgverzekeraar (en huisarts) dan ook opneemt (blog)!

Het vastleggen van IZA-afspraken door de beroepsgroep in een zorgcontract op de zorginkoopmarkt is in overeenstemming met een ander IZA-uitgangspunt, namelijk een “gezamenlijke bestuurlijke gerichtheid” (zorgverleners, gemeenten en verzekeraars), ook in het daadwerkelijk handelen. Dan is het individuele contract met afspraken het fundament bij, de weerslag van, het (aan de thematafel bestuurlijk) uitwerken van de werkagenda op de ‘rijdende IZA-trein’ (hier).

Zo zijn de 13 kostenposten van de huisartsenpraktijk, tezamen een van de cruciale bouwstenen van de nieuwe bekostiging, óók het probleem van anderen. Immers…

Citaat uit: “Hoe het IZA de marktwerking deels buitenspel zet” (17 maart 2023)

Het meest interessante, en tot nu toe minder belichte punt, ligt bij de transformatieplannen en de door de ACM daaraan gestelde voorwaarde. Er moet namelijk aantoonbaar sprake zijn van de noodzaak van gelijkgerichtheid, om een transformatieplan te kunnen maken en realiseren. Gelijkgerichtheid betekent dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders, zorgverzekeraars onderling en zorgaanbieders onderling, zich op dezelfde wijze moeten gedragen. Als men de noodzaak daartoe kan aantonen, dat wordt er een ander spel gespeeld: de concurrentie wordt buiten werking gesteld en alle betrokkenen zijn verplicht zich aan de nieuwe spelregels te houden. Je zou ook kunnen spreken van een verplichte en vergaande samenwerking, ACM-proof (einde citaat).”

Deze gelijkgerichtheid biedt ook perspectief op het eerdergenoemde uniform voorbeeldcontract.

Met een nieuwe huisartsenbekostiging en aangepast zorgcontract zijn zorgverleners, dus ook huisartsen, er nog niet. Bij IZA hoort ‘passende’ zorg. Eerst 2 blogs uit alweer 2020:

02.12.2020: Passende zorg zoekt passende bekostiging (1) (NZa ZiN rapport zorginhoud)

04.12.2020: Passende zorg zoekt passende bekostiging (2) (NZa ZiN rapp. bekostiging/organisatie:opties)

Twee vooraanstaande ZBO-bestuursvoorzitters (NZa/ZiN) melden deze maand over passende zorg: citaten (Zorgvisie, 3 maart 2023 + Zorgvisie, 9 maart 2023: “de organisatie, de bekostiging, de zorgcontractering en het pakketbeheer zullen volgens de principes van passende zorg gaan. Zorgcontractering 2024 is geen p x q gesprek meer, maar wordt veel inhoudelijker. Zorgverzekeraars zullen alleen nog passende zorg inkopen(einde citaat).” 

Hoe dit geheel eruit gaat zien, is mij niet bekend. Wel lijkt er informatie beschikbaar over de eerste contouren ervan (hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier + ‘kernboodschappen/aanbevelingen’). Daarnaast is het IZA als schakel ook ingebed in een ‘ketenprogramma’: IZA + TAZ + WOZO + GALA + SPUK/hier.

Voor een toekomstbestendige huisartsenzorg betekent dit dat behalve een nieuwe bekostiging en zorgcontract met specifieke (de 9 IZA-punten van de LHV) én generieke aanbevelingen (hier/hier) er nog een onzekere externe X-factor is. Namelijk een andere, getiteld “passend”, inkoop van zorg uit het basispakket, waaronder huisartsenzorg. Naast opnieuw kennisgeving/kennisneming van eerder gerapporteerde contractervaringen (hier) van huisartsen met zorgverzekeraars bij de huidige inkoop (Monitor, 31 maart 2022). Zonder kennis van deze ogenschijnlijk nieuwe context vanaf 2024 biedt alleen een nieuwe bekostiging geen garantie voor een goede afloop.

Tot slot

Of huisartsen op scherp staan met al deze uitdagingen, is aan ieder om zelf te beoordelen. Het laatste woord in deze blog is aan een praktijkhouder, die zich deze week uitspreekt over de bekostiging van huisartsenzorg en wat nodig is zodat dat meer jonge huisartsen sneller de stap zetten naar het praktijkhouderschap (blog).

“Het vak van praktijkhouder verdient een positief geluid”, (Medisch Contact, 17 maart 2023)

Citaat: “Los van aanpassingen aan de huisartsenopleiding verdient de bekostigingsstructuur van de huisartsenzorg veel aandacht. Die is inmiddels verworden tot een extreem complexe lappendeken. Dat alleen al maakt dat je je als starter een keer extra achter de oren krabt. Een gemiddelde praktijk kan niet meer uit zonder een financieel medewerker. Hier ligt een uitdaging voor de verzekeraar. Haal de lapjes uit elkaar en voorzie in een comfortabele deken van een degelijke stof. Het liefst een stof die nog heel lang meegaat.

Door de financiering van de huisartsenzorg te simplificeren creëer je overzicht. Als praktijk­houderschap daarnaast ook zichtbaar beter wordt beloond dan waarnemen of een dienstverband, werkt dit stimulerend. Minimaliseer om te beginnen het aantal opslagtarieven. Nu is er een basis­financiering die vergezeld gaat van vele hoepels waar je doorheen mag springen om je inkomen op peil te houden. Saneer de hoepels en verstevig de basis. Het bieden van continuïteit van zorg zou extra beloond moeten worden. Verzwaar die comfortabele deken iedere vijf jaar. Hoe langer je zorg levert voor een ‘eigen’ groep patiënten, hoe groter de meerwaarde voor zowel de dokter als de patiënt.

Kortom, er is werk aan de winkel voor verschillende partijen in de eerste lijn. De voornaamste opdrachten die er liggen: meer aandacht voor praktijkvoering in de huisartsenopleiding en aanpassingen aan de bekostiging van de huisartsenzorg. Dit creëert de duidelijkheid die nodig is om meer jonge huisartsen de sprong in het diepe te doen wagen. Een sprong die voor een samen­leving met behoefte aan bakens van grote waarde kan zijn.”

Eerdere (“meer dan 100”) blogs gerelateerd aan bekostiging huisartsenzorg

23.06.2017: Het belang van de context (zonder context geen bewijs)

05.07.2017: 2040 (over verandering/verhoging inschrijftarief bij 85+ per 2018, waarom niet 65+?)

14.07.2017: Praktijkkostenonderzoek huisartsen 2015 door NZa: 20 kanttekeningen

21.07.2017: Vragen/antwoorden over het praktijkkostenonderzoek (maar hoe dan wél?)

26.07.2017: Kader huisartsenzorg moet geheel benut worden (onderschrijding budgetkader)

28.07.2017: De financiële toekomst van de huisartsenzorg (huisarts- en economiefactoren)

21.08.2017: Afscheid bekostiging segment S3 is beste optie (en naar segment S1)

26.08.2017: Behoud gemengde bekostiging dient de huisartsenzorg (basiszorg + SUED bij 85+ IT)

29.08.2017: De kostprijs van de praktijkondersteuner (het 3-trapsmodel)

04.09.2017: Het contract bij zorginkoop (discutabele inkoopmethodieken)

14.09.2017: Hoofdlijnakkoord en macrobudget vier vragen aan verzekeraars (DEL + investering)

18.09.2017: Aandacht persoonsgerichte zorg is terecht, maar is niet nieuw (altijd al zo geweest)

19.09.2017: Tariefprincipes en drempels van invloed op voortgang bekostiging (huisartsenzorg)

20.09.2017: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 26) (exploitatie- en begrotingscijfers)

04.10.2017: Het is niet alles goud wat er blinkt (over 100% inschrijftarief bij huisarts)

02.10.2017: De financiële staat van de huisartsenzorg (26): vraag/antwoord (Huisarts Vandaag)

06.12.2017: Mate van beschikbaarheid zorgverleners kleurt uitvoering van zorg (fte tekort)

07.12.2017: Huisartsenzorg heeft forse financiële injectie nodig (onderschrijding+dalend inkomen)

27.12.2017: Arbeidstijd (over werktijden van artsen en het toezicht)

11.01.2018: Als principe geen bonus, dat kan ook…  (afschaf segment 3 van huisartsfinanciering)

15.01.2018: Substitutie (over potentieel verplaatsbaar zorgvolume en voorwaarden)

19.01.2018: Hoeveel huisartsen zijn er nodig?  (voor de toekomst)

05.02.2018: Praktijkondersteuning huisarts is onmisbaar (een groter aandeel in zorg)

08.02.2018: Praktijkhouder huisarts: spagaat tussen zorg en centen (tekort praktijkhouders)

21.02.2018: Met een meld- en vergunningplicht wordt huisartsenzorg niet beter (toetreding)

23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing (is kostprijs “ist” of “soll”?)

28.02.2018: De dag van de doktersassistente (over hun ontwikkeling en onmisbaarheid)

05.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de noodzaak (1) (Afferden praktijk 1800)

08.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de randvoorwaarden (2) (559 miljoen nodig)

29.04.2018: Akkoord medisch-specialistische zorg heeft ook voor huisarts consequenties (+)

16.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (1)?  (budgetonderschrijding)

17.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (2)? (idem, in Rijksjaarverslag zichtbaar)

01.07.2018: Het onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022: een analyse

07.07.2018: Mooie rapportcijfers voor Nederlandse huisartsenzorg (RIVM en Min VWS-rapport)

07.08.2018: Wanneer is marktoezicht in de zorg pervers? (over de rol van NZa en NMa/ACM)

20.08.2018: Het waardegericht kunnen inkopen is een illusie (P-waarde = uitkomst/kosten)

24.08.2018: Toekomstvisie belangrijk, de plannen erna belangrijker (geen woorden, maar daden)

03.10.2018: De uitwerking van de hoofdlijnenakkoorden start nu (geen woorden, maar daden)

24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte

10.11.2018: Alleen met interventies problemen in achterstandswijken oplosbaar (actie/WRR)

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27) (exploitatie- en begrotingscijfers)

23.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (27): vraag/antwoord

11.12.2018: Zilveren Kruis komt afspraken uit het hoofdlijnenakkoord niet na (contract 2019)

03.01.2019: Toekomstvisie huisartsenzorg uitwerken met beleid (geen woorden, maar daden)

05.01.2019: Na bewuste uitspraak is onderzoek naar functioneren tuchtcollege gewenst

22.01.2019: Variabelen bij capaciteit huisartsenzorg bijtijds agenderen (over huisartsentekort)

01.02.2019: Schaarste personeel bedreigt zorg (over verpleging en verzorgenden)

12.02.2019: Financiering praktijkondersteuning jeugd komt uit twee stelselwetten (Jeugdwet/Zvw)

16.02.2019: Het wisselen van huisarts nader bekeken (veranderen van/inschrijven bij huisarts)

04.03.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (1) (Newcom onderzoek)

06.03.2019: Financiële toets bij zorgstandaard eerst zélf uitvoeren (bv. kader acute zorg)

11.04.2019: Ketenzorg, hoe nu verder?  (inkoopbeleid en terug naar de basiszorg)

19.04.2019: Financiële tussenbalans huisartsenzorg van 2018 (exploitatie- en begrotingscijfers)

27.04.2019: De nieuwe K van kwaliteit (over verantwoording nemen en belang van context)

05.05.2019: De vijf ringen van het praktijkhouderschap (waarde, contract, positie, tarief, financiën)

29.06.2019: Reactie op: “(G)een huis voor de huisarts” (vergoeding vastgoed/huisvesting)

01.07.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (2) (Monitor NZa)

04.07.2019: Samenhang is ZINVOL: zorgwetten + inhoud + nastreven + voorwaarden + organisatie + logistiek

11.07.2019: Wordt onvrijwillige zorg (Wzd) straks wel vrijwillig gegeven?? (bij uitvoering wet)

20.07.2019: Méér tijd voor de patiënt: van incidenteel naar structureel (voor huisarts beschikbaar)

31.07.2019: Dat geschillencommissie geen werk heeft, wat zegt dat? (HRMO en arbitragerecht)

14.08.2019: Betere GGZ: verleg zwaartepunt van poldertafel naar werkvloer (20% = 6% + 14%)

05.10.2019: Wiens belangen tellen zwaarder bij eerstelijnsdiagnostiek? (contractperikel 2020)

10.10.2019: Het Vogelaarakkoord (Ella Vogelaar namens minister gevraagd conflict met verzekeraars op te lossen)

21.10.1019: Stand van de zorg 2019 (NZa jaarrapport over de zorg)

24.10.2019: Toelichting bij artikel Medisch Contact: Geld voor de huisarts ligt op de plank

01.11.2019: Medische zorg verstandelijk gehandicapten onder druk: wie is verantwoordelijk?

08.11.2019: Gezocht: een bed voor verblijf, onderzoek of herstel (ELV, Wlz, respijtzorg + wachten)

18.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: het uitgangspunt (1)

20.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: de consequenties (2)

22.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: belang voor huisartsenzorg (3)

26.11.2019: HRMO: een stil drama voltrekt zich (geen juiste plek beschikbaar voor zorg kwetsbaren)

29.11.2019: De financiële staat van de huisartsenzorg (28-slot) (exploitatie- en begrotingscijfers)

02.12.2019: Over zorgalarmisme en betrouwbare zorgcijfers (HRMO JZOJP cijfers over alarm)

13.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (01) (macro gemiddelde kostenstijging, inkomens CBS)

15.12.2019: Krasse uitspraken in HRMO-debat (Zorg voor samenhang en een stil drama: debat)

16.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (02) (Tariefformule, normeringen, spelregels beloning)

17.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (03) (aandeel kosten ketenzorg/ANW, ‘subsititutie’)

19.12.2019: “Ik had de minister willen vragen waar staan jullie nu eigenlijk” (HRMO Kerstpakket VWS)

20.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (06) (consequenties macrokorting, structureel, heralloceren)

23.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (07) (contracten 2019 niet conform HLA, borging HLA NZa?)

02.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (12) (ELV-bed, oorzaken tekort, wachten verpleeghuis)

03.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (13) (contouren nieuw stelsel, rol HA en MSZ daarin)

06.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (14) (tip HA, kosten, inkomen, arbeidstijd onder vergrootglas)

07.01.2020: Richting een toekomstbestendige bekostiging huisartsenzorg (Het 5-stappen model)

27.01.2020: De praktijkkostenvergoeding van de huisarts (de 5 stappen van PKO naar dagtarief)

19.03.2020: Maak het praktijkhouderschap huisarts aantrekkelijker (aantal, bekostiging, spreiding)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (monitor + anders in  COVID-19 tijd?)

17.04.2020: Het wel en wee van de waarnemend huisarts (1) (tijdpad carrière, DBA, kwetsbaar COVID-tijd)

20.04.2020: Het wel en wee van de waarnemend huisarts (2) (het vrije uurtarief beschouwd)

25.04.2020: Huisarts schrijft indringende brief over zorgcontractering 2021(CZ en opgelegde O&I)

02.05.2020: Vergoeding huisvestingskosten in zorgtarieven eerste lijn is te laag (als deelkostenpost)

22.05.2020: Opnieuw onderschrijding budget huisartsenzorg (in 2019: jaarverslag versus begroting en HLA)

29.05.2020: Randvoorwaarden zorg voor mensen met beperking concreter beschrijven (Wlz)

03.06.2020: Randvoorwaarden bij Wlz-zorg: vraag/antwoord bij het convenant (wlz en huisarts)

02.07.2020: Brabantse huisarts rond ziekenhuis Bernhoven beter belonen (bij extra werk)

24.09.2020: Bekostiging passende zorg in beweging: de huisartsenzorg (5) (5-stappenmodel)

05.11.2020: Bij huisartsenzorg blijkt eigenaarschap praktijk van secundair belang (1) (Quin ACM NZa)

09.11.2020: Convenant medische zorg gehandicapten: nu de randvoorwaarden (kennis + contract)

12.11.2020: Overzicht verwachte kosten huisartsenzorg in coronajaar 2020 (ZiN + compensatie)

18.11.2020: Herziening arbeidsrelatie praktijkhouder en waarnemend huisarts (over wet DBA)

27.11.2020: Wet toetreding zorgaanbieders stelt eerste lijn onmogelijke eisen (administratie/financieel)

10.12.2020: Financier Thuisarts.nl uit de centrale begroting volksgezondheid (eigen regie)

21.12.2020: Spannend jaar toekomstig (POH-)GGZ-werk in huisartsenpraktijk (register/Wlz/kosten)

11.01.2021: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: de aanpak (1) (tekort fte huisarts)

13.01.2021: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: de aanpak nader beschouwd (2)

15.01.2021: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: zorgplicht onder toezicht (3) (NZa)

11.03.2021: Minder huisartsconsulten en verrichtingen in coronajaar 2020 (daarom coronavergoeding)

02.04.2021: NZa-evaluatie over contractering huisartsenzorg heeft weinig diepgang (monitor)

06.05.2021: Tussenevaluatie bestuurlijk akkoord huisartsenzorg benoemt niet alle knelpunten

13.07.2021: Koppeling verantwoordingsplicht aan toetreding anders insteken (WTza met plichten)

01.09.2021: Over wenseninventarisatie bij huisartsen en beleidsmatige vervolgstappen (LHV)

07.09.2021: Bij huisartsenzorg (b)lijkt eigenaarschap van secundair belang (2) (fout: van primair belang)

30.09.2021: Deze plicht van openbare verantwoording gaat veel te ver (Wtza-plichten bij Code/boek DH)

08.10.2021: Het hebben van een vaste huisarts leidt tot betere zorguitkomsten (3 indicatoren)

05.11.2021: Geen verband MVTP en (nieuw) tarief 15-minutenconsult (personeel + budget)

16.11.2021: Medisch generalistische basiszorg is bij Wlz niet automatisch huisartsenzorg

24.11.2021: Stagnatie bij financiering MTVDP blokkeert een landelijke uitrol (HLA versus praktijk)

01.12.2021: Oplopende inflatie vraagt tariefaanpassing (inflatie>2,5% dus CEP en OVA ook aanpassen)

25.01.2022: Huisartsenzaken duidelijk geagendeerd bij aanvang 2022 (prioriteiten + PO + enquête)

01.02.2022: Ruimtegebrek bij huisartspraktijken is opnieuw een actueel thema (Newcom enquête)

01.04.2022: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: aanpak integraal akkoord (4) (Rutte IV)

10.05.2022: Insteek onderhandeling gaat huisartsenwaarde zorgakkoord bepalen (IZA/kabinet)

24.05.2022: De relatie tussen katheter, huisartsenactie en zorgakkoord (administratie/actiedag 1 juli)

30.05.2022: Huisartsenzorg: via de Mededingingswet naar een toekomstige DAEB (HS-artikel)

22.06.2022: Huisartsenacties: van terechte insteek naar goed resultaat (Malieveld/3 klippen/VWS-actie)

20.07.2022: Praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk (6) (de input voor cursist en docent)

22.07.2022: Boekbespreking: “de zorg is terminaal(Geert Slock evalueert onverbloemd zorg en stelsel)

03.08.2022: Meekijkconsultatie: mistig bij uitvoering, bekostiging en contractering (S3+MSZ)

15.08.2022: Conceptversie Integraal Zorgakkoord is te ingewikkeld (geen 5W1H-SMART bij ZINVOL)

25.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (1) (belang/inkoop)

30.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (2) (ZV-insteek)

05.09.2022: Besluitvorming Integrale Zorgakkoord lijkt haastklus (LR-raadpleging in 4 dagen…)

09.09.2022: Eerste publieke reacties op het Integrale Zorgakkoord (GGZ-client tegen, werkgever voor)

13.09.2022: Huisartsen en wijkverpleging wijzen huidig zorgakkoord af (ANW/MTVP-garanties)

26.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (15) (Tarief-index aanpassing 2023 o.b.v. kostencrisis)

27.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (16) (Contract 2023, onderhandel CPI/23% omzet)

29.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (17) (5-stap bekostiging bijdrage instroom praktijkhouders)

14.10.2022: Ineens gaat IZA-discussie over doorzettingsmacht en leiderschap (Meijman, NZa, ZiN)

19.10.2022: Een andere blik op voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (substitutie/IZA)

08.11.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (18) (Tarieven 2023 + CL + PKO2025 + IZA-bijdrage)

21.11.2022: Jaarverantwoordingsplicht Wtza geeft op cruciale vragen geen antwoord (ist -soll)

09.01.2023: Leidt actuele goodwilldiscussie tot ander overnamebeleid huisartspraktijk? (Co-med)

16.01.2023: Splitsen eigen risico gaat huisartsen extra werk bezorgen (1×385 à 2×150 + 1x85euro)

22.02.2023: Kostenvergoeding huisvesting huisartspraktijk vraagt nieuwe berekening (IZA/PKO)

02.03.2023: Leiden afspraken integrale zorgakkoord tot beter resultaat? (transitie/govern./prev.)

 

**HUISARTS: (ANW)

19.08.2013: Waarde van samengaan HAP en SEH niet in financiële kaders inzichtelijk (fusie)

18.05.2017: De financiële staat bij het leveren van ANW-zorg (Artikel MedZ €€ ANW)

23.06.2017: Het lot van de ANW-spoedzorg van de huisarts ligt in eigen hand (eigen standpunt)

20.07.2017: Oplopende waarneemtarieven brengen oplossing ANW-probleem niet dichterbij

02.08.2017: Geef bekostiging ANW-spoedzorg een eigen kader (onderdeel kader acute zorg)

05.09.2017: ANW-spoedzorg: geen doorleverplicht en geen omzetplafond (werkdruk HAP)

13.09.2017: Wat is de impact van de NZa-rapport op de acute zorg? (marktscan en instroom HAP)

01.02.2018: Gelijke honorering ANW-zorg voor alle huisartsen (gelijke monniken, gelijke kappen)

02.05.2018: Voorstel voor een toekomstige ANW-zorg binnen een grootschalige HDS

14.06.2018: Ongelukkige uitspraak rechtbank bij conflict rond borgen ANW-huisartsenzorg

06.10.2018: Weinig urgentie getoond bij inrichting toekomstbestendige ANW-zorg (kwaliteitskader)

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27, pg. 6 en 7, item 12 ANW)

14.12.2018: Afspraken in de spoedzorgketen (manifest West-Friesland, huisarts – ziekenhuis)

13.01.2019: Incomplete gegevens devalueren monitor acute zorg (minus huisartsgegevens)

06.03.2019: Financiële toets bij zorgstandaard eerst zelf uitvoeren (budget zélf uitrekenen!)

05.04.2019: Nog steeds discussie in acute zorg over normen, richtlijnen, aanbevelingen (ZiN)

09.07.2019: Slechts deel huisartsenposten beloont huisarts voor extra werk ANW-werk in Wlz

02.08.2019: Inschrijftarief dagzorg huisarts heeft niets te maken met de ANW-zorg (NZa/LHV)

06.06.2019: Wlz-indicatie met behandeling en ANW-spoedzorg: des huisarts? (geen verplichting)

01.10.2019: Acute zorg door huisartsen in ANW-tijd: 10 niet uitstelbare spoedzaken (urgentie)

30.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (10) (HDS: begroting, inkomsten, kosten, productie)

31.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (11) (ANW-toekomst, 15/7, veilige werktijd, keten)

22.07.2020: Nog drempels genoeg bij nieuwe inrichting en bekostiging spoedzorg (houtskoolschets)

13.03.2021: Eigen bijdrage na bezoek huisartsenpost is een politiek te wegen betalingsinstrument

02.06.2021: Betere onderhandelingspositie praktijkhouders nodig bij werk op HAP (randvwrden)

27.09.2021: Afstemming bij bekostiging acute zorg van zorgverleners onontkoombaar (HA-spec)

18.10.2021: De financiering van werk op de huisartsenpost tussen 17.00 en 18.00 uur (mismatch)

24.02.2022: ANW-spoedzorg op huisartsenpost zo niet meer toekomstbestendig (dysbalans/wet)

02.03.2022: Uitgangspunten herinrichting landschap acute zorg bekend…en nu? (pilots/VWS/NZa)

20.04.2022: Minister blijft vaag over noodzakelijk aantal spoedeisende hulp (SEH) (in IZA?)

28.11.2022: Binnenkort besluit huisartsen over ANW-actieplan (gezamenlijk verantwoordelijk in IZA)

04.01.2023: Leg nieuw ANW-uurtarief vast in contract (wél Wmg, NZa, begroting, niet IZA-afhankelijk)

 

 

Vragen of opmerkingen?