Hierbij de presentatie van de financiële staat van de huisartsenzorg (versie 28). Deze presentatie bevat 19 tabellen en ruim 200 links als toelichting. Centraal staan allereerst de kostencijfers huisartsenzorg, nadien volgt een beschrijving over de gevolgen en de conclusies.

De kernpunten:

  • De kosten 24/7 basiszorg van de huisartsen: 2.838,9 mln. euro (2018)
  • De kosten basiszorg en multidisciplinaire zorg: 3.434,1 mln. euro (2018)
  • Verwachte kosten basis- en multidisciplinaire zorg 2019: 3.635.4 mln.
  • Dat is een verwachte stijging ten opzichte van 2018 van ongeveer 200 mln. euro.
  • De gemiddelde kosten burger 24/7 basiszorg huisarts: 166 euro per jaar (2018)
  • De gemiddelde kosten burger basis- en multidisciplinaire zorg: 200 euro per jaar (2018)
  • Onderschrijding kader basis- en multidisciplinaire zorg (2015 t/m 2018): -128,8 mln. euro
  • Bezoek POH-GGZ: van 175.000 (2013) naar 535.000 (2017): stijging van meer dan 200%
  • Instroom ketenzorg steeg tussen 2011 en 2016 met 50% per jaar
  • Eind 2018 krijgen 1,8 mln. Nederlanders ketenzorg: 10,5% van de verplicht verzekerden
  • Ten opzichte van 2017 zijn de ANW-kosten in 2018 gestegen met 7%
  • Het gemiddelde inkomen van alle zelfstandige werkende huisartsen tezamen: daalt
  • (Mij) meest logische verklaring: stijging aantal zzp-ers t.o.v. praktijkhouders
  • Bekostiging is maar een van de relevante ZINVOL-items
  • Ook de huisarts bevindt zich in het oog van de orkaan

Wat valt op en wat zijn de conclusies/gevolgen?

Itemnummer

                  Onderwerp

Pagina

01.

Gemiddelde kostenstijging

  4

02.

Gemiddelde kosten voor de burger

  4

03.

Begroting versus realisatie

  5

04

Consequenties eerdere kortingen

  5

05.

Financiën en hoofdlijnenakkoord

  5

06.

Rol toezichthouder NZa

  6

07.

Verklaring onderschrijding budgetkader

  6

08.

Financiële risico’s praktijkhouders

  6

09.

GGZ en huisarts

  7

10.

Ketenzorg

  7

11.

ANW-spoedzorg

  8

12.

Wet langdurige zorg en huisarts

  8

13.

Inkomensgegevens huisarts (CBS)

  9

14.

Toelichting bij deze CBS-cijfers

  9

15.

Het praktijkinkomen van de huisarts

  9

16.

Het eerstelijnsverblijf (ELV)

10

17.

Plaatsbepaling van de financiële staat

10

18.

Slotwoord

11

Bronnen:

Vektis Intelligence monitor kostenontwikkeling huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg Q4 2018 + Miljoenennota 2020 (pg. 180,230 en 226.231)) + Zorginstituut zorgcijfersdatabank  d.d. 23 april 2019 + Zorginstituut Overzicht Kosten Zorgverzekeringswet d.d. 5 november 2019 +  Zorginstituut Handboek Informatie Zorgverzekeringswet 2019 (pg. 113) + CBS StatLine (1) + CBS Statline (2)

Eerdere blogs over de financiële staat van de huisartsenzorg

06.12.2013: Bij problemen met zorgcontractering kiest de rechter voor de overheid

07.07.2017: Waarde populatiebekostiging en regiocontractering wordt overschat

14.07.2017: Praktijkkostenonderzoek huisartsen 2015 door NZa: 20 kanttekeningen

21.07.2017: Vragen/antwoorden over het praktijkkostenonderzoek

26.07.2017: Kader huisartsenzorg moet geheel benut worden

28.07.2017: De financiële toekomst van de huisartsenzorg

14.08.2017: Instroom en tarieven ketenzorg volop in beweging

21.08.2017: Afscheid bekostiging segment S3 is beste optie

26.08.2017: Behoud gemengde bekostiging dient de huisartsenzorg

29.08.2017: De kostprijs van de praktijkondersteuner

04.09.2017: Het contract bij zorginkoop

19.09.2017: Tariefprincipes en drempels van invloed op voortgang bekostiging

04.10.2017: Het is niet al goud wat er blinkt

07.12.2017: Huisartsenzorg heeft forse financiële injectie nodig

14.12.2017: Kort geding zorggroep verzekeraar gaat over meer dan een tariefconflict

27.12.2017: Arbeidstijd (over veilige werktijden en het toezicht daarop)

11.01.2018: Als principe geen bonus, dat kan ook… (over afschaf segment 3)

15.01.2018: Substitutie (of schijnsubstitutie en sluipsubstitutie?)

19.01.2018: Hoeveel huisartsen zijn er nodig?

05.02.2018: Praktijkondersteuning huisarts is onmisbaar

14.02.2018: Er zijn (blijkbaar) twee soorten kostenonderzoeken

23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing

05.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de noodzaak (1)

08.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de randvoorwaarden

27.04.2018: Regionalisering van de zorg: wat willen burgers en zorgaanbieders?

29.04.2018: Akkoord medisch-specialistische zorg heeft ook voor huisarts consequenties

16.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (1)?

17.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (2)?

01.07.2018: Het onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022: een analyse

20.08.2018: Het waardegericht kunnen inkopen is een illusie

24.08.2018: Toekomstvisie belangrijk, de plannen erna belangrijker

03.10.2018: De uitwerking van de hoofdlijnenakkoorden start nu

09.10.2018: Ondersteuning huisarts: op niveau praktijk, wijk of regio?

24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte

03.11.2018: De ketenzorg gaat veranderen, maar in welke richting?

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27)

23.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (27): vraag/antwoord

29.11.2018: Bij financiering regionale zorg zijn centraal afgestemde spelregels nodig

03.01.2019: Toekomstvisie huisartsenzorg uitwerken met beleid

22.01.2019: Variabelen bij capaciteit huisartsenzorg bijtijds agenderen

01.02.2019: Schaarste personeel bedreigt zorg

12.02.2019: Financiering praktijkondersteuning jeugd komt uit twee stelselwetten

16.02.2019: Het wisselen van huisarts nader bekeken

04.03.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (1)

06.03.2019: Financiële toets bij zorgstandaard eerst zélf uitvoeren

11.04.2019: Ketenzorg, hoe nu verder?

19.04.2019: Financiële tussenbalans huisartsenzorg in 2018

05.05.2019: De vijf ringen van het praktijkhouderschap

29.06.2019: Reactie op: (G)een huis voor de huisarts

01.07.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (2)

20.07.2019: Méér tijd voor de patiënt: van incidenteel naar structureel

31.07.2019: Dat geschillencommissie geen werk heeft, wat zegt dat?

05.10.2019: Wiens belangen tellen zwaarder bij eerstelijnsdiagnostiek?

21.10.1019: Stand van de zorg 2019 (NZa-monitor)

24.10.2019: Toelichting bij artikel Medisch Contact: “Geld voor de huisarts ligt op de plank

01.11.2019: Medische zorg verstandelijk gehandicapten onder druk: wie is verantwoordelijk?

 

Eerdere blogs over de financiële aspecten van de ANW-spoedzorg van de huisarts

19.08.2013: Waarde van samengaan HAP en SEH niet in financiële kaders inzichtelijk

18.05.2017: De financiële staat bij het leveren van ANW-zorg (MedZ)

23.06.2017: Het lot van de ANW-spoedzorg van de huisarts ligt in eigen hand

20.07.2017: Oplopende waarneemtarieven brengen oplossing ANW-probleem niet dichterbij

02.08.2017: Geef bekostiging ANW-spoedzorg een eigen kader

05.09.2017: ANW-spoedzorg: geen doorleverplicht en geen omzetplafond

01.02.2018: Gelijke honorering ANW-zorg voor alle huisartsen

02.05.2018: Voorstel voor een toekomstige ANW-zorg binnen een grootschalige HDS

14.06.2018: Ongelukkige uitspraak rechtbank bij conflict rond borgen ANW-huisartsenzorg

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27, pg. 6 en 7, item 12 ANW)

14.12.2018: Afspraken in de spoedzorgketen

13.01.2019: Incomplete gegevens devalueren monitor acute zorg

05.04.2019: Nog steeds onduidelijkheid in acute zorg over normen, richtlijnen, aanbevelingen

09.07.2019: Slechts deel huisartsenposten beloont huisarts voor extra ANW-werk

01.10.2019: Acute zorg door huisartsen in ANW-tijd: 10 niet uitstelbare spoedzaken