Het is april en dat betekent het startschot van de onderhandelingen over de zorgcontracten 2021. Want op 1 april 2020 moet elke zorgverzekeraar conform de afspraak met de toezichthouder de contouren van het inkoopbeleid 2021 bekend hebben gemaakt. Zo ook van de huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg.

Zilveren Kruis

CZ

VGZ

Menzis

Monitor huisartsenzorg

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft informatie verzameld bij huisartsen en zorggroepen om te weten te komen hoe de afspraken uit het hoofdlijnenakkoord zijn vertaald naar de contracten voor 2020. Zoals afspraken over de besteding van de extra financiële ruimte, meer tijd voor de patiënt en zorg voor kwetsbare groepen.  Het verzoek (11 juli 2019) tot contractcontrole door de toezichthouder had de steun van de beroepsorganisaties zelf (brief), mits dat rapport van de NZa dan ook ‘exacte’ gegevens over de contractering zou opleveren.  Dit controlerapport van de NZa is recent (6 april 2020) verschenen: (eerdere blog/het rapport/de vragenlijst/het materiaal en de methoden). Ook verschenen er van andere disciplines een monitor over contractering.

 Contractering 2021

De eerste geluiden over de contractering 2021 zijn niet gunstig (voorbeeld). Voor huisarts Petra de Boks was recent de maat vol (brief) toen ze las hoe de zorgverzekeraar de organisatie op regioniveau wilde invullen. Citaat: “een typische klassieke-stijl-leiderschap in gedachten voor de regio-organisatie, inclusief bureaucratische elementen zoals extra kwaliteitscontrole en terugdringen van praktijkvariatie. Alsof de huisartsenpraktijk een koekjesfabriek is.”

 Andere citaten uit deze brief van huisarts over de zorgcontractering 2021

“De ideale organisatievorm voor huisartsen op regio-schaal is een slanke, wendbare, niet- bureaucratische organisatie gebaseerd op dienend leiderschap.”

“Het fascineert me om te zien hoe ontiegelijk veel energie en veranderkracht er nu vrijkomt in de huisartspraktijk. In deze pandemische tijden doen mijn collega huisartsen en ik wat we kunnen, frank en vrij, en intrinsiek gemotiveerd. Huisartsen weten wat er in hun specifieke praktijksetting nodig is, zij besluiten en zij zijn eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en voor de veiligheid van medewerkers en patiënten in de dagpraktijk.”

“De enige regio-organisatie die draagvlak verdient van huisartsen is gebaseerd op dienend leiderschap. Dienende leiders zijn zich ervan bewust dat kennis, ervaring, inzet, creativiteit en betrokkenheid van huisartsen het belangrijkste kapitaal van de organisatie is. Zo werkt dat nou eenmaal bij kenniswerkers.”

“Een regio-organisatie kan faciliteren, stimuleren, verleiden en enthousiasmeren maar niet dwingen, controleren of opleggen. De huisarts is en blijft zelf ‘in the lead’.”

“Alsof de huisartsenpraktijk een koekjesfabriek is. Ook de Zorgverzekeraar kent blijkbaar het wezen van de kenniswerker niet. In hetzelfde inkoopkader wordt van de regio-organisatie draagvlak bij ten minste 80% van de huisartsen vereist. Dit is het onmogelijke vragen. De gevraagde sturing en controle zijn hét recept om het draagvlak nooit te verkrijgen, en als het er al was, terstond te verjagen!”

“De huisarts is een postacademische kenniswerker die zelfstandig interpreteert, twijfelt, belangen doorziet en leert van fouten. Een huisarts helpt de patiënt zijn of haar unieke pad te volgen in het grijze gebied, op de weg vol tegenstrijdige wegwijzers. Het is een autonoom ambacht balancerend op de dualiteit van het leven.”

“Elke huisarts weet: als ik al het mogelijke en alles precies volgens de regels doe, ben ik om 22u vanavond nog niet thuis. Zowel op micro- als op macroniveau kunnen we niet alle belangen en stakeholders maximaal tevreden stellen.”

“De huisartsenpraktijk is geen koekjesfabriek. In een koekjesfabriek is het gebruikelijk om praktijkvariatie uit te bannen. In een kennisintensieve onderneming die de huisartsenpraktijk is, hoort praktijkvariatie gevierd te worden. Praktijkvariatie is logisch en leerzaam. Elke wijk is anders. Elke huisarts is anders. Elke huisarts trekt zijn of haar eigen publiek. Elke patiënt vraagt maatwerk. Dat noemen we persoonsgerichte zorg.

Huisartsen zijn in beginsel nieuwsgierig naar praktijkvariatie. Praktijkvariatie zet aan het denken.”

“De huisartspraktijken beschikken reeds over een breed gedragen multifacet kwaliteitssysteem, namelijk de praktijkaccreditatie. Bovendien zit de huisartspraktijk van nature vol met feedback systemen. De praktijk van de kenniswerker is per definitie een lerend systeem.”

“De patiënt is in de duurzame relatie die de huisarts-patiëntrelatie in principe is, zelf de eerstaangewezen persoon om gevraagd of ongevraagd aan te geven wat wel en niet goed ging. De terugkoppeling van de medisch specialist is leerzaam. De professionele doktersassistentes en POH’s kijken van dichtbij mee en bewust of onbewust stimuleren zij met hun vragen en opmerkingen de huisarts het goede te doen en bij te blijven. Een mooiere PDCA-cyclus kan je niet krijgen.”

“Bestuurders, toon dienend leiderschap en krijg er energiekere en innovatievere huisartsen voor terug. Hou om goede redenen bureaucratisering buiten de deur en geef meer weerwerk aan de knellende regulering van de Zorgverzekeraar.”

 Organisatie en infrastructuur (O&I)

De O&I van zorg is belangrijk en dus is het belangrijk op welk schaalniveau welke O&I-activiteiten nodig zijn en worden verricht (centraal, regio, wijk, lokaal). De O&I past zich aan, namelijk aan goede zorg. De tweede belangrijke vraag is hoe de route van de financiering van de O&I verloopt. Rechtstreeks naar de huisarts? De wijk? De regio? En dan met welk onderbouwd bedrag. Het onderwerp O&I is al vaak besproken in mijn blogs:

07.07.2017: Waarde populatiebekostiging en regiocontractering wordt overschat (wijkzorg!)

17.04.2017: Contractering bij decentralisatie: vastlopen in bureaucratie (elke gemeente?)

27.04.2018: Regionalisering van de zorg: wat willen burgers en zorgaanbieders? (regio?)

09.10.2018: Ondersteuning huisarts: op niveau praktijk, wijk of regio? (organisatieschaal)

29.11.2018: Bij financiering regionale zorg zijn centraal afgestemde spelregels nodig (VWS)

26.01.2019: Modern functionerend wijkteam vraagt om andere randvoorwaarden (CPB/wijkteam)

14.04.2020: Toekomstbestendige organisatie huisartsenzorg: in de regio? (deels wel, deels niet)

 Het contract huisarts-zorgverzekeraar

Het contract met de verzekeraar is een individueel door de huisarts, en niet door de organisatie, te tekenen contract. Verantwoordelijkheid dragen kan alleen bij inspraak in en akkoord met de randvoorwaarden. Het contract is dan de afspraak wat huisarts en verzekeraar zijn overeengekomen. Met wederzijdse rechten en plichten. Is er geen overeenkomst, dan gaan partijen terug naar de onderhandelingstafel. Er is voor het contract 2021 nog tijd tot oktober/november dit jaar om te praten. In de heldere brief van huisarts Petra de Boks staat geen woord Spaans. Een stevig en fair standpunt: “De ideale organisatievorm voor huisartsen op regio-schaal is een slanke, wendbare, niet- bureaucratische organisatie gebaseerd op dienend leiderschap.” Een goed voorbeeld doet goed volgen. Meestal wel, nu ook?

 Eerdere vele blogs over het contracteren van huisartsenzorg

24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte

04.03.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (1) (Newcom onderzoek)

05.05.2019: De vijf ringen van het praktijkhouderschap (waarde, contract, positie, tarief, financiën)

01.07.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (2) (Monitor NZa)

31.07.2019: Dat geschillencommissie geen werk heeft, wat zegt dat? (HRMO en arbitragerecht)

24.10.2019: Toelichting bij artikel Medisch Contact: Geld voor de huisarts ligt op de plank

29.11.2019: De financiële staat van de huisartsenzorg (28-slot) (exploitatie- en begrotingscijfers)

13.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (01) (macro gemiddelde kostenstijging, inkomens CBS)

16.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (02) (Tariefformule, normeringen, spelregels beloning)

17.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (03) (aandeel kosten ketenzorg/ANW, ‘subsititutie’)

20.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (06) (consequenties macrokorting, structureel, heralloceren)

23.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (07) (contracten 2019 niet conform HLA, borging HLA NZa?)

06.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (14) (tip HA, kosten, inkomen, arbeidstijd onder vergrootglas)

07.01.2020: Richting een toekomstbestendige bekostiging huisartsenzorg (Het 5-stappen model)

27.01.2020: De praktijkkostenvergoeding van de huisarts (de stappen van PKO naar dagtarief)

19.03.2020: Maak het praktijkhouderschap huisarts aantrekkelijker (aantal, bekostiging, spreiding)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (andere afspraken in COVID-19 tijd?)

 Maar de brief van Petra de Boks gaat óók over….

30.12.2019: Promotieonderzoek: mismatch in zorg tussen beroepsidentiteit en het systeem