In het kerstpakket wat actiecomité Het Roer Moet Om (HRMO) deze week (19.12.2019) heeft overhandigd aan het ministerie van VWS, zaten de opbrengsten van het afgelopen debat en van de eerdere HRMO-acties. Met daarnaast een duidelijke aanbiedingsbrief over wat HRMO het komend jaar van de politiek verwacht. Samengevat in een viertal richtingwijzers: waaraan moeten we de publieke zorgeuro uitgeven (1), wat is optimale medische zorg (2), wie pakt de regie in de zorg (3) en wat hebben de huisartsen nodig (4). “De politiek kan niet langer wegkijken en moet zijn primaat herpakken, ofwel publieke verantwoordelijkheid nemen en (soms ongemakkelijke) keuzes maken”, aldus HRMO. In de toespraak bij het ministerie zegt hun woordvoerder (citaat): “Ik had de minister hier willen vragen waar staan jullie nu eigenlijk, en waar denken jullie dat kwetsbare mensen en hun zorgverleners staan?” (einde citaat).

Huisartsenvereniging (LHV)

Ella Kalsbeek (voorzitter LHV), ook aanwezig (citaat): ”We hebben als huisartsenorganisaties herhaaldelijk aangetoond hoe hoog de nood is. Zo hebben we onlangs gezamenlijk de hartenkreet van de huisarts uitgestuurd en Het Roer Moet Om heeft dat recent nog geïllustreerd met de bundel Patiënt tussen wal en schip. Het is klip en klaar dat er wat moet gebeuren en dat moet op alle niveaus: meer tijd voor de patiënt in de praktijken, betere organisatie in de wijken en betere afspraken met andere zorgverleners regionaal. Zo hebben we het ook afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord, maar die afspraken worden onvoldoende nageleefd. Dat taaie gevecht zullen we blijven leveren, week in week uit, bij alle gelegenheden die we daarvoor hebben.”

Actielijst

De vier richtingwijzers van het HRMO, met hier alleen de letterlijke tekst van hun “doe-lijst” daarbij:

  1. Waaraan moeten we de publieke zorgeuro uitgeven?

En doe:

Zorg voor behoud van personeel:

  • Verhoog werkplezier: Laat vertrouwen in de professional leidend zijn en pas beleid en regelgeving daarop aan.
  • Verlaag werkdruk en zorg voor meer tijd voor de patiënt. Vergoed maatregelen per beroepsgroep die daar aantoonbaar aan bijdragen.
  • Dring bureaucratie fors terug: Stel duidelijk dat medische hulpverleners niet meer dan 20% van hun tijd mogen besteden aan administratief werk. Laat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd naast controle op naleving van zinnige regelgeving ook beoordelen of personeel niet overvraagd wordt door overdreven regelgeving.
  • Zorg dat het (Ont)Regel de Zorg- programma met volle kracht wordt uitgevoerd, laat primair professionals vaststellen waarop zij willen worden beoordeeld ten aanzien van de kwaliteit van hun werk. Verplicht het gebruik van de Trechter van Verdunning.

Investeer in ICT: Uniformeer de digitale verbinding die dossiers en zorgverleners naadloos kunnen verbinden rondom de patiënt

Beloon alleen die innovaties:

  • Die binnen het jaar geïmplementeerd en opgeschaald kunnen worden en aantoonbaar bijdragen aan het verlichten of wegnemen van taken van de zorgverleners.
  • Waarbij ontwikkelaars ook verantwoordelijk worden gemaakt voor implementatie bij instellingen of individuele professionals zodat zij zelf hun eindgebruikers leren kennen en bedienen

2. Wat is optimale medische zorg?

En doe:

Alle communicatie-uitingen van het overheidsbeleid moeten getoetst worden op het leveren van breed beschikbare goede zorg, in plaats van op enkele plekken ‘het beste’.

Publieke financiering moet zo geregeld worden dat alleen kwaliteitsinitiatieven met structurele financiering beloond worden wanneer deze zichzelf terugbetalen doordat zij bijdragen aan zinnige zorg;

  • het terugdringen van onnodige en weinig zinvolle medische zorg
  • de kwaliteit van medische zorg en de besluitvorming hierover verbeteren.

Politieke partijen onthouden zich van eigen publicitair bejag in geval van medische incidenten maar geven bevoegde instanties de regie om het incident voldoende te onderzoeken en in perspectief te plaatsen alvorens zij zelf publiekelijk reageren.

Laat gewenst gedrag van zorgprofessionals terugkomen in (her)registratie eisen via Wet BIG.

Neem subsidievoorwaarden op zodat gesubsidieerde partijen als de Patiënten Federatie zich ook duidelijk moeten uitspreken over niet gepaste consumptie van medische zorg.

Pas Wet- en Regelgeving aan om de principes van optimale zorg verplicht op te nemen in de medische onderwijscurricula en (her)registratie eisen van artsen.

Spreek zorgverzekeraars aan op hun rol om niet gepaste consumptie te adresseren in plaats van overconsumptie van medische zorg van verzekerden te stimuleren door reclame-uitingen van ofwel henzelf ofwel van zorgaanbieders die zij contracteren.

3. Wie pakt regie in de zorg?

En doe:

Verklaar huisartsenzorg, spoedzorg, verloskunde en thuiszorg net als de ambulancezorg als niet economische dienst tot algemeen belang (NEDAB).

Stel vaste basisprijzen voor NEDAB-voorzieningen vast.

Investeer in landelijke uitgangspunten en piketpalen en laat de uitwerking aan de regio: Geen samenhang in de zorg zonder politieke stellingname.

Definieer de inhoud van de zorg in netwerken, in plaats van in regio’s. Elke inhoudelijke vraag kent zijn eigen volume en samenwerkingsverband. Onder het adagium dat je pas goed bent als je de andere partner in jouw netwerk beter hebt gemaakt.

Sloop de financiële schotten en vereenvoudig regelgeving zodat innoveren aantrekkelijk en deelbaar wordt.

Dwing NZa en ACM, daar waar zij nog een rol spelen, tot besluitvorming waarbij zij de inhoud van zorg gelijkstellen aan de financiering.

Richt regionale burgerfora in die met spiegelinformatie en spiegelgesprekken uitspraken doen over de door hen ervaren kwaliteit en beschikbaarheid van zorg, als verplichtend onderdeel voor de evaluatie van de geleverde zorg.

4. Wat hebben de huisartsen nodig?

En doe:

Maak de huisarts een publieke voorziening en haal deze uit de zorgmarkt.

Investeer in de huisartsenzorg en laat dit niet over aan de willekeur van marktgeoriënteerde en elkaar beconcurrerende zorgverzekeraars.

Verlaag de werkdruk en geef de huisarts meer tijd voor de patiënt door praktijkverkleining en adequate ondersteuning.

Haal de schotten uit de financiering tussen de verschillende domeinen zodat we kunnen doen wat nodig is en dat de financiering kan volgen.

Stop de marktwerking in de thuiszorg.

Gebruik de overcapaciteit van de huisvesting van ziekenhuizen voor observatiebedden voor kwetsbare patiënten van de huisartsen. Gebruik de ervaringen van de huisartsen om de top drie van zorgproblemen vast te stellen als alternatief voor dure data-analyses en cijferfetisjisme.

Investeer in regionale (spoed)coördinatoren met één aanspreekpunt voor;

  • GGZ,
  • Jeugdzorg
  • Thuiszorg
  • Sociaal Domein.

De oplossing voor elke hulpvraag mag maar één telefoonnummer verder zijn.

Laat huisartsen gezond werken en faciliteer de consequenties die volgen uit de Arbeidstijdenwet.

 

Slotboodschap HRMO: (citaat)

Citaat: “We wensen u veel wijsheid en doorzettingsmacht toe in het komend jaar. U verlegt de koers, wij blijven u volgen! Fijne feestdagen en een goede koers in 2020

 

Eerdere blog bij activiteiten HRMO

17.06.2017: (Ont)regel de zorg (meetdrang en meetdwang, daar begint het mee)

01.09.2017: Reductie administratieve lasten: eerst diagnose, dan therapie (juiste volgorde)

04.01.2018: Regel de administratieve overlast (goed) en een nieuw hoofdlijnakkoord

25.05.2018: Ontregelen doe je daar waar je regels afspreekt (reductie administratieve lasten)

04.12.2018: Lessen uit de schrapsessies als basis voor vervolg op (ont)regelen van zorg

05.12.2018: Vervolg op ontregelen van zorg: mail naar de minister (suggesties naar de minister)

26.11.2019: HRMO: een stil drama voltrekt zich (geen juiste plek beschikbaar voor zorg kwetsbaren)

15.12.2019: Krasse uitspraken in HRMO-debat