Er worden op dit moment kandidaten gezocht voor een nieuwe denktank met de prikkelende naam “(Ont)regel de Zorg”.  Deze denktank gaat onderzoek doen naar onzinnige administratie in de zorg en wenst te komen met verbetervoorstellen waar patiënten de vruchten van gaan plukken. Het doel is een bijeenkomst in november 2017 met een al even prikkelende titel, een “schrapconferentie”, waarin de bevindingen van de denktank worden voorgelegd aan 200 bestuurders, denkers en professionals in de zorg. Hoewel er wel degelijk resultaten zijn geboekt ten aanzien van reductie, is de administratieve lastendruk zorgbreed toch een veelkoppig monster, dat zich maar moeilijk laat bestrijden. Zo bestond bv. mijn laatste huisartsencontract (2016) met de preferente zorgverzekeraar, voor zorg uit twee van de drie segmenten, nog uit 84 pagina’s. Er zijn veel pogingen ondernomen om tot lastenreductie te komen, waarbij de poging van Het Roer Moet Om (HRMO), in elk geval voor huisartsen, wel de meest succesvolste is geweest.

Een overzicht…

.        2002: commissie de Beer: “minder regels, meer zorg”. Beoogde besparing: 300 mln.

·       2006: (Nieuwe) voorzitter LHV en Actal in MC: “lasten vanuit overheid nemen alleen maar toe”.

·       2008: Rapportage Sira: Meting lasten huisartsen: 68% (18 uur) zijn gevolg wet- en regelgeving.

·       2008: NZa: “blijkt dat de NZa nauwelijks lasten huisartsen veroorzaakt”…(LMON/MZEE/2008/A/548).

·       2013: LHV onderzoekt administratieve last huisarts. Resultaat: enquête 1600 huisartsen.

·       2015: Actal: toename lasten: “uniforme werkwijze toezichthouders en verzekeraars ontbreekt”.

·       2015: HRMO: oprichting werkgroep reductie administratieve lasten. En het resultaat voor huisarts.

·       2016: Medisch Contact: “Nederlandse arts druk met ggz, palliatie en bureaucratie”.

·       2016: DEL: aanpak HRMO van de administratieve lasten

·       2016: Vilans: toolkit (langdurende zorg): registratielasten opsporen en terugdringen.

·       2016: Berenschot: “decentralisaties leiden niet tot reductie regeldruk”.

·       2017: Q-consult: “Bij 15 van de 19 HRMO-knelpunten een verlaging ervaren regeldruk, bij 4 verhoogd

·       2017: Staatssecretaris: “Op het terrein van de regeldruk is echt een omslag bereikt” (alle sectoren).

·      2017: Berenschot:Methode voor terugdringen regeldruk in zorg moet op de schop”.

Hoe nu verder?

Allereerst moet worden vastgesteld dat een deel van de administratie nodig is, zowel voor de kwaliteit van zorg als voor de bedrijfsvoering.  Ook is er regeldruk vanuit interne procedures (je wilt toch samenwerken) en protocollen (je wilt toch je werk goed doen). Het belangrijkste keerpunt zal moeten zijn, dat de nieuwe administratie volgend is vanuit het perspectief van de werkvloer (advies Berenschot). En dat de administratie, die moet worden uitgevoerd door zorgverleners, terwijl deze regels bedacht zijn, en contractueel worden opgelegd, vanuit de systeemwerelden van overheid, toezichthouders en zorgverzekeraars, moet worden gestopt.  Een zorgstelsel wat meetdrang en meetdwang propageert, zogenaamd voor (schijn)informatie voor de zorgmarkt, moet juist op punten die de zorg niet verbeteren, worden aangepast. Niet door de leden van deze denktank, maar door de verantwoordelijken zelf. Mijn advies zou verder zijn een nieuwe structuurindicator in te voeren. Want als we willen komen tot een reductie, tot een regelafname, dan zal degene die een item over administratie inbrengt, verplicht zijn er tegelijk vijf te schrappen. Met resultaatverplichting. Zodat de hierboven in het kader gepresenteerde lijst na 15 jaar niet nog langer wordt. Verder wens ik de leden van de denktank oprecht succes en ben zeer benieuwd naar hun voorstellen straks.