Allereerst een foto uit de Volkskrant van 13 juni 2022…., hoe zit dat bij de zorg?

       In de week van 27 juni 2022 voeren huisartsen en hun praktijkmedewerkers actie omdat de toegankelijkheid van huisartsenzorg zo sterk onder druk staat dat “zorg zoals huisartsen plegen te bieden” (citaat uit de Zorgverzekeringswet!) dreigt om te vallen (column). Er is al veel over de aantoonbare onbalans tussen vraag en aanbod huisartsenzorg gesproken en geschreven (blogI + blogII + blogIII + blogIV).

Ook uit het recente interview met de LHV-voorzitter in Medisch Contact (17 juni 2022) blijkt duidelijk dat het water tot aan of reeds voorbij de lippen staat.

Titel MC-interview: “Er zijn structurele oplossingen nodig, geen lapmiddelen

Citaten: “Het beeld is zorgelijk. De taken voor de huisarts hebben zich de afgelopen jaren opgestapeld. Sinds corona is de zorg nog verder verstopt geraakt. De wachtlijsten voor de ggz, jeugdzorg, verpleeg­huizen en ziekenhuizen zijn alleen maar langer geworden. En zolang patiënten daar niet terecht kunnen, blijft de huisarts met de verantwoordelijkheid zitten. Veel huisartsen zeggen dat het werk hen over de schoenen loopt. Een van de meest knellende problemen is de spoedzorg. Naast een drukke praktijk overdag zijn de nachtdiensten een zware last. Door het tekort aan huisartsen is dat moeilijk op te lossen. Ook ondersteunend personeel is lastig te vinden. Veel huisartspraktijken zitten ook nog eens met huisvestingsproblemen. Betaalbaar maatschappelijk vastgoed is schaars, omdat gemeenten het erbij laten zitten.”

Langzamerhand begint het tot andere partijen door te dringen dat bij de huisartsen de maat echt vol is. Het overleg over het Integraal Zorg­akkoord (IZA) is de gelegenheid om daar keiharde afspraken over te maken. Als die afspraken er niet komen, dan zullen de LHV en VPH het IZA niet ondertekenen. Wij ondertekenen pas als de afspraken concreet zijn en de doelen meetbaar zijn. Ook willen wij de zekerheid dat alle partijen zich aan de afspraken committeren én daarop kunnen worden aangesproken. Bij het lopende hoofd­lijnenakkoord zagen huisartsen in de praktijk te weinig terug van de afspraken die waren gemaakt, met name in de contracten van de zorgverzekeraars. Ook daarover willen we nu keiharde afspraken.”

Huisartsen worstelen met hun grenzen: wat is de basishuisartsenzorg die van alle huisartsen in het land verwacht kan worden en wat is de zorg die daarbuiten valt. Huisartsen zijn er niet goed in om “nee” te zeggen; patiënten gaan voor alles. Toch zullen ze dat vaker moeten doen. Bijvoorbeeld als een ­kleinschalige woonvorm niet aan de randvoorwaarden voor samenwerking voldoet. Of als een specialist zorg- en regeltaken zonder overleg afschuift. Als er niet voldoende, goed opgeleid personeel beschikbaar is, krijgt een ­huisarts een verantwoordelijkheid die niet bij de huisarts hoort en die ook ­risico’s in zich heeft.”

Beschouwing

Na dit heldere betoog van de LHV-voorzitter ga ik in deze blog in op enkele genoemde aspecten. De genoemde thema’s zijn breed en hebben vele raakvlakken. Vooraf kan het mij niet duidelijk genoeg zijn wat de daadwerkelijke insteek/inzet zal zijn/worden bij de “structurele oplossingen”, vooral ná de slotmanifestatie op het Malieveld op 1 juli.

 

De uitdaging zal worden het verbeterplan zo vorm te geven dat er een goede match gaat ontstaan tussen huisartsenarbeid, afspraken met overheid en een daaraan aangepast contract met de zorgverzekeraar. Normaliter zou er synergie en energie voort moeten vloeien uit verbinding tussen deze punten. Nu lijken het echter 3 aparte klippen die omzeild moeten worden.”

Mijn verbeterplan (generiek)

*De huidige situatie: situatie A

*De gewenste situatie: situatie B

*Welke 5W1H-stappen worden door partijen gezet om te komen van A naar B?

*Wat zijn de struikeldraadjes en onderhandelingsmarges bij het IZA? Wat bij contracten? En wat zijn de nu al aangekondigde vervolgstappen indien situatie B (toch) uit zicht blijft?

Zelf noem ik deze aanpak via een dergelijk verbeterplan een vorm van een resultaatgericht, maar vooral transparant kwaliteitsbeleid. Duidelijk zijn én duidelijk blijven!

Er zijn door de huisartsen zelf 4 thema’s genoemd (hier) waarbij ik in onderstaand kader enkele opmerkingen maak

Huisartsen: “We zetten 4 thema’s centraal waarop we vooral verbetering willen boeken”

1.     Meer tijd voor patiëntenzorg:
Huisartsen: “We willen voor alle huisartsen meer tijd voor de patiënt: de standaard consulttijd moet naar 15 minuten, de grenzen van het huisartsenaanbod moeten worden gerespecteerd en willen een systeem van vertrouwen in plaats van verantwoording, dus met merkbare vermindering van administratieve lasten.”

AM: Voor “Meer Tijd Voor de Patiënt” zijn in het Coalitieakkoord van het huidige kabinet middelen vrijgemaakt, van 4 miljoen euro in 2023 tot 48 miljoen in 2026 met een beoogde structurele investering. Ervaringen met MTVP (blog/blog), ook in het vorige bestuurlijk akkoord van 27 juni 2018 al een prominent onderwerp, hebben hopelijk geleid tot het inzicht dat in elk geval een andere aanpak nodig is, dat terwijl de eerste resultaten gunstig waren.

2.     De wachttijden in ggz, sociaal domein en tweede lijn:
Huisartsen: “We willen dat de wachtlijsten worden aangepakt en dat er door de andere zorg- en hulpverleners wachttijdopvang wordt geboden aan patiënten die op een wachtlijst staan. Patiënten die door de huisartsen worden verwezen naar andere zorg- en hulpverleners belanden daar vaak op een wachtlijst. Ze blijven dan langdurig een beroep doen op de huisarts tijdens die wachttijd. Dat betekent dat patiënten niet snel genoeg de zorg krijgen die ze nodig hebben en er bij de huisartsen minder tijd is voor andere patiëntenzorg.”

AM: Wachttijden buiten de Treeknorm zijn een schaamlap voor een log zorgsysteem dat niet snel of helemaal niet anticipeert op veranderingen wat betreft rechten en plichten. Personele tekorten en onduidelijkheid over verantwoordelijkheid bij resultaatverplichtingen (“zorgplicht”) ten aanzien van tijdige inkoop, dragen daarnaast ook negatief bij. Terwijl discussie over een coulante houding ten aanzien van premiebetaling voor de te lang op zorg wachtende burgers, dan wel versmalling van het basispakket als er niet geleverd wordt, geheel niet wordt gevoerd. Dit punt 2 is een lastig punt, omdat het direct het zorgstelsel raakt en dit kabinet, en alle kabinetten hiervoor, hebben aangegeven hier nagenoeg niets aan te willen veranderen. Dit heeft als consequentie dat de zorgverzekeraars de taak houden om publiek geld, met steeds méér van hun eigen spelregels, zo effectief mogelijk te besteden. Om het nog complexer te maken, dit agendapunt van huisartsen raakt ook andere stelselwetten, met ook weer een andere doelgroep als zorggebruiker, andere medezorgverleners en ook met andere zorginkopers.

3.     De druk van de ANW op de dagpraktijk moet verminderen
Huisartsen: “alleen gebruik van de huisartsenposten bij echte spoedklachten, een andere organisatie en verdeling van verantwoordelijkheid voor diensten doen op de huisartsenposten en integrale samenwerking tussen huisartsenposten, ambulances en SEH’s.”

AM: Vanaf de zijkant informatie en persoonlijke verhalen van huisartsen lezend, had dit onderwerp, lijkt mij, met stip op punt 1 moeten staan (blog/blog/blog/blog en blog)

4.     Het gebrek aan voldoende en betaalbare praktijkhuisvesting: 
Huisartsen: “gemeenten moeten in hun plannen voldoende ruimte creëren voor huisartsenhuisvesting en de vergoeding moet worden aangepast om verschillen in huisvestingskosten op te vangen.”

AM: Dat er problemen zijn met huisvesting (blog/blog) heeft met gemeenten te maken voor zover het gaat over vergunningen (bouw/parkeren etc.) en beleid ten aanzien van collectieve voorzieningen. Wat betreft de betaalbaarheid is de NZa verantwoordelijk en aansprakelijk met hun ‘perverse’ kostenonderzoeken (blog). Waarbij notabene bij het laatste onderzoek de vergoeding (over jaar 2015) voor huisvesting, bij ook toen al oplopende kosten, is verlaagd.

De grootste uitdaging: match arbeid – IZA – contract

Behalve de vier in het kader hierboven genoemde items zijn er nog meer actiepunten te lezen in alle correspondentie richting de actieweek (hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier + hier).

De uitdaging zal worden het verbeterplan zo vorm te geven dat er een goede match gaat ontstaan tussen huisartsenarbeid, afspraken met overheid en een daaraan aangepast contract met de zorgverzekeraar. Normaliter zou er synergie en energie voort moeten vloeien uit verbinding tussen deze punten. Nu lijken het echter 3 aparte klippen die omzeild moeten worden.

*De samenhang met de arbeid wordt gevormd door samenhang tussen wetgeving, inhoud, nastreven, voorwaarden, organisatie en logistiek/lean (ZINVOL). Dit betekent dat de beroepsgroep ook zelf op één lijn moet komen wat betreft focus hoe huisartsenzorg toekomstbestendig is te maken. De tweespalt tussen waarnemers en praktijkhouders bij het ANW-dossier laat al zien hoe moeilijk dat is. Wat betreft de bekostiging dient er samenhang te komen tussen arbeidstijd, praktijkkosten en praktijkinkomen (blog + blog). Ook hier liggen de belangen van alle functionarissen, in en rond de huisartsenzorg, niet op hetzelfde niveau.

**Wat betreft het IZA (blog + blog + blog) raad ik alle huisartsen aan goed de bijlage (hier, pg.5) van het Coalitieakkoord (blog) te lezen, op welke posten er geïnvesteerd gaat worden en waar er gekort gaat worden. Ook kan een investering nu, gevolgd worden door een structurele korting later. Dit is geen nieuws aan de politieke horizon, maar wel goed (nu) te weten.

***Het contract met de zorgverzekeraar blijft een punt van zorg, omdat individuele zorgverzekeraars zich weinig aantrekken van collectieve afspraken. Zij zeggen met elkaar te moeten concurreren en hebben al helemaal geen zin te investeren in zorg, daar waar veel polishouders bij de “concurrent” zitten. Ook in onderhandelingen met individuele huisartsen hebben ze geen zin, maar huisartsen moeten wel op dat niveau contracteren (blog/blog). Wie kijkt naar de kostencijfers (Zorgcijfersdatabank.nl) zal bij huisartsenzorg zien dat inmiddels 525 miljoen euro is gekoppeld aan het contractplichtige segment 3 (2021). Er zal echter voor huisartsen een onderhandelingspositie moeten komen bij contractonderhandelingen hoe dit voor hun zorg is te besteden. In jargon heet dat een “level playing field”, in gewone taal heet dat een “wegloopscenario”. Want het blijft toch vreemd, althans ik vind dat vreemd, de combinatie van veel/veel geconstateerde onvrede gekoppeld aan een contracteergraad van bijna 100%.

Tot slot

De cruciale positie (blog/blog) die huisartsen hebben in het zorgstelsel, alsmede de gezondheidswinst die is te halen via acties aan de grensvlakken met nulde lijn (blog) enerzijds en met de anderhalve lijn (blog) en tweede lijn anderzijds, rechtvaardigt centrale aanpassingen van beleid. Met centrale aanpassingen bedoel ik beleid en actie van de centrale overheid (blog) met haar eigen toezichthouders (Zorginstituut, Zorgautoriteit, Inspectie).

Bovenstaande foto van Bas van der Schot (Volkskrant, 13 juni 2022) kan ook verder voor de zorg nog worden aangevuld. Bij personele tekorten (voorstel 4) wordt vooral verwezen naar werkgevers en bij onvrede over zorgbeleid wordt door het ministerie al meer als een decennium verwezen naar zorgverzekeraars.

En ja hoor, in het Coalitiekoord (10 januari 2022) wordt weer verwezen naar “de regio” als heilige graal/schaal waar de oplossing aan de boom schijnt (hier) te groeien (punt 14). Ja, er zijn zeker regionale problemen, maar de meeste problemen zijn echt landelijk.

Wordt het niet eens tijd dat de centrale overheid zélf in actie komt?

Ik wens bij deze al mijn voormalige collega’s, hun teamleden en hun vertegenwoordigers veel succes de komende week met hun acties. Go!

Eerdere relevante blogs over basiszorg huisartsen

12.07.2017: Tekort aan verpleegkundigen in alle sectoren van de zorg (2) (deltaplan)

14.07.2017: Praktijkkostenonderzoek huisartsen 2015 door NZa: 20 kanttekeningen

21.07.2017: Vragen/antwoorden over het praktijkkostenonderzoek (maar hoe dan wél?)

28.07.2017: De financiële toekomst van de huisartsenzorg (huisarts- en economiefactoren)

26.08.2017: Behoud gemengde bekostiging dient de huisartsenzorg (basiszorg + SUED bij 85+ IT)

29.08.2017: De kostprijs van de praktijkondersteuner (het 3-trapsmodel)

18.09.2017: Aandacht persoonsgerichte zorg is terecht, maar is niet nieuw (altijd al zo geweest)

19.09.2017: Tariefprincipes en drempels van invloed op voortgang bekostiging (huisartsenzorg)

06.12.2017: Mate van beschikbaarheid zorgverleners kleurt uitvoering van zorg (fte tekort)

27.12.2017: Arbeidstijd (over werktijden van artsen en het toezicht)

05.02.2018: Praktijkondersteuning huisarts is onmisbaar (een groter aandeel in zorg)

23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing (is kostprijs “ist” of “soll”?)

28.02.2018: De dag van de doktersassistente (over hun ontwikkeling en onmisbaarheid)

05.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de noodzaak (1) (Afferden praktijk 1800)

08.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de randvoorwaarden (2) (559 miljoen nodig)

01.07.2018: Het onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022: een analyse

07.07.2018: Mooie rapportcijfers voor Nederlandse huisartsenzorg (RIVM en Min VWS-rapport)

07.08.2018: Wanneer is marktoezicht in de zorg pervers? (over de rol van NZa en NMa/ACM)

24.08.2018: Toekomstvisie belangrijk, de plannen erna belangrijker (geen woorden, maar daden)

03.10.2018: De uitwerking van de hoofdlijnenakkoorden start nu (geen woorden, maar daden)

24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte

10.11.2018: Alleen met interventies problemen in achterstandswijken oplosbaar (actie/WRR)

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27) (exploitatie- en begrotingscijfers)

23.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (27): vraag/antwoord

03.01.2019: Toekomstvisie huisartsenzorg uitwerken met beleid (geen woorden, maar daden)

22.01.2019: Variabelen bij capaciteit huisartsenzorg bijtijds agenderen (over huisartsentekort)

01.02.2019: Schaarste personeel bedreigt zorg (over verpleging en verzorgenden)

12.02.2019: Financiering praktijkondersteuning jeugd komt uit twee stelselwetten (Jeugdwet/Zvw)

16.02.2019: Het wisselen van huisarts nader bekeken (veranderen van/inschrijven bij huisarts)

04.03.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (1) (Newcom onderzoek)

05.05.2019: De vijf ringen van het praktijkhouderschap (waarde, contract, positie, tarief, financiën)

29.06.2019: Reactie op: “(G)een huis voor de huisarts” (vergoeding vastgoed/huisvesting)

01.07.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (2) (Monitor NZa)

04.07.2019: Samenhang is ZINVOL: zorgwetten + inhoud + nastreven + voorwaarden + organisatie + logistiek

20.07.2019: Méér tijd voor de patiënt: van incidenteel naar structureel (voor huisarts beschikbaar)

31.07.2019: Dat geschillencommissie geen werk heeft, wat zegt dat? (HRMO en arbitragerecht)

24.10.2019: Toelichting bij artikel Medisch Contact: Geld voor de huisarts ligt op de plank

01.11.2019: Medische zorg verstandelijk gehandicapten onder druk: wie is verantwoordelijk?

08.11.2019: Gezocht: een bed voor verblijf, onderzoek of herstel (ELV, Wlz, respijtzorg + wachten)

18.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: het uitgangspunt (1)

20.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: de consequenties (2)

22.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: belang voor huisartsenzorg (3)

26.11.2019: HRMO: een stil drama voltrekt zich (geen juiste plek beschikbaar voor zorg kwetsbaren)

29.11.2019: De financiële staat van de huisartsenzorg (28-slot) (exploitatie- en begrotingscijfers)

02.12.2019: Over zorgalarmisme en betrouwbare zorgcijfers (HRMO JZOJP cijfers over alarm)

15.12.2019: Krasse uitspraken in HRMO-debat (Zorg voor samenhang en een stil drama: debat)

16.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (02) (Tariefformule, normeringen, spelregels beloning)

17.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (03) (aandeel kosten ketenzorg/ANW, ‘subsititutie’)

19.12.2019: “Ik had de minister willen vragen waar staan jullie nu eigenlijk” (HRMO Kerstpakket VWS)

20.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (06) (consequenties macrokorting, structureel, heralloceren)

23.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (07) (contracten 2019 niet conform HLA, borging HLA NZa?)

02.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (12) (ELV-bed, oorzaken tekort, wachten verpleeghuis)

03.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (13) (contouren nieuw stelsel, rol HA en MSZ daarin)

06.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (14) (tip HA, kosten, inkomen, arbeidstijd onder vergrootglas)

07.01.2020: Richting een toekomstbestendige bekostiging huisartsenzorg (Het 5-stappen model)

27.01.2020: De praktijkkostenvergoeding van de huisarts (de 5 stappen van PKO naar dagtarief)

19.03.2020: Maak het praktijkhouderschap huisarts aantrekkelijker (aantal, bekostiging, spreiding)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (monitor + anders in  COVID-19 tijd?)

17.04.2020: Het wel en wee van de waarnemend huisarts (1) (tijdpad carrière, DBA, kwetsbaar COVID-tijd)

20.04.2020: Het wel en wee van de waarnemend huisarts (2) (het vrije uurtarief beschouwd)

25.04.2020: Huisarts schrijft indringende brief over zorgcontractering 2021(CZ en opgelegde O&I)

02.05.2020: Vergoeding huisvestingskosten in zorgtarieven eerste lijn is te laag (als deelkostenpost)

22.05.2020: Opnieuw onderschrijding budget huisartsenzorg (in 2019: jaarverslag versus begroting en HLA)

29.05.2020: Randvoorwaarden zorg voor mensen met beperking concreter beschrijven (Wlz)

03.06.2020: Randvoorwaarden bij Wlz-zorg: vraag/antwoord bij het convenant (wlz en huisarts)

24.09.2020: Bekostiging passende zorg in beweging: de huisartsenzorg (5) (5-stappenmodel)

05.11.2020: Bij huisartsenzorg blijkt eigenaarschap praktijk van secundair belang (Quin ACM NZa)

09.11.2020: Convenant medische zorg gehandicapten: nu de randvoorwaarden (kennis + contract)

18.11.2020: Herziening arbeidsrelatie praktijkhouder en waarnemend huisarts (over wet DBA)

27.11.2020: Wet toetreding zorgaanbieders stelt eerste lijn onmogelijke eisen (administratie/financieel)

10.12.2020: Financier Thuisarts.nl uit de centrale begroting volksgezondheid (eigen regie)

21.12.2020: Spannend jaar toekomstig (POH-)GGZ-werk in huisartsenpraktijk (register/Wlz/kosten)

02.02.2021: De kunst: een mooi rapportcijfer krijgen, maar ook behouden (PFN-enquete:8,2)

02.04.2021: NZa-evaluatie over contractering huisartsenzorg heeft weinig diepgang (monitor)

06.05.2021: Tussenevaluatie bestuurlijk akkoord huisartsenzorg benoemt niet alle knelpunten

01.07.2021: Praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk (5) (de input voor cursist en docent)

13.07.2021: Koppeling verantwoordingsplicht aan toetreding anders insteken (WTza met plichten)

01.09.2021: Over wenseninventarisatie bij huisartsen en beleidsmatige vervolgstappen (LHV)

07.09.2021: Bij huisartsenzorg (b)lijkt eigenaarschap van secundair belang (2) (fout: van primair belang)

30.09.2021: Deze plicht van openbare verantwoording gaat veel te ver (Wtza-plichten bij Code/boek DH)

08.10.2021: Het hebben van een vaste huisarts leidt tot betere zorguitkomsten (3 indicatoren)

05.11.2021: Geen verband MVTP en (nieuw) tarief 15-minutenconsult (personeel + budget)

10.11.2021: Stijging van psyche meldingen bij arbeidsongeschiktheid van huisartsen (AOG/AOV)

16.11.2021: Medisch generalistische basiszorg is bij Wlz niet automatisch huisartsenzorg

24.11.2021: Stagnatie bij financiering MTVDP blokkeert een landelijke uitrol (HLA versus praktijk)

01.12.2021: Oplopende inflatie vraagt tariefaanpassing (inflatie>2,5% dus CEP en OVA ook aanpassen)

14.12.2021: Verbetering tuchtrecht: de bal ligt bij de KNMG (dubieuze uitspraken, geen lerende werking)

25.01.2022: Huisartsenzaken duidelijk geagendeerd bij aanvang 2022 (prioriteiten + PO + enquête)

01.02.2022: Ruimtegebrek bij huisartspraktijken is opnieuw een actueel thema (Newcom enquête)

01.04.2022: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: aanpak integraal akkoord (4) (Rutte IV)

10.05.2022: Insteek onderhandeling gaat huisartsenwaarde zorgakkoord bepalen (IZA/kabinet)

24.05.2022: De relatie tussen katheter, huisartsenactie en zorgakkoord (administratie/actiedag 1 juli)

30.05.2022: Huisartsenzorg: via de Mededingingswet naar een toekomstige DAEB (HS-artikel)

 

Eerdere blogs over ANW

23.06.2017: Het lot van de ANW-spoedzorg van de huisarts ligt in eigen hand (eigen standpunt)

20.07.2017: Oplopende waarneemtarieven brengen oplossing ANW-probleem niet dichterbij

02.08.2017: Geef bekostiging ANW-spoedzorg een eigen kader (onderdeel kader acute zorg)

05.09.2017: ANW-spoedzorg: geen doorleverplicht en geen omzetplafond (werkdruk HAP)

13.09.2017: Wat is de impact van de NZa-rapport op de acute zorg? (marktscan en instroom HAP)

01.02.2018: Gelijke honorering ANW-zorg voor alle huisartsen (gelijke monniken, gelijke kappen)

02.05.2018: Voorstel voor een toekomstige ANW-zorg binnen een grootschalige HDS

14.06.2018: Ongelukkige uitspraak rechtbank bij conflict rond borgen ANW-huisartsenzorg

06.10.2018: Weinig urgentie getoond bij inrichting toekomstbestendige ANW-zorg (kwaliteitskader)

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27, pg. 6 en 7, item 12 ANW)

14.12.2018: Afspraken in de spoedzorgketen (manifest West-Friesland, huisarts – ziekenhuis)

13.01.2019: Incomplete gegevens devalueren monitor acute zorg (minus huisartsgegevens)

06.03.2019: Financiële toets bij zorgstandaard eerst zelf uitvoeren (budget zélf uitrekenen!)

05.04.2019: Nog steeds discussie in acute zorg over normen, richtlijnen, aanbevelingen (ZiN)

09.07.2019: Slechts deel huisartsenposten beloont huisarts voor extra werk ANW-werk in Wlz

02.08.2019: Inschrijftarief dagzorg huisarts heeft niets te maken met de ANW-zorg (NZa/LHV)

06.06.2019: Wlz-indicatie met behandeling en ANW-spoedzorg: des huisarts? (geen verplichting)

01.10.2019: Acute zorg door huisartsen in ANW-tijd: 10 niet uitstelbare spoedzaken (urgentie)

30.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (10) (HDS: begroting, inkomsten, kosten, productie)

31.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (11) (ANW-toekomst, 15/7, veilige werktijd, keten)

22.07.2020: Nog drempels genoeg bij nieuwe inrichting en bekostiging spoedzorg (houtskoolschets)

13.03.2021: Eigen bijdrage na bezoek huisartsenpost is een politiek te wegen betalingsinstrument

02.06.2021: Betere onderhandelingspositie praktijkhouders nodig bij werk op HAP (randvwrden)

27.09.2021: Afstemming bij bekostiging acute zorg van zorgverleners onontkoombaar (HA-spec)

18.10.2021: De financiering van werk op de huisartsenpost tussen 17.00 en 18.00 uur (mismatch)

24.02.2022: ANW-spoedzorg op huisartsenpost zo niet meer toekomstbestendig (dysbalans/wet)

02.03.2022: Uitgangspunten herinrichting landschap acute zorg bekend…en nu? (pilots/VWS/NZa)

20.04.2022: Minister blijft vaag over noodzakelijk aantal spoedeisende hulp (SEH) (in IZA?)

 

 

Vragen of opmerkingen?