In een 6 uur durende zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) hebben De Bevlogen Huisartsen (DBH) en LHV/ VPH deze maand (16 oktober) een zaak aangespannen tegen de NZa over het onjuist vaststellen van huisartstarieven over 2023. Daarnaast heeft het CBb ook ingestemd met het gelijktijdig behandelen van het bezwaar dat LHV en VPH over de tarieven 2024 hebben ingediend.

In de kern is het bezwaar dat de NZa haar jaarlijkse Tariefbeschikking nog steeds baseert op een kosten onderzoek uit 2015. Terwijl, aldus de huisartsen, de wereld en de praktijk sindsdien enorm zijn veranderd, maar “de NZa verandert niet mee.”

Met steun van advocaten, 200 literatuurverwijzingen en een eigen kostenonderzoek hebben huisartsen getracht de bestuursrechter (blog) te overtuigen dat de werkelijk gemaakte kosten van huisvesting en personeel inmiddels ruim uitkomen boven de berekende vergoedingen door de NZa. Dit raakt de huidige praktijkhouders, maar ook degenen die zich willen vestigen. En indirect ook de burgers die huisartsenzorg nodig hebben.

Citaat DBH na de zitting deze week (citaat): “De hoogste bestuursrechter bleek zeer goed te zijn ingelezen in het dikke dossier. Uit de vragen merkten we dat de rechters begrepen hoe onze bekostiging in elkaar zit. Wij waren onder de indruk van hoe grondig zij zich ons onderzoek hadden verdiept. Ook merkten we dat rechters vonden dat er naar openingen voor een oplossing moest worden gezocht. DBH heeft die heel concreet aangeboden en aan de NZa voorgesteld. De boot werd echter nog afgehouden.”

De uitspraak bij het CBb vindt plaats op 21 december 2023 om 10:00.

     

 

“En eenieder zal dan toch begrijpen dat de huisarts met deze bruto-uur omzet geen enkel financieel belang heeft extra consulten te draaien. Anders gezegd: de oorzaak van de extra werkbelasting ligt dus niet in een productie- en/of volumeprikkel”

Beschouwing

Dat de Zorgautoriteit de boot afhoudt is jammer (hier), zeker in het licht dat naast deze bezwaarprocedure er onder supervisie van dezelfde NZa ook trajecten zijn gestart voor een nieuwe bekostiging huisartsenzorg, een inkomensherijking en inmiddels ook alweer een vierde praktijkkostenonderzoek (PKO). Dit laatste PKO betreft een onderzoek over het jaar 2022, met een beoogde tariefaanpassing per 2025. Dat huisartsen niet kunnen wachten op 2025, hoop ik met deze blog nog eens te onderstrepen.

Allereerst heeft DBH een eigen kostenonderzoek gepresenteerd over hetzelfde jaar als het PKO van de NZa. Dit waren de bij de rechtszitting gepresenteerde uitkomsten.

Eigen DBH-kostenonderzoek 2022, september 2023

*Conclusie:De stelling dat de personeelskosten sterker zijn gestegen dan de indexatie is met name voor de twee belangrijkste functies in de huisartsenpraktijk, te weten de doktersassistente en de praktijkondersteuner somatiek op grond van bovenstaande analyse juist. Voor de praktijkondersteuner GGZ lijken de kosten juist lager te liggen. Volgens het Nivel4 is ruim 53% van het personeel in de huisartspraktijk doktersassistente en ruim 19% praktijkondersteuner – somatiek. Daarmee is de impact van de kostenstijging van juist deze functies binnen de huisartsenpraktijk impactvol.”

*Conclusie:De stelling dat de huisvestingskosten sneller zijn gestegen dan de indexatie van de NZa, wordt in dit onderzoek bevestigd, al is het verschil voor de grootste praktijken verwaarloosbaar. Wat opvalt is dat huisartsenpraktijken nú al meer kwijt zijn aan huisvesting, terwijl een groot percentage aangeeft te klein behuisd te zijn. In het licht van het recente RVS rapport5 ‘De basis op orde’, waarin juist gepleit wordt voor kleinschaligheid in de huisartsenpraktijken lijken de huidige NZa tarieven deze ontwikkeling niet te ondersteunen.”

*Conclusie:Ook met betrekking tot de overall kosten wijzen de uitkomsten van het kostenonderzoek door DBH erop dat de kosten in de huisartsenpraktijken meer gestegen zijn dan de indexatie door de NZa heeft weten te compenseren. De vierde stelling wordt dus door het onderzoek ondersteund. Net als bij de huisvestingskosten valt op dat het weer de middelgrote praktijken zijn die, met een verschil van ruim 38%, het meest te lijden hebben van deze discrepantie. 14 Tot slot Het kostenonderzoek heeft een stevig fundament gelegd onder de stellingen van DBH dat de kosten harder zijn gestegen dan de indexatie van de NZa. Dat lijkt met name de praktijken te treffen met een patiëntenaantal tussen de 2510 en 5080, maar ook op het gebied van kosten per fte en huisvesting worden de stellingen duidelijk gesteund door dit kostenonderzoek.”

De kosten in de huisartsenpraktijken zijn dus méér gestegen dan de indexatie door de NZa heeft weten te compenseren. Waarbij deze kosten de gecontroleerde weergave zijn van daadwerkelijke gemaakte kosten. Dat levert sowieso al een andere uitkomst op dan de m.i. wenselijke bottom-up berekende beroepskosten van praktijkvoering van noodzakelijke en toekomstbestendige huisartsenzorg.

De Zorgautoriteit bepaalt jaarlijks de maximumtarieven huisartsenbasiszorg

De maximumtarieven van de huisartsenbasiszorg worden door de NZa jaarlijks bepaald met hulp van hun Tariefformule. In deze formulebreuk staat in de breukteller de optelsom van de vergoeding voor kosten (2023: €231.383,45) en inkomen (2023: €161.350,67). In de breuknoemer staan de indicatoren voor de werkbelasting. Tezamen vormen zij de zogenaamde “beleidsregelbedragen”. De bedragen in de breukteller worden jaarlijks geïndexeerd, de getallen in de breuknoemer zijn na het PKO over het jaar 2015 niet meer veranderd. Nog steeds, ook voor 2023, gaat de NZa dus bij tariefbepaling uit van een normpraktijk van 2095 met het aantal daarbij passende normconsulten van 8966 per jaar.

Waar ging het mis?

Waar het mis is gegaan bij het PKO 2015 is dat de boven normatieve winst is afgeroomd en richting de kostenvergoeding werd doorgeschoven. Zo kon de verkleining van de normpraktijk richting 2095 worden betaald. Met, heel bijzonder, bij deze kleinere praktijk werd vervolgens een hoger consultaantal geïntroduceerd. Dat aantal ging namelijk bij tariefbepaling per 2018 o.b.v. PKO 2015 binnen de kleinere normpraktijk van 8882 naar per 8966 consulteenheden. Ofwel: acceptatie in de Tariefformule van meer werkbelasting in een kleinere praktijk.

Een tweede bijzonderheid was dat bij onderdeel praktijkkostenvergoeding conform cao-realiteit het personele vergoedingsdeel wel werd verhoogd, maar de post “overige kosten”, waaronder bijv. de huisvestingsvergoeding ook valt, werd verláágd. Dat uit het DBH-onderzoek nu blijkt dat de huidige huisvestingskosten onvoldoende worden vergoed en dat 83% van de huisartsen behoefte heeft aan meer ruimte, is dus niet zo verwonderlijk. En dit gegeven vraagt daarom terecht een snellere tariefaanpassing dan per 2025.

Hoe heeft deze werkbelasting zich na 2015 dan in werkelijkheid verder ontwikkeld?

Om hier een antwoord op te geven, wordt gekeken naar de gedeclareerde consulten, met als tijdspanne de periode tussen 2015 (laatste PKO) en 2023. De collectieve consultomzet uit de basiszorg, gedeeld door het consulttarief, wordt zo gecorrigeerd naar de normatieve meest logische consulteenheid. Dat is tussen 2015 tot en met 2018 het basisconsult < 20 minuten en vanaf 2019 tot heden de consulteenheid, langer dan 5 minuten en korter dan 20 minuten. In 2020 kregen huisartsen voor omzetderving door corona een compensatie.

Dit levert via de cijfers van de Zorgcijfersdatabank van het Zorginstituut de volgende informatie op.

Tabel I: Consultaantal basiszorg huisartsen Segment 1: 1 = €1 (Bron: Zorgcijfersdatabank.nl, 14 april 2021 en 19 september 2022)

 

      2015

       2016

        2017

       2018

Consultomzet

645.679.943

669.858.966

731.527.315

774.141.398

C<20 min.

       9,04

       9,07

        9,23

       9,59

Aantal C

  71.424.772

73.854.351

79.255.397

  80.723.816

 

Tabel II: Consultaantal basiszorg huisartsen Segment 1: 1 = €1 (Bron: Zorgcijfersdatabank.nl, 22 september 2023)

 

      2019

     2020

     2021

    2022

    2023

Consultomzet

838.751.238

832.455.373

918.851.738

958.657.086

1.051.066.535

5min<C<20min

      9,97

     10,15

    10,51

    10,77

    11,51

Aantal C

 84.227.807

 82.015.308

 87.426.426

 89.011.800

    91.317.683

In Tabel I en II is zichtbaar dat het aantal gedeclareerde consulteenheden van alle huisartspraktijken, door alle medewerkers, tussen 2015 en 2023 is gestegen van 71 miljoen naar nu 91 miljoen. Voor 2023 is dit uiteraard geëxtrapoleerd op basis van gegevens tot nu toe. Ofwel, al die jaren een substantiële extra werkbelasting voor/door alle medewerkers, inclusief extra bijkomende kosten, waar ook extra vierkante meters huisvesting broodnodig zullen zijn.

Gaat deze extra werkbelasting nu ook meetellen bij een kostenonderzoek of bij de CBb-uitspraak?

Wie weet mag het zeggen. Zoals gemeld staat de werkbelasting in de breuknoemer van de Tariefformule. Melden nu op basis van deze tabellen dat de werklast in praktijken is gestegen, leidt bij ongewijzigde bekostigingssystematiek tot de uitkomst van een daling (!) van het consulttarief. Dat kan uiteraard de bedoeling niet zijn.

Hoe kan een dergelijke Tariefformule nu zijn ontstaan?

Al jarenlang worden door beleidsmakers en inkopers gewerkt met zogenaamde financiële prikkels. De meest bekende en beruchte zijn prijs- en volumeprikkels. Met name verrichtingentarieven komen de laatste jaren negatief in het nieuws. Deze zouden maar aanzetten tot extra omzet voor zorgverleners en zou via extra aanbod alleen maar de zorgvraag verder doen vergroten.

Volgens dit “marktprincipe” zou derhalve een groter volume gedeclareerde zorg conform de spreadsheetsystematiek van controleurs terecht leiden tot een lager consulttarief. Echter deze verklaring toepassen en/of goedpraten voor de gestegen werkbelasting bij huisartspraktijken, hier tussen 2015 en 2023, is onterecht. De belangrijkste reden is dat het consulttarief hier bewust zo laag wordt gehouden, dat met een tarief van rond de €10,- per consult, gegeven het feit van maximaal 5 consulten per uur, maximaal een bruto-omzet van €50,- per uur is te halen.

En eenieder zal dan toch begrijpen dat de huisarts met deze bruto-uur omzet geen enkel financieel belang heeft extra consulten te draaien. Anders gezegd: de oorzaak van de extra werkbelasting ligt dus niet in een productie- en/of volumeprikkel. Een (extra) werkbelasting die in het kader van (extra) arbeidstijd, als cruciaal onderdeel van elke bekostiging, bij een nieuw PKO wel degelijk serieus dient te worden genomen.

Ter vergelijk: bij het extra HDS-werk ook géén volumeprikkel

Ter vergelijk het werk van de spoedzorg in ANW-tijd op de spoedpost huisartsenzorg. Ook bij de HDS is er geen enkel verband tussen beloning en verricht werk (blog/blog). Noch de HDS zelf, noch de deelnemende huisartsen halen enig financieel voordeel uit harder werken. Nimmer is er sinds het bestaan van de HAP sinds 2001 een verband geweest tussen de HDS-productie en het ANW-uurtarief.

Evengoed bleek, net als in de huisartsenzorg overdag, dus ook op de HDS in 2022 een forse stijging van de werkbelasting. Zoals is te lezen in het laatste/recentste HDS-bulletin.

InEen Benchmarkbulletin HDS 2022, 29 september 2023

Citaat: “In 2022 kregen de huisartsendienstenstructuren (HDS’en) het grootste aantal contacten ooit te verwerken. Ook de procentuele stijging van het aantal contacten ligt hoger dan ooit. Het aandeel laag-urgente vragen aan de telefoon is nog altijd hoog en het verzuimpercentage onder medewerkers is toegenomen. Dit alles leidt tot een toegenomen druk op de huisartsenspoedpost. In 2022 hebben de HDS’en in totaal bijna 4,5 miljoen contacten afgehandeld. Dat is een stijging van 9%. Dat zijn bijna 400.000 contacten meer dan in 2021 en is hiermee het grootste aantal ooit. Zowel het aantal triagecontacten als de contacten in de spreekkamer namen toe.

In 2022 heeft gemiddeld 17% van de Nederlandse bevolking een beroep gedaan op de huisartsenspoedpost. Het totaal aantal contacten op de huisartsenspoedposten steeg in 2022 flink (9%). In totaal hebben de HDS’en bijna 4,5 miljoen contacten afgehandeld. Nooit eerder was het aantal contacten op de huisartsenspoedposten zo hoog. Meerdere verklaringen bestaan voor de forse toename van contacten. Een eerste verklaring zou kunnen zijn dat de drukte op de reguliere huisartsenzorg (overdag) is toegenomen, waardoor zorg overdag minder bereikbaar is. Dit resulteert in een verschuiving van dagzorg naar ANW-zorg. Een tweede reden zou kunnen zijn dat het aantal niet spoedeisende zorgvragen op bij HDS’en is toegenomen. Dat past bij de maatschappelijke trend dat mensen snel een oplossing voor hun problemen wensen en op zoek gaan naar laagdrempelig aanbod. Een derde duiding voor de sterke stijging van het aantal contacten zou kunnen liggen in het feit dat HDS’en steeds moeten uitwijken naar minder ervaren, dan wel externe triagisten. Die laten patiënten voor de zekerheid vaker naar de huisartsenspoedpost komen

De NZa zal haar onderzoeksystematiek in die zin moeten aanpassen, dat extra verricht werk in de dagzorg niet leidt tot een neerwaartse, maar juist tot een opwaartse aanpassing van de beleidsregelbedragen in de breukteller van de Tariefformule. Dit zou in deze eeuw al een hele koerswijziging inhouden, maar beter laat dan nooit.

Tot slot

Huisartsen hebben recht op een beter onderbouwd tarief basiszorg. DBH verdient een compliment met hun eigen kostenonderzoek. Het zullen spannende tijden zijn gezien het huidige PKO, de inkomensherijking, de nieuwe bekostiging en de CBb-uitspraak vlak voor de Kerst 2023.

Mag ik tot slot de hoop uitspreken dat bij tariefstelling alle relevante partijen vooruitkijken en de focus ook richten op toekomstbestendigheid van huisartsenzorg.

Sterkte allen!

Overzicht van 10 jaar blogs over bekostiging huisartsenzorg

11.08.2013: Invulling van de bekostiging huisartsenzorg vraagt om heldere uitgangspunten

30.08.2013: Herijking norminkomen huisarts wordt betaald uit bestaand kader

19.09.2013: Financiële staat huisartsenzorg (korting 2012 op IT goed zichtbaar)

08.11.2013: Huisarts zal zelf de grens van tempo en volume van substitutie moeten bewaken

11.11.2013: Huisarts en burger hebben recht op onafhankelijk onderzoek in zaak Nico Tromp (IV)

26.11.2013: Bekostiging huisartsenzorg (2015) nog in nevelen gehuld (van variabel naar meer vast)

29.11.2013: Populatiebekostiging: niet alles is goud wat er blinkt (voor-nadelen, shared savings)

02.12.2013: Houdini-act van NZa bezorgt huisarts een herijkt deel van het inkomen

06.12.2013: Bij problemen zorgcontractering kiest rechter voor belang overheid (rechtspraak)

08.12.2013: Inkomsten huisarts wederom onderwerp van onderzoek

18.12.2013: Verwijzen huisartsen nu te veel of te weinig? (wie bepaalt wat goed is?)

04.01.2014: Kostprijs van in te zetten praktijkondersteuning (POH) landelijk regelen (€/uur)

07.01.2014: Uitstel bekostiging beste optie: consultatiedocument NZa roept te veel vragen op

16.01.2014: Karige compensatie van het ondernemersrisico van de huisarts (€2.625,-)

23.01.2014: Financiële staat huisartsenzorg: een update (van belang bij reframen/herkaderen)

30.01.2014: Voorstel bekostiging praktijkondersteuning (POH) aangepast (PO-versnippering)

10.02.2014: De ACM-boete voor LHV blijft buitenproportioneel hoog (van 7,7 naar €5,9 mln.)

15.02.2014: NZa voorstel bekostiging huisartsenzorg definitief: het antwoord nu aan minister

07.03.2014: De financiering van het meekijkconsult is nog stiefmoederlijk geregeld (€wie)

10.03.2014: Regel voor samenwerking huisarts-wijkverpleegkundige voor beiden prestatiebonus

24.03.2014: Het aantal contacten basiszorg tussen 2006 t/m 2012 steeg met 9,9% per jaar

01.04.2014: Transitiestress (richting 2015: voor burgers, HA, wijk, verzekeraars, overheid)

08.04.2014: Nieuwe garanties bij bekostiging huisartsenzorg halen kou nog niet uit de lucht

13.05.2014: De arbeidstijd is te beïnvloeden (zelf als HA de grens bewaken)

20.05.2014: De nieuwe bekostiging is weer een stap dichterbij gekomen (HA/MDZ)

17.06.2014: Huisartsgeneeskunde in het nieuwe zorgstelsel (slotblog 1e blogperiode)

12.05.2017: Steeds meer huisartsen krijgen burn-out door toenemende werkdruk (Movircijfers)

05.07.2017: 2040 (over verandering/verhoging inschrijftarief bij 85+ per 2018, waarom niet 65+?)

14.07.2017: Praktijkkostenonderzoek huisartsen 2015 door NZa: 20 kanttekeningen

21.07.2017: Vragen/antwoorden over het praktijkkostenonderzoek (maar hoe dan wél?)

26.07.2017: Kader huisartsenzorg moet geheel benut worden (onderschrijding budgetkader)

28.07.2017: De financiële toekomst van de huisartsenzorg (huisarts- en economiefactoren)

21.08.2017: Afscheid bekostiging segment S3 is beste optie (en naar segment S1)

26.08.2017: Behoud gemengde bekostiging dient de huisartsenzorg (basiszorg + SUED bij 85+ IT)

29.08.2017: De kostprijs van de praktijkondersteuner (het 3-trapsmodel)

04.09.2017: Het contract bij zorginkoop (discutabele inkoopmethodieken)

14.09.2017: Hoofdlijnakkoord en macrobudget vier vragen aan verzekeraars (DEL + investering)

19.09.2017: Tariefprincipes en drempels van invloed op voortgang bekostiging (huisartsenzorg)

20.09.2017: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 26) (exploitatie- en begrotingscijfers)

04.10.2017: Het is niet alles goud wat er blinkt (over 100% inschrijftarief bij huisarts)

02.10.2017: De financiële staat van de huisartsenzorg (26): vraag/antwoord (Huisarts Vandaag)

07.12.2017: Huisartsenzorg heeft forse financiële injectie nodig (onderschrijding+dalend inkomen)

27.12.2017: Arbeidstijd (over werktijden van artsen en het toezicht)

11.01.2018: Als principe geen bonus, dat kan ook…  (afschaf segment 3 van huisartsfinanciering)

15.01.2018: Substitutie (over potentieel verplaatsbaar zorgvolume en voorwaarden+ ELZ)

19.01.2018: Hoeveel huisartsen zijn er nodig?  (voor de toekomst)

22.01.2018: Niet alles kan thuis (wet zorg en dwang)

05.02.2018: Praktijkondersteuning huisarts is onmisbaar (een groter aandeel in zorg)

08.02.2018: Praktijkhouder huisarts: spagaat tussen zorg en centen (tekort praktijkhouders)

21.02.2018: Met een meld- en vergunningplicht wordt huisartsenzorg niet beter (toetreding)

23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing (is kostprijs “ist” of “soll”?)

05.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de noodzaak (1) (Afferden praktijk 1800)

08.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de randvoorwaarden (2) (559 miljoen nodig)

29.04.2018: Akkoord medisch-specialistische zorg heeft ook voor huisarts consequenties (+)

16.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (1)?  (budgetonderschrijding)

17.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (2)? (idem, in Rijksjaarverslag zichtbaar)

01.07.2018: Het onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022: een analyse

07.08.2018: Wanneer is marktoezicht in de zorg pervers? (over de rol van NZa en NMa/ACM)

24.08.2018: Toekomstvisie belangrijk, de plannen erna belangrijker (geen woorden, maar daden)

03.10.2018: De uitwerking van de hoofdlijnenakkoorden start nu (geen woorden, maar daden)

24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte

10.11.2018: Alleen met interventies problemen in achterstandswijken oplosbaar (actie/WRR)

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27) (exploitatie- en begrotingscijfers)

23.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (27): vraag/antwoord

11.12.2018: Zilveren Kruis komt afspraken uit het hoofdlijnenakkoord niet na (contract 2019)

03.01.2019: Toekomstvisie huisartsenzorg uitwerken met beleid (geen woorden, maar daden)

22.01.2019: Variabelen bij capaciteit huisartsenzorg bijtijds agenderen (over huisartsentekort)

12.02.2019: Financiering praktijkondersteuning jeugd komt uit twee stelselwetten (Jeugdwet/Zvw)

04.03.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (1) (Newcom onderzoek)

06.03.2019: Financiële toets bij zorgstandaard eerst zélf uitvoeren (bv. kader acute zorg)

19.04.2019: Financiële tussenbalans huisartsenzorg van 2018 (exploitatie- en begrotingscijfers)

05.05.2019: De vijf ringen van het praktijkhouderschap (waarde, contract, positie, tarief, financiën)

29.06.2019: Reactie op: “(G)een huis voor de huisarts” (vergoeding vastgoed/huisvesting)

01.07.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig (2) (Monitor NZa)

11.07.2019: Wordt onvrijwillige zorg (Wzd) straks wel vrijwillig gegeven?? (bij uitvoering wet)

20.07.2019: Méér tijd voor de patiënt: van incidenteel naar structureel (voor huisarts beschikbaar)

31.07.2019: Dat geschillencommissie geen werk heeft, wat zegt dat? (HRMO en arbitragerecht)

10.10.2019: Het Vogelaarakkoord (Ella Vogelaar namens minister gevraagd conflict met verzekeraars op te lossen)

24.10.2019: Toelichting bij artikel Medisch Contact: Geld voor de huisarts ligt op de plank

01.11.2019: Medische zorg verstandelijk gehandicapten onder druk: wie is verantwoordelijk?

08.11.2019: Gezocht: een bed voor verblijf, onderzoek of herstel (ELV, Wlz, respijtzorg + wachten)

18.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: het uitgangspunt (1)

20.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: de consequenties (2)

22.11.2019: Na wet DBA komt een nieuwe wet voor zzp’ers: belang voor huisartsenzorg (3)

26.11.2019: HRMO: een stil drama voltrekt zich (geen juiste plek beschikbaar voor zorg kwetsbaren)

29.11.2019: De financiële staat van de huisartsenzorg (28-slot) (exploitatie- en begrotingscijfers)

02.12.2019: Over zorgalarmisme en betrouwbare zorgcijfers (HRMO JZOJP cijfers over alarm)

13.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (01) (macro gemiddelde kostenstijging, inkomens CBS)

15.12.2019: Krasse uitspraken in HRMO-debat (Zorg voor samenhang en een stil drama: debat)

16.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (02) (Tariefformule, normeringen, spelregels beloning)

17.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (03) (aandeel kosten ketenzorg/ANW, ‘subsititutie’)

19.12.2019: “Ik had de minister willen vragen waar staan jullie nu eigenlijk” (HRMO Kerstpakket VWS)

20.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (06) (consequenties macrokorting, structureel, heralloceren)

23.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (07) (contracten 2019 niet conform HLA, borging HLA NZa?)

02.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (12) (ELV-bed, oorzaken tekort, wachten verpleeghuis)

03.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (13) (contouren nieuw stelsel, rol HA en MSZ daarin)

06.01.2020: Financiële staat: vraag/antwoord (14) (tip HA, kosten, inkomen, arbeidstijd onder vergrootglas)

07.01.2020: Richting een toekomstbestendige bekostiging huisartsenzorg (Het 5-stappen model)

27.01.2020: De praktijkkostenvergoeding van de huisarts (de 5 stappen van PKO naar dagtarief)

19.03.2020: Maak het praktijkhouderschap huisarts aantrekkelijker (aantal, bekostiging, spreiding)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (monitor + anders in  COVID-19 tijd?)

17.04.2020: Het wel en wee van de waarnemend huisarts (1) (tijdpad carrière, DBA, kwetsbaar COVID-tijd)

20.04.2020: Het wel en wee van de waarnemend huisarts (2) (het vrije uurtarief beschouwd)

25.04.2020: Huisarts schrijft indringende brief over zorgcontractering 2021(CZ en opgelegde O&I)

02.05.2020: Vergoeding huisvestingskosten in zorgtarieven eerste lijn is te laag (als deelkostenpost)

22.05.2020: Opnieuw onderschrijding budget huisartsenzorg (in 2019: jaarverslag versus begroting en HLA)

03.06.2020: Randvoorwaarden bij Wlz-zorg: vraag/antwoord bij het convenant (wlz en huisarts)

02.07.2020: Brabantse huisarts rond ziekenhuis Bernhoven beter belonen (bij extra werk)

24.09.2020: Bekostiging passende zorg in beweging: de huisartsenzorg (5) (5-stappenmodel)

05.11.2020: Bij huisartsenzorg blijkt eigenaarschap praktijk van secundair belang (1) (Quin ACM NZa)

12.11.2020: Overzicht verwachte kosten huisartsenzorg in coronajaar 2020 (ZiN + compensatie)

18.11.2020: Herziening arbeidsrelatie praktijkhouder en waarnemend huisarts (over wet DBA)

27.11.2020: Wet toetreding zorgaanbieders stelt eerste lijn onmogelijke eisen (administratie/financieel)

21.12.2020: Spannend jaar toekomstig (POH-)GGZ-werk in huisartsenpraktijk (register/Wlz/kosten)

11.01.2021: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: de aanpak (1) (tekort fte huisarts)

13.01.2021: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: de aanpak nader beschouwd (2)

15.01.2021: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: zorgplicht onder toezicht (3) (NZa)

11.03.2021: Minder huisartsconsulten en verrichtingen in coronajaar 2020 (daarom coronavergoeding)

02.04.2021: NZa-evaluatie over contractering huisartsenzorg heeft weinig diepgang (monitor)

06.05.2021: Tussenevaluatie bestuurlijk akkoord huisartsenzorg benoemt niet alle knelpunten

13.07.2021: Koppeling verantwoordingsplicht aan toetreding anders insteken (WTza met plichten)

01.09.2021: Over wenseninventarisatie bij huisartsen en beleidsmatige vervolgstappen (LHV)

07.09.2021: Bij huisartsenzorg (b)lijkt eigenaarschap van secundair belang (2) (fout: van primair belang)

30.09.2021: Deze plicht van openbare verantwoording gaat veel te ver (Wtza-plichten bij Code/boek DH)

08.10.2021: Het hebben van een vaste huisarts leidt tot betere zorguitkomsten (3 indicatoren)

05.11.2021: Geen verband MVTP en (nieuw) tarief 15-minutenconsult (personeel + budget)

10.11.2021: Stijging van psyche meldingen bij arbeidsongeschiktheid van huisartsen (AOG/AOV)

16.11.2021: Medisch generalistische basiszorg is bij Wlz niet automatisch huisartsenzorg

24.11.2021: Stagnatie bij financiering MTVDP blokkeert een landelijke uitrol (HLA versus praktijk)

01.12.2021: Oplopende inflatie vraagt tariefaanpassing (inflatie>2,5% dus CEP en OVA ook aanpassen)

25.01.2022: Huisartsenzaken duidelijk geagendeerd bij aanvang 2022 (prioriteiten + PO + enquête)

01.02.2022: Ruimtegebrek bij huisartspraktijken is opnieuw een actueel thema (Newcom enquête)

01.04.2022: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: aanpak integraal akkoord (4) (Rutte IV)

10.05.2022: Insteek onderhandeling gaat huisartsenwaarde zorgakkoord bepalen (IZA/kabinet)

24.05.2022: De relatie tussen katheter, huisartsenactie en zorgakkoord (administratie/actiedag 1 juli)

30.05.2022: Huisartsenzorg: via de Mededingingswet naar een toekomstige DAEB (HS-artikel)

22.06.2022: Huisartsenacties: van terechte insteek naar goed resultaat (Malieveld/3 klippen/VWS-actie)

03.08.2022: Meekijkconsultatie: mistig bij uitvoering, bekostiging en contractering (S3+MSZ)

15.08.2022: Conceptversie Integraal Zorgakkoord is te ingewikkeld (geen 5W1H-SMART bij ZINVOL)

25.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (1) (belang/inkoop)

30.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (2) (ZV-insteek)

05.09.2022: Besluitvorming Integrale Zorgakkoord lijkt haastklus (LR-raadpleging in 4 dagen…)

09.09.2022: Eerste publieke reacties op het Integraal Zorgakkoord (GGZ-client tegen, werkgever voor)

13.09.2022: Huisartsen en wijkverpleging wijzen huidig zorgakkoord af (ANW/MTVP-garanties)

26.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (15) (Tarief-index aanpassing 2023 o.b.v. kostencrisis)

27.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (16) (Contract 2023, onderhandel CPI/23% omzet)

29.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (17) (5-stap bekostiging bijdrage instroom praktijkhouders)

14.10.2022: Ineens gaat IZA-discussie over doorzettingsmacht en leiderschap (Meijman, NZa, ZiN)

19.10.2022: Een andere blik op voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (substitutie/IZA)

04.11.2022: Politiek aan zet: vaste zorgrelatie geeft werkplezier en betere zorg (aanpak G-Br.)

08.11.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (18) (Tarieven 2023 + CL + PKO2025 + IZA-bijdrage)

21.11.2022: Jaarverantwoordingsplicht Wtza geeft op cruciale vragen geen antwoord (ist -soll)

09.01.2023: Leidt actuele goodwilldiscussie tot ander overnamebeleid huisartspraktijk? (Co-med)

22.02.2023: Kostenvergoeding huisvesting huisartspraktijk vraagt nieuwe berekening (IZA/PKO)

02.03.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (1)? (transitie/govern./prev./OECD)

21.03.2023: Staan huisartsen op scherp richting hun nieuwe bekostiging? (PKO22, IZA, contract)

04.04.2023: Zélf richting geven aan sturing zorgaanbod en bedrijfsvoering (Commercie,PKO,IZA etc.)

07.04.2023: Rapport “De basis op orde”, nu voortgang aan IZA-thematafel 1e lijn (RVS-IZA/OECD)

18.04.2023: Zware verantwoordelijkheid voor regionale organisatie bij ouderenzorg (KWO-Wlz)

16.05.2023: Proactief toezicht budgetkader huisartsenzorg niet onmogelijk (-154 mln.in 2022)

27.05.2023: Huisartsen stellen beroep in bij hoogste rechter economisch bestuursrecht (CBb)

01.06.2023: Verander inzet Wtza: naar selectief alléén op specifieke indicatie (maatsch.verantwoord.)

05.06.2023: LHV beroept zich bij MTVP-bekostiging op ‘afspraak = afspraak’ (IZA tekenvoorw.)

08.06.2023: Zorgkloof huisartsenzorg niet oplosbaar met aanpassing opleidingscapaciteit

13.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (1) (IZA, transformatie, beoordelingskader, ongelijkwaardig)

15.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (2) (minister spoorboek, nieuwe Handreiking contract)

19.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (3) (bijdragen advocaatkantoren contract)

22.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (4) (NZa monitor contractering 2022)

03.07.2023: Praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk (7) (de input voor cursist en docent)

08.07.2023: Ontknoping MTVP-bekostiging huisartsenbasiszorg doet geen recht aan urgentie

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

29.08.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (2)?(consultant/ELZ)

11.09.2023: Zet in IZA primaire zorg centraal, niet het schaalniveau van organiseren (regio))

18.09.2023: De paarse krokodil blijft fier overeind (Ledenpeiling LHV + schamel resultaat van 25 jaar)

 

 

Vragen of opmerkingen?