De ontknoping van bekostiging van Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP), zowel afspraak in het eerdere hoofdlijnakkoord (HLA, 11 juli 2018) als in het recente Integraal Zorgakkoord (IZA, 16 september 2022), is op zijn zachts gezegd ‘bijzonder’ te noemen. Voor mij wordt dit al minstens de zesde blog over dit onderwerp. Dat geeft niet, want de inhoud van het probleem raakt m.i. de kern van de huisartsgeneeskunde en dient daarmee een op een het belang van de zorg.

Eerdere blogs…

05.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de noodzaak (1) (Afferden praktijk 1800)

20.07.2019: Méér tijd voor de patiënt: van incidenteel naar structureel (voor huisarts beschikbaar)

05.11.2021: Geen verband MVTP en (nieuw) tarief 15-minutenconsult (personeel + budget)

24.11.2021: Stagnatie bij financiering MTVDP blokkeert een landelijke uitrol (HLA versus praktijk)

05.06.2023: LHV beroept zich bij MTVP-bekostiging op ‘afspraak = afspraak’ (IZA tekenvoorw.)

Gisteren is het kabinet Rutte IV gevallen (hier). Het moge duidelijk zijn dat er nu een lijst met ‘gevoelige/controversiële onderwerpen’ gaat komen, waarover een demissionair kabinet niet zelf mag besluiten. Of IZA-gerelateerde zaken, uitgewerkt aan thematafels, daar ook onder vallen, kan ik niet beoordelen.

Wat is naast de val van het kabinet de MTVP-actualiteit?

De beroepsvereniging van huisartsen (LHV) is ongerust (hier/hier) over de beoogde structurele financiering van MTVP in Segment 1 (S1) van de huidige bekostiging en merkt dat het recente conceptadvies van de NZa, gegeven ná IZA-ondertekening, niet strookt met de door huisartsen met de minister gemaakte IZA-afspraak. Een MTVP-bekostiging in segment I van de basiszorg was voor huisartsen juist een van de redenen om in januari 2023 alsnog het IZA te ondertekenen. Echter het ministerie geeft hieraan tot nu toe geen gehoor en geeft vervolgens ook nog aan de NZa ruimte (geen opdracht, maar adviesaanvraag) om met het advies te komen de bekostiging van deze “Meer tijd voor de Patiënt” te knippen en onder te brengen bij de segmenten S3, S2 en S1. Daardoor is het voor huisartsen onzeker of zij de komende tijd werkelijk kunnen investeren in MTVP.  Terwijl, zo stelt de LHV, de afspraak ten tijde van ondertekening (24 januari 2023) duidelijk was: MTVP komt in Segment 1 van de bekostiging huisartsenzorg, zijnde het segment van de basiszorg.

Even terug naar de MTVP-basis

MTVP is in oorsprong ingezet om de huisarts in het spreekuur meer tijd te geven een hedendaags zorgprobleem goed te analyseren. De juiste vragen, een zorgvuldig onderzoek, een probleembeschrijving, in overleg met de patiënt een plan van aanpak opstellen en de uitkomst vastleggen in het HIS. Al deze items vragen tegenwoordig meer tijd dan de oorspronkelijke reguliere consulttijd van 10 minuten.

Het project “MTVP” kan niet worden beschouwd zonder twee namen te noemen van de pioniers. Allereerst huisarts Hans Peter Jung, huisarts in Afferden, als zorginhoudelijk pionier MTVP. Daarnaast Vincent Coenen, huisarts in Werkendam, als MTVP-pionier m.b.t. de randvoorwaarden. Voor beiden begon hun MTVP-project al vóór ondertekening van het HLA van 11 juli 2018. Het besteden van meer en andere tijd voor gesprekken ten behoeve van alledaagse problemen leverde voor alle deelnemers (huisartsen, burgers en verzekeraars) voordelen op. Onder andere gebeurde de MTVP-uitvoering met het aantrekken en financiering van extra man/vrouwkracht.  Met hier verwijzing naar relevante berichtgeving: (Huisarts en Wetenschap, 16 februari 2018) + (Medisch Contact, 2 november 2017), alwaar beide MTVP-projecten al zijn geagendeerd + (Zorgvisie, 13 september 2022) + (Zorgvisie, 20 maart 2023).

Huisarts Coenen heeft destijds in 2022 becijferd dat bij generieke invoering MTVP voor de hele beroepsgroep, via extra fte in de spreekkamer, een bedrag is gemoeid van ongeveer 340 miljoen euro per jaar. Aanvankelijk werd in de discussie MTVP ook gekoppeld aan praktijkverkleining. Aan dat onderwerp heb ik destijds in 2018 ook een berekening gekoppeld.

08.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de randvoorwaarden (2) (559 miljoen nodig)

Anno 2023 zou dit macrobedrag neerkomen op €711 mln. Een van de vier redenen waarom praktijkverkleining op dit moment niet haalbaar is.

De gezamenlijke 7 lopende MTVP-pilotprojecten zijn in 2021 door het NIVEL geëvalueerd.

Evaluatie NIVEL MTVP-pilotprojecten, (NIVEL, november 2021)

De doelen van de MTVDP-projecten

“Het algemene doel van zeven MTVDP-projecten komt overeen met de kerngedachte die we hiervoor beschreven: het realiseren van langere consulten om sneller tot de kern van het (gezondheids)probleem van de patiënt te komen. Door middel van langere consulten en persoonsgerichte zorg (gebruik van Positieve Gezondheid of 4D-model bijvoorbeeld) is meer ruimte voor bredere diagnose, concretere behandelplannen en een efficiënter doorverwijsbeleid.”

“Er zijn bijna geen huisartsen die geen knelpunten van drukte ervaren tijdens de spreekuren, waarbij er te weinig tijd voor de patiënt is om tot de kern van de problematiek te komen. Omdat deze kern vaak niet bereikt wordt, resulteert dit in terugkerende zorgvragen en belandt men in de vicieuze cirkel van de stijgende drukte. Mede door deze stijgende drukte, stijgt de werkdruk en daalt het werkplezier, met als gevaar dat de kwaliteit van zorg vermindert. Het recente onderzoek van de LHV toont dit ook weer aan. Het MTVDP gedachtengoed is in principe geschikt voor alle regio’s en ‘type’ huisartsenpraktijken en verdient dus brede uitrol. De huidige vicieuze cirkel van de stijgende drukte, werkdruk en daling van werkplezier en de kwaliteit van zorg noopt tot verandering om de huisartsenzorg in Nederland op een hoog niveau en duurzaam te houden.”

Samengevat: langere consulten nodig om sneller tot de kern van het (gezondheids)probleem van de patiënt te komen en MTVP inzetten voor alle huisartsen.

 

Echter mijn vermoeden is dat elke professional zelf een prima invulling weet te gegeven hoe extra tijd voor persoonsgerichte patiëntenzorg kan worden ingezet. Dit betekent niet een blanco cheque, want ook bij de genoemde pilotpraktijken van de beide genoemde pioniers werden al voorwaarden gesteld. De verplichte inzet van een RHO bij bekostiging MTVP is administratief belastend, maar vooral onnodig. Huisartsen zijn geen kleuters die bij de hand moeten worden genomen om uit te leggen wat hun werk inhoudt”

 

Terug naar de actualiteit: 2023

Inmiddels is duidelijk dat de minister ten behoeve van het IZA aan de Zorgautoriteit een advies heeft gevraagd ten aanzien van de MTVP-financiering. En niet een heldere opdracht heeft gegeven het MTVP-budget per 2024 duurzaam onder te brengen in het segment 1 van de basiszorg. 

Citaat uit: Antwoord minister aan LHV, brief minister, 26 mei 2023

Voor de duurzame inzet van MTVP is het belangrijk dat financiering structureel geborgd is en deze een plek krijgt in de bekostiging van huisartsenzorg. Over de structurele financiering zijn in het IZA afspraken gemaakt die ik nogmaals heb bevestigd in mijn brief aan u op 15 september jongstleden: “De afspraak is om MTVP structureel onder te brengen in de bekostiging van de huisartsenzorg zoals wij die kennen in segment 1. Ik heb de NZa gevraagd te onderzoeken hoe dit het beste kan worden vormgegeven”. De NZa heeft inmiddels een conceptadvies voorgelegd waarop alle betrokken partijen, waaronder de LHV, hun zienswijze mogen inbrengen. Ik heb het volste vertrouwen in de deskundigheid van NZa en acht het van groot belang dat NZa in alle vrijheid en vanuit haar onafhankelijk positie mij kan adviseren. Ik hecht eraan dit proces zorgvuldig te doorlopen. Ook wil ik benadrukken dat ongeacht de vorm waarin de structurele bekostiging vorm zal krijgen, de huidige afspraken die de LHV met InEen en ZN heeft gemaakt in de leidraad onverminderd van toepassing blijven.”

Met een repliek van de LHV-voorzitter, 4 dagen later…

Bericht LHV (citaat van voorzitter), 30 mei 2023 + brief LHV aan minister, 15 mei 2023

“Om Meer tijd voor de Patiënt te laten werken moet elke huisartsenpraktijk kunnen rekenen op de middelen daarvoor. Nu en in de toekomst. Dat kan, dat is afgesproken en dat moet nu worden uitgevoerd. Onze voorwaarde van structurele bekostiging, in S1, is van meet af aan zo helder als glas geweest. Het was een van de pijlers onder het vertrouwen dat we het IZA hebben gegeven. We zien dit nu niet terug in het concept-NZa-advies.”

Dat is duidelijke taal van de LHV-voorzitter.

Een van de redenen dat een gespannen verhouding ontstaat tussen MTVP als opzet (2015 e.v.) en uitvoering (rapport Impuls MTVP, 23 maart 2023) is de beschreven invulling (rapport, pg.33 t/m 35, pg.38/39) die ermee gepaard gaat. Dat is de bedoeling niet geweest van MTVP.

Citaat uit rapport Impuls MTVP, 23 maart 2023

“We adviseren daarom dat de RHO in de verdere uitrol van MTVDP een rol inneemt om invulling te geven aan deze voorwaarden, waarbij de administratieve last voor huisartsen zoveel mogelijk moet worden beperkt. Daarnaast constateren we dat er niet altijd eenduidigheid is tussen zorgverzekeraars en huisartsen over de te verwachte resultaten met betrekking tot de implementatie van MTVDP. We adviseren daarom aanvullend dat de zorgverzekeraars, de RHO en huisartsenpraktijken aan de voorkant duidelijke afspraken maken over de te verwachte resultaten.”

Ineens gaat het niet meer over meer tijd voor de dokter om voor begeleiding van een aan de arts gepresenteerd spreekuurprobleem beter in kaart te brengen en te bespreken. Maar verrijst in bijlage II van “rapport Impuls MTVP” (23 maart 2023) de invulling met al 17 onderwerpen. Met ook het benoemen van de mogelijkheden van bekostiging MTVP via…de drie(!) segmenten (pg.14). Dit schaar ik onder een nieuw hoofdstuk van het financieren van wensdenken.

Dat de NZa het rapport Impuls MTVP een belangrijk rapport vindt, is begrijpelijk. Maar het gaat voorbij aan de MTVP-opzet voor bekostiging van inmiddels extra en opgelopen spreekuurtijd voor exploratie van gewone én complexe hulpvragen tijdens het reguliere spreekuur.

Wat was vervolgens vorige maand het advies van de Zorgautoriteit aan de minister?

NZa-advies MTVP-bekostiging in de huisartspraktijk, 12 juni 2023

Citaten: “De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft ons verzocht om vóór 1 juli 2023 een advies uit te brengen over hoe MTVP via de bekostiging huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg maximaal gefaciliteerd kan worden. Duidelijk is dat MTVP altijd gaat om een combinatie van interventies. Dit geheel moet een plek krijgen in de bekostiging. Inzicht in de onderbouwing van de gehanteerde tarieven voor de MTVP- afspraken, en het onderscheid tussen structurele en incidentele kosten is hierbij van essentieel belang. Het is daarnaast niet zo dat enkel segment 1 voorziet in mogelijkheden voor de vergoeding van structurele kosten. Aan alle segmenten van de bekostiging kunnen prestaties worden toegevoegd of kosten worden toegewezen, wat een structurele betaaltitel en mogelijkheid tot vergoeding creëert. Zo vragen ontwikkelingen rondom regionale samenwerking bijvoorbeeld om een stevige verankering van afspraken in segment 2. We adviseren om niet al direct per 2024 wijzigingen in de bekostiging door te voeren. Dit geeft onrust in de contractering en praktijkvoering, terwijl het juist zo van belang is dat de gemaakte inhoudelijke afspraken gecontinueerd worden. Partijen hebben per 2023 een goede stap gezet in het uitrollen van MTVP. Wij vinden het belangrijk dat wijzigingen in de bekostiging daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van MTVP. Om hier een besluit over te nemen, is meer tijd en zorgvuldigheid nodig. Het rapport Impuls MTVP is pas medio april door partijen opgeleverd. Hierdoor was het procesmatig niet haalbaar om conform de IZA-afspraak vóór 1 juli 2023 een advies uit te brengen, en direct concrete, zorgvuldig gewogen wijzigingen in de bekostiging per 2024 door te voeren.

We vinden het noodzakelijk dat de zorgverzekeraars en zorgaanbieders de segment 3-afspraken in lijn met de leidraad continueren in 2024. ZN heeft in een recent bestuurlijk overleg aangegeven dat zorgverzekeraars de huidige afspraken van 2023 voortzetten in 2024, als wordt besloten om per 2024 de bekostiging nog niet te wijzigen. We vinden het belangrijk dat huisartsen hierop kunnen vertrouwen. Het is daarom in onze optiek belangrijk dat vertegenwoordigers van zorgverzekeraars en zorgaanbieders dit bestuurlijk bekrachtigen, en hun leden hier actief over informeren. Voor de bekostiging van MTVP per 2025 adviseren we om samen met partijen (de LHV, VPH, InEen, ZN, PFN en VWS) de komende periode te onderzoeken welke wijzigingen in de bekostiging mogelijk zijn om MTVP een structurele plek te geven. Hiervoor is een constructieve samenwerking en inhoudelijk meedenken door partijen noodzakelijk. Bij de uitwerking van dit advies zullen we aandacht hebben voor de beperking van de administratieve lasten.”

De Zorgautoriteit stelt dat het bij MTVP altijd gaat om een combinatie van interventies. Nou nee, het gaat m.i. om bekostiging van extra tijd voor huisarts en patiënt voor aanpak en interventie van spreekuurproblemen, horend bij het reguliere en beschreven “Aanbod huisartsgeneeskundige zorg 2022 “(december 2022). De huisarts kan zelf prima, mits bekostigd, een invulling geven hoe MTVP in de praktijk vorm te geven. Anders gezegd: wie anders dan de professional zélf kan dit i.o.m. de patiënt het beste invullen? Mij is het antwoord op deze vraag duidelijk.

Omdat MTVP hoort bij het basisaanbod, hoort bekostiging van MTVP ook uitsluitend in segment I thuis. Het beschikbare bedrag, inmiddels geen 340 miljoen (Vincent Coenen), maar 220 miljoen (IZA), hoort dan dus ook thuis in het segment van de basiszorg. Dat had na 15 september 2022 de opdracht moeten zijn van de minister aan de NZa. Ofwel: “NZa, breng de MVTP-bekostiging duurzaam onder in segment 1.”

Je kunt in 2023 ook niet meer stellen dat met startende pilots in 2015 er sprake is van ‘innovatie’. Ik spreek inmiddels liever van achterstallig onderhoud.

Met de opbrengst uit de pilotpraktijken MTVP in gedachten, had bij elke andere insteek dan te leveren basiszorg, dankzij en/of ondanks IZA, de alarmbel al moeten gaan rinkelen (hier/hier).

Een RHO/Zorggroep kan een nuttige bijdrage leveren, míts het verzoek komt van de huisarts die echt niet weet hoe dit aan te pakken. Echter mijn vermoeden is dat elke professional zelf een prima invulling weet te gegeven hoe extra tijd voor persoonsgerichte patiëntenzorg kan worden ingezet. Dit betekent niet een blanco cheque, want ook bij de genoemde pilotpraktijken van de beide genoemde pioniers werden al voorwaarden gesteld. De verplichte inzet van een RHO bij bekostiging MTVP is administratief belastend, maar vooral onnodig. Huisartsen zijn geen kleuters die bij de hand moeten worden genomen om uit te leggen wat hun werk inhoudt.

Half juni 2023 legt de minister het NZa-advies voor aan de Tweede Kamer en benoemt in zijn Kamerbrief ineens ook dat bij bekostiging van MTVP alle drie segmenten belangrijk zijn…

Kamerbrief NZa-advies structurele bekostiging meer tijd voor de patiënt, 21 juni 2023 + rapport, 12 juni 2023

“Als huisartsen voldoende tijd voor hun patiënten hebben, dan wordt de kwaliteit van zorg beter, vermindert het aantal doorverwijzingen en hebben huisartsen meer werkplezier. Daarom vind ik het belangrijk dat alle huisartsen structureel genoeg tijd hebben voor hun patiënt. Om die reden heb ik in het IZA stevige afspraken met partijen gemaakt over de landelijke implementatie van MTVP en daar zijn ook structureel financiële middelen voor beschikbaar.  De afspraken beslaan twee onderdelen: ten eerste een snelle opschaling van MTVP naar alle huisartsenpraktijken in Nederland die dit willen. In eerste instantie hebben partijen afgesproken om 25% van de huisartsenpraktijken per jaar in te laten stromen. Uiteindelijk hebben partijen zelfs afgesproken om vanaf het tweede kwartaal van 2023 per kwartaal 25% van de praktijken in te laten stromen, waardoor per Q1 2024 alle huisartsenpraktijken van MTVP gebruik kunnen maken.  Ten tweede heb ik met partijen afgesproken MTVP structureel te faciliteren via de bekostiging van de huisartsenzorg. Voor de uitvoering van deze afspraken zijn structurele middelen beschikbaar in het budgettair kader huisartsenzorg.

Om MTVP structureel te bekostigen zijn volgens de NZa alle drie de segmenten belangrijk. De NZa adviseert om:

1.         Structurele wijzigingen in de bekostiging niet per 2024 maar per 2025 door te voeren. De NZa adviseert dit omdat een wijziging per 2024 onrust geeft in de huidige contractering van MTVP. Deze wordt nu opgestart en zal naar verwachting een looptijd van twee jaar zal kennen. Een tweede reden voor het advies van de NZa is dat zij het niet mogelijk acht om voor 1 juli 2023 al wijzigingen door te voeren omdat zij meer tijd nodig heeft om de genoemde opties samen met partijen zorgvuldig uit te werken.

2.         Vanaf 2025 wijzigingen door te voeren in alle drie de segmenten van de bekostiging:

·      In segment 1 (basisvoorziening huisartsenzorg), waarbij met partijen nog uitgewerkt wordt wat hiervoor de beste methodiek is, zoals bijvoorbeeld via de prestatiestructuur voor consulten of via een aparte prestatie.

·      In segment 2 (multidisciplinaire zorg) om huisartsen te ondersteunen en voor regionale samenwerking.

·      In segment 3 (resultaatbeloning en zorgvernieuwing) om ruimte te houden voor additionele maatwerkafspraken en tegelijkertijd te werken aan uniformering van de contractering via dit segment. De NZa adviseert hiertoe een concrete segment 3-prestatie Zorgvernieuwing MTVP in de beleidsregel op te nemen.

3.         Voor de lange termijn onderzoek te doen naar een verdere doorontwikkeling van de bekostiging, waaronder naar een combinatie van populatie- en uitkomstbekostiging en de doorontwikkeling van de bekostiging van ketenzorg.”

Dat het ontbreekt aan zekerheid omtrent structurele bekostiging MTVP blijkt, behalve uit de vage opdracht aan de NZa, verder nog uit de slotzin van bovenstaand kader. Want, zoals bekend, wordt ook de huidige segmentbekostiging ter discussie gesteld. Naast het inkomensonderzoek en het deze maand gestarte praktijkkostenonderzoek (‘hoeveel’), staat ook de segmentbekostiging huisartsenzorg zelf ter discussie (‘hoe’). Waar uiteindelijk de MTVP-bekostiging als onderdeel van de toekomstige bekostiging huisartsenzorg terecht komt, blijft dus een belangrijk aandacht vragend item en is met de huidige kennis en politieke situatie onvoorspelbaar.

Gezien alle ophef over MTVP komen deze maand de eerste Kamervragen bij de minister terecht. Dit betekent dat vele vragen dubbel worden gesteld. In onderstaand kader enkele citaten uit zijn antwoorden.

Antwoorden op Kamervragen over NZa-advies structurele bekostiging meer tijd voor de patiënt, 3 juli 2023

Citaten: “Met partijen heb ik in het IZA afgesproken dat we MTVP essentieel vinden om de vele uitdagingen in de huisartsenzorg het hoofd te bieden en omdat dit een goede basis biedt voor een sterke eerstelijnszorg. Er is afgesproken om dit versneld in te voeren. Ook is afgesproken dat we MTVP structureel gaan bekostigen. De NZa geeft vorm aan de bekostiging. Ik heb daarom de NZa verzocht om voor 1 juli 2023 met een advies te komen hoe MTVP via de bekostiging en regelgeving voor huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg maximaal gefaciliteerd kan worden. De NZa heeft dit advies onlangs uitgebracht en ik heb de Kamer hierover geïnformeerd. Uit het advies blijkt dat de NZa goede opties ziet om MTVP structureel te bekostigen. De benodigde combinatie van interventies voor MTVP vraagt volgens de NZa om een combinatie van bekostigingsvormen, onder meer via het zogenoemde segment 1, en zal de NZa dit nog nader moeten uitwerken met partijen. Op basis van de denkrichtingen van de NZa verwacht ik dat een substantieel deel van de structurele kosten van MTVP in de toekomst via segment 1 kan worden bekostigd. Voor regionale samenwerking(verbanden) ziet de NZa ook mogelijkheden voor structurele bekostiging in segment 2. Alle partijen – inclusief de LHV – hebben in een bestuurlijk overleg aangegeven zich daarin te kunnen vinden. Waar nodig kunnen daarbovenop nog aanvullende afspraken worden gemaakt in segment 3 in overleg met de verzekeraar, als het bijvoorbeeld tijdelijke aspecten betreft, en/of lokaal maatwerk.”

Veel dezelfde antwoorden (in meervoud) van de minister in de Tweede Kamer waren vorige week bij beantwoording te lezen. Wat ikzelf opmerkelijk vond was dat het antwoord van de minister, verwoord in specifiek de laatste zinnen. Zoals daar is beschreven, zou ook de huisartsvereniging zélf akkoord zijn, via het bestuurlijk overleg, als MTVP wordt bekostigd via drie segmenten. Dit lees ik in zijn Kamerbrief als antwoord minstens 6 keer! Ik doe in deze blog niet aan waarheidsvinding, maar het zou nuttig zijn als de beroepsvereniging in deze zelf duidelijkheid schept wat in het bestuurlijk overleg, in opdracht van de Ledenraad, nu net wel/niet is afgesproken.

In het twee minutendebat (zie onder) in de Tweede Kamer vroegen Kamerleden de minister duidelijkheid te geven over de structurele financiering van MTVP.

Bericht LHV, 6 juli 2023

Citaat: “Veel Kamerleden vroegen minister Kuipers duidelijkheid te geven over de afspraken rondom Meer Tijd voor de Patiënt (MTVP). Die duidelijkheid kwam er niet. De minister hield vast aan zijn eerdere standpunt. In een motie in het twee minutendebat later die avond vroeg de PVV nogmaals om MTVP vanaf 2024 structureel te maken en onder te brengen in het zogeheten segment 1. Deze motie heeft het helaas niet gehaald. Alleen de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en CU stemden tegen. Hiermee laten de regeringspartijen de kans liggen op meer duidelijkheid tussen de minister de huisartsen over MTVP

Het leidde zelfs tot een motie vanuit de oppositie…

Motie 33 578, Eerstelijnszorg, Agema en Dijk, PVV/SP, 5 juli 2023

“De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat huisartsen hun functie als poortwachters van de zorg beter kunnen uitvoeren als zij Meer Tijd Voor de Patiënt krijgen;

Overwegende dat Meer Tijd Voor de Patiënt cruciaal is voor de verlaging van de werkdruk, wat niet alleen de huisartsen, maar ook al hun patiënten ten goede komt;

Overwegende dat de huisartsen per brief van 15 september 2022 is toegezegd dat de bekostiging van Meer Tijd Voor de Patiënt structureel wordt ondergebracht in segment 1 (S1) van de huisartsenzorg en dat dit gerealiseerd zou worden per 2024;

Verzoekt de regering om alsnog 200 miljoen euro vanaf 2024 structureel onder te brengen in de basisbekostiging van de huisartsenzorg, zoals we die kennen in segment 1;

Verzoekt tevens de regering om daarnaast 20 miljoen euro vanaf 2024 beschikbaar te stellen voor Meer Tijd Voor de Patiëntafspraken met regionale huisartsenorganisaties, onder andere voor ondersteuning en samenwerkingsafspraken,

en gaat over tot de orde van de dag.”

Zelfs als er 20 van de 220 miljoen MTVP-geld niet voor segment 1 wordt gereserveerd, was er deze week voor deze motie geen meerderheid in de Tweede Kamer te vinden om zo structureel het MTVP-geld onder te brengen in het basiszorgsegment (segment 1). De coalitiepartijen van kabinet Rutte IV (VVD, CDA, D66 en CU), notabene politiek het IZA-draagvlak vormend én toen nog net met missionaire status, stemden tegen.

Tot slot

De LHV gaat nu op korte termijn het NZa-advies en de brieven van de minister (21 juni 2023 + 3 juli 2023) bespreken met de afgevaardigde huisartsen in de Landelijke Ledenvergadering, om te bepalen wat nu nodig is.

Inmiddels stijgt de spanning en daalt het vertrouwen m.b.t. de IZA-afspraken (Volkskrant, 28 juni 2023 + Volkskrant, 5 juli 2023 + AD, 28 juni 2023).

Het is vreemd dat relevante partijen “aan de zorg” steeds weer voorwaarden en drempels plaatsen om bekostiging van noodzakelijke spreekuurtijd te realiseren. Ik reken er niet op dat dit met een nieuwe segmentbekostiging anders gaat worden (blog). Maar laat me graag positief verrassen.

Mijn advies, zet de nieuw beschreven MTVP-bekostiging uitsluitend in voor het basisaanbod zorg zoals de beroepsgroep zelf eind 2022 heeft beschreven. Niet voor meer, niet voor minder.

Eerdere IZA gerelateerde blogs

25.01.2022: Huisartsenzaken duidelijk geagendeerd bij aanvang 2022 (prioriteiten + PO + enquête)

01.02.2022: Ruimtegebrek bij huisartspraktijken is opnieuw een actueel thema (Newcom enquête)

01.04.2022: Disbalans vraag en aanbod huisartsenzorg: aanpak integraal akkoord (4) (Rutte IV)

10.05.2022: Insteek onderhandeling gaat huisartsenwaarde zorgakkoord bepalen (IZA/kabinet)

24.05.2022: De relatie tussen katheter, huisartsenactie en zorgakkoord (administratie/actiedag 1 juli)

30.05.2022: Huisartsenzorg: via de Mededingingswet naar een toekomstige DAEB (HS-artikel)

22.06.2022: Huisartsenacties: van terechte insteek naar goed resultaat (Malieveld/3 klippen/VWS-actie)

03.08.2022: Meekijkconsultatie: mistig bij uitvoering, bekostiging en contractering (S3+MSZ)

15.08.2022: Conceptversie Integraal Zorgakkoord is te ingewikkeld (geen 5W1H-SMART bij ZINVOL)

25.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (1) (belang/inkoop)

30.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (2) (ZV-insteek)

05.09.2022: Besluitvorming Integrale Zorgakkoord lijkt haastklus (LR-raadpleging in 4 dagen…)

09.09.2022: Eerste publieke reacties op het Integraal Zorgakkoord (GGZ-client tegen, werkgever voor)

13.09.2022: Huisartsen en wijkverpleging wijzen huidig zorgakkoord af (ANW/MTVP-garanties)

26.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (15) (Tarief-index aanpassing 2023 o.b.v. kostencrisis)

27.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (16) (Contract 2023, onderhandel CPI/23% omzet)

29.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (17) (5-stap bekostiging bijdrage instroom praktijkhouders)

14.10.2022: Ineens gaat IZA-discussie over doorzettingsmacht en leiderschap (Meijman, NZa, ZiN)

19.10.2022: Een andere blik op voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (substitutie/IZA)

04.11.2022: Politiek aan zet: vaste zorgrelatie geeft werkplezier en betere zorg (aanpak G-Br.)

08.11.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (18) (Tarieven 2023 + CL + PKO2025 + IZA-bijdrage)

22.02.2023: Kostenvergoeding huisvesting huisartspraktijk vraagt nieuwe berekening (IZA/PKO)

02.03.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat? (transitie/govern./prev.)

21.03.2023: Staan huisartsen op scherp richting hun nieuwe bekostiging? (PKO22, IZA, contract)

04.04.2023: Zélf richting geven aan sturing zorgaanbod en bedrijfsvoering (Commercie,PKO,IZA etc.)

07.04.2023: Rapport “De basis op orde”, nu voortgang aan IZA-thematafel 1e lijn (RVS-IZA)

18.04.2023: Zware verantwoordelijkheid voor regionale organisatie bij ouderenzorg (KWO-Wlz)

24.04.2023: Aspirant huisartsen formuleren in Manifest 3 hoofdboodschappen (LOVAH,10puntenplan)

08.05.2023: Behoud van kernwaarde continuïteit als baken van vooruitgang (commercie/ketens-contract)

16.05.2023: Proactief toezicht budgetkader huisartsenzorg niet onmogelijk (-154 mln.in 2022)

27.05.2023: Huisartsen stellen beroep in bij hoogste rechter economisch bestuursrecht (CBb)

05.06.2023: LHV beroept zich bij MTVP-bekostiging op ‘afspraak = afspraak’ (IZA tekenvoorw.)

08.06.2023: Zorgkloof huisartsenzorg niet oplosbaar met aanpassing opleidingscapaciteit

13.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (1) (IZA, transformatie, beoordelingskader, ongelijkwaardig)

15.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (2) (minister spoorboek, nieuwe Handreiking contract)

19.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (3) (bijdragen advocaatkantoren contract)

22.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (4) (NZa monitor contractering 2022)

03.07.2023: Praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk (7) (de input voor cursist en docent)

 

Vragen of opmerkingen?