De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) berichtte deze week dat in het concept-NZa-advies een belangrijke afspraak over de bekostiging van Meer tijd voor de Patiënt (MTVP) in elke huisartsenpraktijk niet wordt nagekomen. Volgens de LHV is namelijk met de minister afgesproken dat per 2024 er een structurele bekostiging MTVP in segment I zou komen, zijnde het bekostigingssegment van de basiszorg.

Zoals bekend ondertekenden huisartsen pas 26 januari 2023 het zorgakkoord (akkoord, 24 januari 2023). De LHV-voorzitter nu deze week: “Onze voorwaarde van structurele bekostiging, in S1, is van meet af aan zo helder als glas geweest. Het was een van de pijlers onder het vertrouwen dat we het IZA hebben gegeven. We zien dit nu niet terug in het concept-NZa-advies.”

In deze blog een nadere beschouwing over MTVP. Het kwam op mijn weblog al eerder aan de orde en was ook reeds een onderwerp in het vorige bestuurlijke akkoord (Onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022, artikel 2.1.2, 27 juni 2018).

20.07.2019: Méér tijd voor de patiënt: van incidenteel naar structureel (voor huisarts beschikbaar)

05.11.2021: Geen verband MVTP en (nieuw) tarief 15-minutenconsult (personeel + budget)

24.11.2021: Stagnatie bij financiering MTVDP blokkeert een landelijke uitrol (HLA versus praktijk)

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen kennis van de gewraakte concepttekst van de NZa over MTVP-bekostiging 2024. Evenmin ben ik op de hoogte van, indien aanwezig, schaduwafspraken tussen beroepsvereniging en overheid, gemaakt aan thematafels en/of bestuurlijk overleg ten behoeve van IZA. Voor deze publiek toegankelijke blogs, maak ik gebruik van meestal publiek toegankelijke informatiebronnen (zie onder).

Wat melden de beroepsvereniging LHV en stichting De Bevlogen Huisartsen (DBH) deze week precies over MTVP?

LHV aan hun leden (bericht, 30 mei 2023) + (NB: VPHuisartsen, 31 mei 2023)

“Wij hebben zorgen over de structurele bekostiging van Meer tijd voor de Patiënt (MTVP). Een concept-NZa-advies lijkt de beloofde volledige opname van MTVP vanaf 2024 en verder in het zogeheten segment 1 in de weg te staan. Deze afspraak gaf in januari de doorslag voor ons als huisartsen om het Integraal Zorgakkoord te ondertekenen. Wij dringen er daarom bij minister Kuipers van VWS op aan dat hij zoals beloofd zorgt dat deze afspraak wordt nagekomen.”

Stichting De Bevlogen Huisartsen (bericht, 2 juni 2023)

Vijf jaar nadat dit in het bestuurlijk akkoord (ook wel het Hoofdlijnenakkoord of HLA) al was afgesproken is in het kader van het IZA alsnog daarvoor budget gereserveerd. Dit jaar nog voorzien van allerlei voorwaarden maar vanaf 2024 zou dit onderdeel gaan uitmaken van de structurele vergoeding (ook wel S1) van de huisarts. Uit een gelekt conceptadvies blijkt dat de NZa, die huisartsen opriep het IZA te tekenen, zich niet veel aan wil trekken van de IZA afspraken” (+ reactie bij EenVandaag, 2 juni 2023).

De concepttekst IZA van 3 september 2022 is nadien nooit gewijzigd en werd door de meeste partijen ondertekend op 16 september 2022. Tussen deze datum en de uiteindelijke tekendatum van de LHV (26 januari 2023) is door het ministerie blijkbaar aan de LHV de toezegging gedaan dat de MTVP-financiering vanaf 2024 gaat plaatsvinden in segment I. Deze afspraak is terug te lezen in de brief van de minister, 1 dag voor de publieke tekensessie (hier).

Minister aan LHV (brief, 15 september 2022)

“U heeft eerder aangegeven dat de inschatting van de LHV is dat voor succesvolle landelijke opschaling van MTVP (inclusief regionale ondersteuning) structureel zo’n €220 miljoen nodig is. De middelen uit het coalitieakkoord èn in het budgettair kader huisartsenzorg bieden voldoende ruimte, ook wanneer blijkt dat in alle regio’s voldoende kwalitatief onderbouwde plannen zijn. Bij versnelde opschaling kan waar nodig ook een beroep op transformatiemiddelen worden gedaan. MTVP moet de komende jaren verder worden opgeschaald. Dat past ook in de beweging die wij met het IZA wilen maken. De contractering voor 2023 via S3 is daarin een tussenstap. De afspraak is om MTVP structureel onder te brengen in de bekostiging van de huisartsenzorg zoals wij die kennen in segment1 (S1). Ik heb de NZa gevraagd te onderzoeken hoe dit het beste kan worden vormgegeven; zij komen hierover voor de zomer van 2023 met een concreet advies. Het streven van het ministerie van VWS en de NZa is om het structureel onderbrengen van MTVP in de bekostiging van de huisartsenzorg per 2024 te realiseren.”

Maar de minister weet ook, wat de NZa-rol is bij bekostiging en tariefstelling: “Ik heb het volste vertrouwen in de deskundigheid van NZa en acht het van groot belang dat NZa in alle vrijheid en vanuit haar onafhankelijk positie mij kan adviseren. Ik hecht eraan dit proces zorgvuldig te doorlopen (einde citaat).” Welnu het concept-NZa-advies over MTVP-bekostiging laat blijkbaar een andere invulling zien in tegenstelling tot de vermeende S1-afspraak.

Wat zegt het IZA zelf over MTVP? Samengevat, veel strategie, maar weinig (5W1H) concrete uitwerking. Wel wordt het gegeven vermeld dat VWS verzoekt: “de NZa voor 1 juli 2023 met een advies te komen hoe MTVP via de bekostiging en regelgeving voor huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg maximaal gefaciliteerd kan worden.”

Citaten Integraal Zorgakkoord over MTVP-dossier (IZA, 16 september 2022, pg. 66, 67, 109)

De door VWS beschikbaar gestelde groei van de kaders huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg in de periode 2023-2026 en daarnaast de specifiek beschikbaar gestelde middelen vanuit het coalitieakkoord voor MTVP en (sectorale) transitiemiddelen, bieden partijen voldoende financiële ruimte om structureel voor alle huisartsenpraktijken en in alle regio’s MTVP te realiseren.”

“Huisartsen, regionale huisartsenorganisaties (RHO’s) en zorgverzekeraars spreken af dat de beschikbare budgettaire ruimte wordt ingezet voor de realisatie van MTVP in de huisartsenpraktijk en ondersteuning van de RHO daarbij, met als doel om voor alle 17 miljoen Nederlanders passende tijd te organiseren. Dat moet uiterlijk in vier jaar bereikt zijn. Per jaar komt MTVP beschikbaar voor in ieder geval 4,3 miljoen ingeschreven patiënten (ION). Alle zorgverzekeraars bieden MTVP aan in de contractering voor 2023. Bekostiging van de huisartsenpraktijk gaat in 2023 via het S3 segment.”

Groeimodel: De afspraak is dat huisartsenpraktijken en RHO’s kunnen starten mits zij voldoen aan een aantal voorwaarden. Die voorwaarden zijn zodanig geformuleerd dat ze een minimale horde vormen voor de praktijken die vanaf 2023 aan de slag willen en kunnen, maar wel zodanig dat de inzet van extra middelen ook daadwerkelijk tot extra tijd in de spreekkamer leidt. Het gaat hierbij om daadwerkelijk meer tijd in de praktijk, een lerende omgeving middels intervisie en een regionale aanpak met ondersteuning door de RHO. Daarnaast committeert de huisartsenpraktijk en de RHO zich aan het implementeren van een leidraad die eind 2022 wordt opgeleverd. Praktijken die starten met MTVP moeten zich in lijn met die leidraad de komende jaren doorontwikkelen.”

LHV, InEen en ZN leveren eind 2022 deze uitgebreide leidraad voor de verdere uitbouw van MTVP in de huisartsenzorg. Hierin wordt beschreven welke mogelijkheden, knelpunten, successen, randvoorwaarden en openstaande vragen er zijn en welke verantwoordelijkheden hierbij horen. Hierbij worden de inzichten uit het huidige versnellingstraject MTVP (uitgevoerd i.h.k.v. het hoofdlijnenakkoord huisartsenzorg 2019-2022) ook meegenomen. Partijen maken regionale afspraken over de monitoring van de beoogde effecten.”

“LHV, InEen en ZN spreken af dat de implementatie en financiering van MTVP op deze wijze vanaf 1 januari 2023 plaatsvindt bij huisartsenpraktijken en regionale huisartsenorganisaties die dit willen en kunnen. Zorgverzekeraars zullen daartoe initiatieven die voldoen aan de uitgangspunten en randvoorwaarden honoreren in de contractering. Huisartsen(organisaties) die hierbij hulp nodig hebben kunnen een beroep doen op externe ondersteuning bij die bureaus die aantoonbaar ervaring hebben en bewezen deskundig zijn met implementatie MTVP, om in overleg met de betreffende zorgverzekeraar tot een goede invulling te komen. Voor deze ondersteuning kan gebruik worden gemaakt van de middelen die voor de eerstelijns- en huisartsenzorg beschikbaar worden gesteld in dit akkoord.”

Om de implementatie van MTVP te vereenvoudigen, verzoekt VWS de NZa voor 1 juli 2023 met een advies te komen hoe MTVP via de bekostiging en regelgeving voor huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg maximaal gefaciliteerd kan worden. De NZa zal dit advies afstemmen met partijen die bij de reguliere beleidscyclus van de NZa zijn betrokken. Doel is om eventuele wijzigingen in de bekostiging te laten meelopen in de beleidscyclus voor 2024. Daarmee wordt de structurele bekostiging en de contractering van MTVP maximaal gefaciliteerd. Indien wijzigingen nodig zijn die meer tijd vergen, wordt in overleg met partijen in 2024 al een betekenisvolle tussenstap gezet in de bekostiging. De NZa betrekt de op te stellen leidraad en de uitkomsten van het versnellingstraject bij haar advies.”

“De huisartsenpraktijken krijgen zo de garantie dat er continuïteit is in de afspraken, zodat zij de benodigde investeringen en verplichtingen voor langere termijn kunnen aangaan.”

VWS vraagt de NZa om landelijke partijen te ondersteunen bij het in kaart brengen van de ontwikkelingen rondom MTVP en de implementatie van de leidraad gedurende de looptijd van dit akkoord. Op deze wijze kunnen partijen monitoren of de gewenste ontwikkelingen daadwerkelijk plaatsvinden.”

Met deze afspraken creëren bovengenoemde partijen een vliegwiel voor MTVP om de huisartsenzorg overeind te houden.”

“Envelop Meer tijd voor huisartsen. Over de beschikbare middelen voor meer tijd voor huisartsen wordt door het kabinet besloten bij de voorjaarsbesluitvorming 2023; deze wordt openbaar bij de voorjaarsnota 2023.”

Het woord “Leidraad” is in deze samenvatting ook gevallen (Leidraad MTVP, versie 30 januari 2023). In 18 pagina’s wordt uitgelegd aan welke inhoudelijke en organisatorische voorwaarden huisartsen moeten voldoen om MTVP-financiering geregeld te krijgen. Volgens de leidraad start een kwart van de instroom op 1 april en het laatste kwart op 1 januari 2024 (zie plaatje onder de titel van deze blog). Deze vervroegde invoer ging voor 2023 gepaard met bekostiging via segment 3. Waarbij huisartsen stellen met de minister te hebben afgesproken dat voor 2024 de bekostiging verloopt via het segment van de basiszorg (S1). Het ministerie geeft hieraan vooralsnog geen gehoor en laat zo de ruimte aan de NZa om met een advies te komen waarin de bekostiging van Meer tijd voor de Patiënt lijkt te worden opgeknipt in de segmenten S3, S2 en S1. Dit was reden voor de LHV om half mei 2023 aan de bel te trekken en de minister een brief te sturen.

LHV aan minister (brief, 15 mei 2023)

Na het tekenen van het IZA zijn wij samen met andere stakeholders voortvarend aan de slag gegaan om de afspraken uit te voeren. Dit proces loopt tot op heden goed, maar met uitzondering van het realiseren van een voor ons cruciale afspraak. Dat is het onderbrengen van de MTVP-afspraken in segment 1 (S1) van de bekostiging van huisartsenzorg per 2024. Deze afspraak is opgenomen in het IZA en is door u ook bevestigd met de brief van 15 september 2022 (kenmerk 3436243-1035200-CZ). In uw brief van 29 november 2022 (kenmerk 3474904-1040410-CZ) geeft u opdracht aan de NZa advies te geven over hoe de afspraken met betrekking tot MTVP structureel gefinancierd en ondergebracht kunnen worden in S1. Om deze afspraak gestand te doen moet de NZa deze in een beleidsmaatregel vastleggen voor 1 juli 2023. Uit overleg met uw ambtenaren blijkt dat er nu een fors verschil in de interpretatie is ontstaan over het momentum en het onderbrengen van MTVP in S1. Wij zijn in de veronderstelling dat is afgesproken om de bekostiging van MTVP per 2024 structureel onder te brengen in S1 (zie wederom uw brieven van 15 september en 29 november 2022). In de overleggen met de NZa en uw ambtenaren lijken zij op het standpunt te staan dat delen van de MTVP-prestatie voor huisartspraktijken ook in andere segmenten dan S1 bekostigd kunnen worden vanaf 2024 en de structurele bekostiging van een deel van MTVP in S1 pas vanaf 2025 in gaat. Omdat het ons niet duidelijk is geworden hoe uw ministerie de afspraken interpreteert hebben wij expliciet om een bilateraal overleg met uw ambtenaren gevraagd. Dit verzoek is door uw ministerie opgepakt en verbreed naar een overleg met ZN, InEen, NZa, LHV en VWS. Ook dit overleg heeft ons geen duidelijkheid opgeleverd dan dat de bekostiging van MTVP verder wordt uitgewerkt op bureauniveau bij de NZa. Een tweede verzoek tot een bilateraal overleg wordt tot op heden niet gehonoreerd.

Met de afgelopen week een reactie van de minister: per brief + bij EenVandaag

Reactie minister n.a.v. commotie, EenVandaag (TV, 2 juni 2023: 3min44 tot 4min33)

“Ik houd me strikt aan het integrale zorgakkoord. Advies vragen aan de Nederlandse Zorgautoriteit is gebruikelijk, hoe je dat voor de komende jaren structureel behoudt. Zo doen we dat altijd.”

 

De LHV heeft volkomen gelijk dat bekostiging van MTVP plaats dient te vinden via het segment van de basiszorg. Daar zitten de problemen, dáár hoort dat budget thuis

 

Wat is er in chronologie nog meer bekend over (de financiering van) MTVP?

·      “Toch vindt na introductie van MTVDP een uitbreiding maar mondjesmaat plaats. Lees verhaal van Afferden (blog). De contouren van het versnellingsproject MTVDP zijn in elk geval zo nog niet zo zichtbaar (hier). Als daadwerkelijk MTVDP betaald moet gaan worden als reguliere basiszorg, dan is niet primair de zorgverzekeraar aan zet, maar de toezichthouder NZa. De NZa regisseert en bepaalt immers alle tarieven uit het segment 1 van de basishuisartsenzorg (blog/blog) (blog, 24 november 2021).”

·      Een betrokken huisarts die aan de wieg stond van MTVP: “Een ander punt van zorg van de huisartsen bij het Integraal Zorgakkoord is de bekostiging van Meer Tijd Voor de Patiënt via segment 3. LHV wil dat de bekostiging via segment 1 verloopt. Meer Tijd Voor de Patiënt zou dan gefinancierd worden vanuit de basis. ‘Segment 3 is voor veel huisartsen te spannend en dat snap ik ook. Segment 3 is het segment waar de zorgverzekeraar aan de knoppen zit. De voorwaarden worden geregeld veranderd en er zitten allerlei haken en ogen aan vast. Segment 1 voelt veiliger.’ Les geleerd. De invoering van Meer Tijd Voor de Patiënt vraagt een flinke investering. De extra formatie voor een huisartsenpraktijk betekent ongeveer 340 miljoen euro per jaar. Coenen heeft het Integraal Zorgakkoord gelezen en vindt het weliswaar mooi geschreven, maar vindt ook dat er geen harde afspraken in staan. ‘Dit benodigde bedrag heb ik niet teruggezien in het akkoord. Als er geen geld voor gealloceerd wordt, blijft het een zorgelijke situatie. Als huisartsen hebben we in het verleden één ding geleerd: als er geen harde afspraken worden gemaakt, komt er niets van terecht (Zorgvisie, 13 september 2022).

·      “Tot het moment van formele ondertekening van het IZA door de LHV kunnen leden van de LHV niet zelfstandig aanspraak maken op de beschikbare sectoraal geoormerkte transformatiemiddelen (brief minister aan LHV, 29 september 2022).”

·      Een betrokken huisarts: “Toen de minister na onze weigering het zorg­akkoord te ondertekenen in zijn ‘Malieveldbrieven’ schreef dat MTVDP er nu echt gaat komen en hij daar vanaf 2024 jaarlijks 210 miljoen euro voor uittrekt en dat hij daar in 2023 zelfs al mee wil beginnen, wekte dat de indruk dat alle huisartsen vanaf nu vijftien minuten per patiënt zullen hebben. Een zucht van verlichting ging door onze beroepsgroep. Het is belangrijk dat ‘meer tijd voor de patiënt’ onwrikbaar vaststaat en geen speelbal wordt waar diverse partijen, waaronder de zorg­verzekeraars, mee aan de haal gaan door geld te besteden aan zaken die slechts hun eigen opvattingen bevestigen over wat MTVDP is en hoe de huisarts het beste geholpen zou zijn. Want wij zijn maar op één manier echt geholpen: in plaats van tien minuten voortaan vijftien minuten per patiënt, voor elk consult, in dezelfde werktijd (Medisch Contact, 24 november 2022).”

·      Definitie MTVP: “Door een combinatie van interventies die vallen onder anders werken in de praktijk, samenwerken met het netwerk en eventueel uitbreiding van personele capaciteit, wordt het mogelijk om meer tijd voor de patiënt en daarmee een flexibele gemiddelde consultduur van 15 minuten te realiseren. De huisarts heeft hierdoor tijd om het “goede gesprek” met de patiënt te voeren. De RHO ondersteunt de huisartsen bij de implementatie van MTVP (Leidraad MTVP, versie 30 januari 2023).”

·      “De zorgverzekeraars geloven in MTVDP als noodzakelijke verandering voor de huisartsenzorg. Met MTVDP krijgt de huisarts de ruimte om de juiste zorg te gaan leveren met positief effect op patiënt, de praktijk en de hele zorg. Met de middelen uit het IZA (220 miljoen voor 17,2 miljoen patiënten) is het voor de verzekeraars mogelijk dit voor de huisartsen te faciliteren (LHV-bericht, 16 december 2022).”

·      “MTVDP biedt de huisarts vanuit het IZA jaarlijks 220 miljoen euro voor de ruim 17 miljoen patiënten die bij praktijken zijn ingeschreven. Per patiënt is er jaarlijks geld waarmee MTVDP financieel haalbaar is. De zorg- verzekeraars zorgen voor de betaling in 2023 en daarna moet MTVDP structureel opgenomen worden in de NZa-tarieven. Het zijn dan blijvende inkomsten voor de praktijk om meer tijd per patiënt te hebben (LHV, 23 december 2022 + uitleg MTVP).”

·      “Op 1 april gingen de eerste huisartsen van start met “Meer Tijd Voor de Patiënt” een belofte uit 2018 die nu, zij het gefaseerd, ingevoerd wordt. Het idee is dat huisartsen bijvoorbeeld de consulttijd van 10 naar 15 minuten brengen, zodat er meer tijd voor de patiënt in de spreekkamer is. Vanaf 1 april mag per kwartaal steeds 25% van de huisartsen ‘meedoen’, waardoor in het eerste jaar in totaal 137,5 miljoen van de beschikbare 220 miljoen niet wordt uitgegeven (DBH, 28 april 2023).”

·      “Het IZA beperkt reeds de volumegroei van de meeste Zvw-sectoren (pg.25); Vanaf de aanvullende post worden er structureel coalitieakkoordmiddelen overgeheveld naar de begroting van VWS voor o.a. MTVP, €108 mln.(Voorjaarsnota kabinet, 28 april 2023, pg. 133).”

Beschouwing

De LHV heeft volkomen gelijk dat bekostiging van MTVP plaats dient te vinden via het segment van de basiszorg. Daar zitten de problemen, dáár hoort dat budget thuis. Dat de NZa het budget wil spreiden, is onterecht, maar zal zijn ingegeven door verzekeraars. In segment 3 worden de eisen namelijk gesteld door de verzekeraars met hun jaarlijks wisselende voorwaarden. Daarbij, zonder contract geen S3-geld! In het segment van de basiszorg (S1) bepaalt de NZa alle max-tarieven. Het tweede motief zal zijn ingegeven dat een verzekeraar alleen wil onderhandelen met een regionale (belanghebbende) organisaties.

Het is eigenlijk heel simpel, wie luistert naar de beroepsgroep hoort dat er al jarenlang als noodkreet meer tijd nodig is voor basiszorg om een patiënt te helpen. De context is ingewikkelder geworden, zeker bij een dubbel vergrijzende bevolking (blog/blog/blog/blog). Maak dan ook ruimte in de bekostiging van het enige passende en relevante segment: segment 1.

De belangrijkste les bij alle MTVP-pilots was: laat de huisarts zélf MTVP realiseren passend bij de eigen praktijk en patiënten, ondersteun dat financieel om het mogelijk te maken (blog).

De NZa zegt niet in te kunnen gaan op vragen over het conceptrapport en wat daar precies in staat over de bekostiging van MTVP. Naar verwachting komt de NZa nu medio juni 2023 met een definitief advies over de bekostiging MTVP aan VWS (Medisch Contact, 31 mei 2023). Dat is in het tijdpad nodig (denk ik) om de jaarlijkse verplichting na te komen om op 1 juli de beleidsregel en tariefbeschikking 2024 te publiceren. Daarnaast wil de minister dan ook specifiekere informatie over de op te nemen macrokosten huisartsenzorg in de Rijksbegroting 2024 (op 19 september 2023 a.s.).

De LHV heeft aangegeven de mogelijkheid te verkennen om juridische stappen te zetten, mocht uiteindelijk blijken dat zowel het definitieve NZa-advies als het besluit van de minister hierover, de afgesproken structurele bekostiging in S1 voor MTVP wordt geblokkeerd. Die zaak is zeker niet kansloos. In 2016 werd de NZa gedwongen de bekostiging van de POH-GGZ in segment 1 op te nemen, omdat GGZ voor de huisarts basiszorg is en het POH-werk derhalve moet worden aangemerkt als zorg zoals huisartsen die plegen te bieden conform artikel 11 van de Zorgverzekeringswet (CBb-uitspraak, procesverloop hfst.6.1, ECLI:NL:CBB:2016;321, 3 november 2016).

Het is wat het is, nu uitkomst afwachten.

Tegelijkertijd werkt de NZa momenteel aan nog drie andere projecten over de bekostiging van huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg:

  1. De doorontwikkeling van de bekostiging van huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg (blog/blog/blog/blog/blog).
  2. De inkomensherijking (inkomensvergoeding voor de huisarts-praktijkeigenaar), (bijlage I, verantwoordingsdocument)
  3. Het vierde praktijkkostenonderzoek ten tijde van de Zorgverzekeringswet (blog/blog/blog/blog/blog/blog).

Eerdere blogs over IZA

06.05.2021: Tussenevaluatie bestuurlijk akkoord huisartsenzorg benoemt niet alle knelpunten

25.01.2022: Huisartsenzaken duidelijk geagendeerd bij aanvang 2022 (prioriteiten + PO + enquête)

10.05.2022: Insteek onderhandeling gaat huisartsenwaarde zorgakkoord bepalen (IZA/kabinet)

13.05.2022: Op weg naar een integraal zorgakkoord (toelichting op 7 agendapunten bij IZA)

15.08.2022: Conceptversie Integraal Zorgakkoord is te ingewikkeld (geen 5W1H-SMART bij ZINVOL)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

23.08.2022: Méér armoede schaadt gezondheid en levenskwaliteit (actie bij inflatie/energiecrisis)

25.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (1) (belang/inkoop)

30.08.2022: Bij budgetdiscussie (huisartsen)zorg worden 2 kernpunten gemeden (2) (ZV-insteek)

05.09.2022: Besluitvorming Integrale Zorgakkoord lijkt haastklus (LR-raadpleging in 4 dagen…)

09.09.2022: Eerste publieke reacties op het Integrale Zorgakkoord (GGZ-client tegen, werkgever voor)

13.09.2022: Huisartsen en wijkverpleging wijzen huidig zorgakkoord af (ANW/MTVP-garanties)

27.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (16) (Contract 2023, onderhandel CPI/23% omzet)

14.10.2022: Ineens gaat IZA-discussie over doorzettingsmacht en leiderschap (Meijman, NZa, ZiN)

19.10.2022: Een andere blik op voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (substitutie/IZA)

08.11.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (18) (Tarieven 2023 + CL + PKO2025 + IZA-bijdrage)

04.01.2023: Leg nieuw ANW-uurtarief vast in contract (wél Wmg, NZa, begroting, niet IZA-afhankelijk)

02.03.2023: Leiden afspraken integrale zorgakkoord tot beter resultaat? (transitie/govern./prev.)

07.04.2023: Rapport “De basis op orde”, nu voortgang aan IZA-thematafel 1e lijn (RVS-IZA)

 

 

 

Vragen of opmerkingen?