Deze maand verscheen de voortgangsrapportage (IZA-Rapport, 11 september 2023) ten bate van het Bestuurlijk Overleg van het Integraal Zorgakkoord (IZA, 16 september 2022). Dit IZA zou de beweging moeten ondersteunen dat de zorg anders georganiseerd gaat worden om wachtlijsten te verminderen, dat zorgprofessionals bij die beweging hun werkplezier kunnen vergroten en dat de kwaliteit van passende zorg kan toenemen (Kamerbrief, 4 oktober 2023). Samen met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO), het programma Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (TAZ) en de Hervormingsagenda Jeugd (HA Jeugd) moet het IZA bouwen aan een Nederlandse gezondheidszorg die aansluit bij de maatschappelijke opgaven van de tijd.

De minister meldt deze maand dat “één jaar nadat veertien zorgpartijen in Nederland hun verantwoordelijkheid hierin bekrachtigden met een handtekening onder het IZA, de beweging naar passende zorg en betere samenwerking onomkeerbaar is ingezet.” Waarvan acte!

In deze blog sta ik stil bij de 6 genoemde items in deze voortgangsrapportage. Met steeds allereerst de aldaar gemelde resultaten en nadien een korte reflectie mijnerzijds.

Voortgang thematafels

Uitvoering van IZA-acties vindt plaats aan 10 thematafels met een knelpuntenbespreking binnen het Bestuurlijk Overleg. Er zijn wat betreft de werkagenda, met per thematafel 1 werkagendapunt, 46 actiepunten afgerond, 309 actiepunten waarbij de voortgang op schema loopt en 91 punten met een achterstand. Zoals bekend dienen de regioplannen gebaseerd te zijn op regiobeelden en gaan over twee drempels, de snelle toets en de toets van het nadien op te stellen transformatieplan. Hier ligt een beoordelingskader aan ten grondslag.

Binnen de thematafel “Regionale samenwerking” is in alle regio’s een regiobeeld opgesteld, voor eenieder te lezen via de juistezorgopdejuisteplek.nl. Voor het opstellen van regionale plannen is er een ondersteuningsaanbod, waaronder het ZonMw programma voor domein overstijgende samenwerkingsverbanden. Eerder was er al het advies (AEF, 13 juni 2023, op advies van VWS) om een regio-indeling niet top-down op te leggen, maar om reeds bestaande samenwerking in een regio uit te breiden.

*Reactie AM: de doorslaggevende stem (toets + transformatieplan) richting passende zorg ligt niet bij zorgverleners/burgers maar bij zorgverzekeraars. Bij het gezamenlijk buigen over vraagstukken zijn wel erg veel regiopartijen betrokken. Terwijl de echte samenwerking toch in de wijk plaatsvindt.

11.09.2023: Zet in IZA primaire zorg centraal, niet het schaalniveau van organiseren (regio)

Aan de thematafel “Samenwerking in de acute zorg” verloopt de samenwerking voorspoedig, zo meldt de voortgangsrapportage. De ROAZ-beelden zijn opgeleverd en er is gestart met het opstellen van de ROAZ-plannen. Zorgcoördinatie bij het leveren van acute zorg wordt opgenomen in de ROAZ-plannen. Er is steun voor de regionale implementatie van zorgcoördinatie. Voor wat betreft de 45-minutennorm wordt het proces om varianten voor nieuwe normen uit te werken opgestart door VWS. Het Zorginstituut gaat de rapportage op over tijdkritische aandoeningen aanleveren.

*Reactie AM: Huisartsen, met 6,6 miljoen consulten acute zorg per jaar en daarbij derhalve een belangrijke speler in de acute zorg, zijn voorstander de triage niet voor de hele acute zorg bij het grote centrale zorgcoördinatiecentrum (ZCC) onder te brengen, maar bij de in kleinere regio’s nu al functionerende zorgcoördinatievoorziening/ZCV (LHV, agendapunt 3, 27 juni 2023). Ook wat betreft de plannen m.b.t. de gegevensuitwisseling in de acute zorg is er kritiek (toelichting, 11 oktober 2023).

12.04.2023: Over zorgcoördinatie bij acute zorg en nog te plegen interventies (bekostiging-HDS-HA)

23.05.2023: Zorgcoördinatie acute zorg is in 2025 regionaal geregeld (ZCV-ZCC in 11 ROAZ)

12.07.2023: Huisartsen geven helder advies over triagering bij coördinatie acute zorg (dichtbij!)

Bij de thematafel “versterking organisatie eerstelijnszorg” is vooral input aangeleverd met hulp van achterbandiscussies, een burgerplatform en het RVS-advies ‘de basis op orde’. Het finale visiestuk en plan van aanpak is eind oktober 2023 gereed, waarna besluitvorming binnen het bestuurlijk overleg van december zal plaatsvinden.

*Reactie AM: Gewoon een sterk wijknetwerk van eerstelijns zorgverleners is nodig om tot goede samenwerking te komen. Het RVS-rapport is een goed uitgangspunt. Het wordt tijd dat bestuurders reageren op het uitgebrachte OECD-rapport (december 2022, pg. 137) over de eerste lijn. Een spannend item.

09.10.2018: Ondersteuning huisarts: op niveau praktijk, wijk of regio? (organisatieschaal)

26.01.2019: Modern functionerend wijkteam vraagt om andere randvoorwaarden (CPB/wijkteam)

05.03.2023: Vorderingen logopediepraktijken afgewezen door rechtbank. En nu? (indiv.contract)

07.04.2023: Rapport “De basis op orde”, nu voortgang aan IZA-thematafel 1e lijn (RVS-IZA)

Bij de thematafel ‘Samenwerking sociaal domein-huisartsenzorg- GGZ’ is een programma in voorbereiding voor mentale gezondheidscentra, waarbij de inhoud, bekostiging en regionale inkoop van zorg van deze centra wordt geregeld via de GGZ-werkgevers, ZN en de NZa. Verder zijn er projectplannen voor het realiseren van inzicht in regionale wachtlijsten, 24/7- bereikbaarheid GGZ voor huisartsen, laagdrempelige steunpunten en e-communities. Voor huisartsen is per 2024 het maximumaantal uren POH-GGZ per normpraktijk in segment 1 opgehoogd van 12 naar 16 uur per week, waardoor huisartsen meer uren POH-GGZ kan inzetten.

*Reactie AM: Een 24/7 bereikbaarheid GGZ is een item voor alle zorgverleners in de GGZ, inclusief de crisisdienst, en dient 1 op 1 via de zorgplicht een inkoopitem te zijn. Een landelijk dekkend netwerk van e-communities zou heel mooi zijn.

29.08.2018: Niet een PGO, maar een e-community biedt kans op meer zelfregie (ervaringen delen)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

26.04.2023: Laat rechter spreken over status wachtenden in GGZ (84.000, Treeknorm, verevening)

Aan de thematafel ‘gezond leven en preventie’ staat de Coalitie Leefstijl in de Zorg centraal. Een van de concrete producten die eraan zit te komen is de kennisagenda Leefstijl in de zorg die in het najaar 2023 wordt opgeleverd (hier).

*Reactie AM: preventie is pretentie als niet alle domeinen/ministeries betrokken zijn. Was het maar waar dat de leefstijl van het individu het enige belangrijke interventie-item is.

10.04.2021: Aanpak preventie: benut het hele actieplan (multicausaal, integraal, vele wetten)

14.07.2021: Zet bij preventiemaatregelen leefomgeving op eerste plaats (belang stikstof, klimaat)

07.03.2022: Passende preventieve zorg en maatschappelijke waarden: inhoud (1) (gezant)

09.03.2022: Passende preventieve zorg en maatschappelijke waarden: bekostiging (2) (BOP)

26.07.2022: Bij financiering en uitvoering preventie ontbreekt focus (streefwaarde, netwerk, budget)

23.08.2022: Méér armoede schaadt gezondheid en levenskwaliteit (actie bij inflatie/energiecrisis)

24.11.2022: Moedig statement KNMG-voorzitter over preventie (IZA: meer sociale determinanten)

09.03.2023: Voorkómen ziekten betekent beleid richting meer bestaanszekerheid burger (1)

13.03.2023: Voorkómen ziekten betekent beleid richting meer bestaanszekerheid burger (2)

20.04.2023: Zorg voor publieke gezondheid hoort thuis bij alle departementen (Wpg/GGD)

18.07.2023: Aanpak obesitasepidemie: een puzzel te leggen (5 maatr.: indiv. + context + overheid)

25.09.2023: Wanneer leefomgeving gezondheid bedreigt, moet overheid optreden (ZSS/PFAS)

03.10.2023: Minister zegt dat bij bedreigen volksgezondheid die partij meebetaalt aan kosten

De eerste resultaten van thematafel ‘Arbeidsmarkt en ontzorgen zorgprofessionals’ zijn al gemeld aan de Tweede Kamer (Kamerbrief, Voortgang programma TAZ, 6 juli 2023). Als belangrijke stap benoemt de minister het tegengaan van schijnzelfstandigheid in de zorgsector. Met deze zomer een gezamenlijke verklaring over het werken met zelfstandigen binnen de zorgsector van zorgbrancheorganisaties, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het ministerie van Financiën en de Belastingdienst (Intentieverklaring, 7 juli 2023). Ook is er kennis van innovatieve en arbeidsbesparende digitale en hybride zorgprocessen.

*Reactie AM: Het goede nieuws is dat bij 44 werkafspraken partijen “op schema” liggen. Het slechte nieuws is de 28,6% groei van openstaande vacatures en het onveranderd hoge percentage tijd besteed aan registratie van informatie en beslaglegging: 30,9%. De ZZP-discussie (zelfstandig? gezagsverhouding? eigen rekening en risico?) blijft maar voortduren (hier + hier + hier + hier + hierinternetconsultatie).

Dit najaar komt RVS dus via het programma (Ont)Regel de Zorg met advies over regeldrukvermindering. Hier alvast een voorproef van hun bevindingen (Zorgvisie, 10 oktober 2023).

17.05.2022: Opnieuw staat aanpak personele tekorten in zorg in de picture (TAZ:110.000/Gupta)

17.03.2023: Over personele tekorten en het daardoor niet krijgen van zorg (2 mln. burgers!)

18.09.2023: De paarse krokodil blijft fier overeind (Ledenpeiling LHV + schamel resultaat van 25 jaar)

Tot slot, de thematafel ‘contractering’. Het rapport meldt de publicatie van een spoorboek (VWS, 12 juni 2023), waarbij er in een drieslag gewerkt wordt aan het verbeteren van het contracteerproces, de informatievoorziening aan verzekerden en het bevorderen van contracteren. Handvaten van de Zorgautoriteit worden als hulpmiddel aangeprezen: NZa, Systeemuitdagingen voor de sectoroverstijgende betaaltitel, 12 juli 2023 + NZa, Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg, 11 juli 2023.

*Reactie AM: Nu is contractering een van mijn favoriete onderwerpen, omdat het contract het enige betrouwbare middel is voor het vastleggen van wederzijdse rechten en plichten. Maak er dan ook werk van! Contractblogs van dit jaar…

22.02.2023: Kostenvergoeding huisvesting huisartspraktijk vraagt nieuwe berekening (IZA/PKO)

21.03.2023: Staan huisartsen op scherp richting hun nieuwe bekostiging? (PKO22, IZA, contract)

04.04.2023: Zélf richting geven aan sturing zorgaanbod en bedrijfsvoering (Commercie,PKO,IZA etc.)

16.05.2023: Proactief toezicht budgetkader huisartsenzorg niet onmogelijk (-154 mln.in 2022)

27.05.2023: Huisartsen stellen beroep in bij hoogste rechter economisch bestuursrecht (CBb)

13.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (1) (IZA, transformatie, beoordelingskader, ongelijkwaardig)

15.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (2) (minister spoorboek, nieuwe Handreiking contract)

19.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (3) (bijdragen advocaatkantoren contract)

22.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (4) (NZa monitor contractering 2022)

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

Het was overigens de bestuursvoorzitter van een zorgverzekeraar die verklaarde “dat IZA nauwelijks iets heeft veranderd aan de manier van contractering tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. De onderhandelingen voor 2024 verlopen zoals het altijd is gegaan. Heel veel gepraat over prijzen. Gewoon het gebruikelijke ordinaire handjeklap” (Zorgvisie, 26 september 2023).

Voortgang transformatieplannen

Op de peildatum 28 augustus 2023 waren er 120 snelle toetsen ingediend, waarvan 35 goedgekeurd en 29 (voorlopig) afgekeurd. 22 van de 35 goedgekeurde toetsen betreft ‘passende zorg’. Slechts 1 transformatieplan als vervolgstap is goedgekeurd. Volgens het rapport zijn veel indieners nog zoekende. Afgekeurde snelle toetsen zijn voor het overgrote deel ‘voorlopig’ afgekeurd. Zorgverzekeraars geven in dat geval aan de indieners mee op welke punten de plannen moeten worden aangepast om wel impactvol te zijn. Aan de 35 goedgekeurde snelle toetsen nemen 20 huisartsenzoraanbieders deel. De meeste goedgekeurde plannen bevatten de thema’s passende zorg, regionale samenwerking of een samenwerking tussen het sociaal domein, ggz en huisartsenzorg bevatten (slotzin).

Ook via reguliere contractering blijft het overigens mogelijk om transformatie-afspraken te maken. Best practices bij geslaagde transfomatieplannen worden geplaatst op de website integraalzorgakkoord.nl Voor deze veranderingen, of ‘zorgtransformaties’, heeft VWS 2,8 miljard euro transformatiemiddelenbeschikbaar gesteld. VWS verwachtte vorig jaar al dat de uitgaven in 2023 nog relatief beperkt zouden zijn in verband met de aanloop naar besluitvorming en feitelijke uitvoering van transformatieplannen. Het ministerie ging in de begroting van vorig jaar uit van 280 miljoen aan uitgaven aan transformatiemiddelen via verzekeraars in 2023 (Skipr, 26 september 2023).

*Reactie AM: Het vliegwiel van het implementeren van succesvolle transformatieplannen en/of regionale best practices in het kader van IZA moet duidelijk nog gaan draaien (Zorgvisie, 28 september 2023). Partijen zoals zorgaanbieders, zorgprofessionals, gemeenten en patiëntenorganisaties kunnen sinds 1 februari 2023 alleen een beroep doen op de transformatiemiddelen door (in samenwerking met elkaar) een transformatieplan voor een impactvolle transformatie in te dienen bij de twee marktleidende zorgverzekeraars. Zo hebben verzekeraars een beslissende stem, zowel bij het beoordelen van de snelle toets als wel bij het geven van het uiteindelijke groen licht bij een transformatieplan.

Financiële kaders

Financiële cijfers geven een beeld van de ontwikkelingen in de volgende IZA sectoren (MSZ, GGZ, Wijkverpleging, Huisartsen en MDZ). Voor 2023 is er uiteraard nog sprake van “verwachte” kosten. De cijfers zijn afkomstig van het Zorginstituut en hun cijfers worden traditioneel opgenomen in het jaarlijkse Rijksjaarverslag richting Verantwoordingsdag.

 

     

 

*Reactie AM: Wat voor 2023 vooral opvalt is de onderschrijding, dus het verschil tussen het beoogde IZA-kader en de daadwerkelijke uitgaven, van de sector wijkverpleging. Daar waar deze sector een van de kerndisciplines is in de eerste lijn, is zowel de onderschrijding in 2023 (-812 mln.) als in 2022 (-1175 mln.) fors. Bij de huisartsenzorg heeft de onderschrijding in 2022 (-138 mln.) voor 2023 plaats gemaakt voor een voorlopig te verwachten overschrijding (+ 39 mln.).

De uitgaven hier in het rapport (pg. 12/13) komen (met eigen check) overeen met de cijfers van het Zorginstituut in hun eigen Zorgcijfersdatabank.nl.

Welk deel van de transformatiegelden naar consultants gaat om de zorginstellingen te helpen hun IZA-plan (toets/transformatieplan) rond te krijgen, daarover lees ik niets. Dit zou miljoenen euro’s kosten. Citaat: “Maar voor zorginstellingen is het gratis, want zij kunnen de advieskosten declareren bij hun aanvraag voor transformatiegeld” (Bron: Zorgvisie, 24 mei 2023).

 

dat er overlap is in de knelpunten is natuurlijk niet vreemd. Voor die kennis is het lezen van een krant al voldoende

Regiobeelden/ROAZ-beelden

Alle regio’s hebben een beeld beschikbaar, waarin zorggebruik en/of zorgvraag over het algemeen uitgebreid beschreven zijn (hier: regiobeelden). Vrijwel alle beelden beslaan ook de volle breedte van de zorg (Zvw, Wlz, Wmo en Jeugdwet). Hiervoor is gebruik gemaakt van databanken. Wat opvalt is de overlap in de genoemde knelpunten, zoals arbeidsmarktkrapte, mentale gezondheid en gezondheidsverschillen. Alle regio’s hebben ook een ROAZ-beeld beschikbaar (acute zorg), waarbij de uitwerking van de ROAZ-plannen conform IZA per 1 januari 2024 moeten worden opgeleverd.

*Reactie AM: dat er overlap is in de knelpunten is natuurlijk niet vreemd. Voor die kennis is het lezen van een krant al voldoende.

Stand van zaken arbeidsmarkt

Het aantal openstaande vacatures per 1000 banen kent in 2022 een groei van 28,6% ten opzichte van 2021. Het ziekteverzuim blijft met 7,1% hoog. De deeltijdfactor ligt al jaren met 0,68 net onder de 0,7. Het aandeel werknemers in zorg en welzijn, exclusief kinderopvang, ten opzichte van het totaal aantal werknemers in Nederland, blijft stabiel en bedraagt 1 op de 6,4 (Q3, 2022). Het percentage tijd dat wordt besteed aan registratie van informatie en verslaglegging bedraagt: 30,9% (Q2, 2022). NB: Bron: CBS

17.05.2022: Opnieuw staat aanpak personele tekorten in zorg in de picture (TAZ:110.000/Gupta)

17.03.2023: Over personele tekorten en het daardoor niet krijgen van zorg (2 mln. burgers!)

Toegankelijkheid van zorg

Gegevens over de toegankelijkheid van zorg komen uit de Monitor Toegankelijkheid van Zorg (NZa, juni 2023). In de MSZ lijkt de voorzichtige post-COVID daling in wachttijden zich in de meeste regio’s door te zetten.

Het niveau van het aantal wachtenden in de Wlz omvat het aantal wachtenden in de V&V, GHZ en langdurige GGZ  ligt nog steeds erg hoog. Dit komt waarschijnlijk onder andere door de demografische ontwikkelingen, het hoge ziekteverzuim en personeelstekort in de sector. De NZa roept op tot een transitie om te voorkomen dat de zorg voor de meest kwetsbaren in gevaar komt (Oproep NZa, 13 juli 2023).

Ook in de GGZ zijn en blijven de wachttijden hoog. Ook hier een oproep van de Zorgautoriteit (NZa, 18 april 2023).

*Reactie AM: De hamvraag is en blijft hoe we 366.610 burgers die volgens het CIZ 24-uurs zorg nodig hebben dan wel deze zorg in nabijheid beschikbaar moeten hebben, deze zorg de klok rond kunnen regelen? Met andere woorden: gaat er getornd worden aan de Wlz-indicatie? Wat mag je hier verwachten van eigen familie, buren, buurten, vrijwilligers, mantelzorgers, zorginkopers, beleidsmakers, overheid, gemeenten, maar ook wat mag je van hen juist níet verwachten? Deze discussie wordt amper gevoerd daar waar deze gevoerd moet worden: met alle burgers n.a.v. bv. alle verkiezingsprogramma’s!

Wachttijden beschouwen in de Zorgverzekeringswet kan bij een bij wet vastgestelde verzekeringsplicht niet zonder te kijken naar ook een ander wetscriterium, de zorginkoopplicht van verzekeraars.

14.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (1) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

16.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (2) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

09.06.2022: Kabinetsreactie op WRR-rapport wazig: zelf 10 voorstellen gedaan (ipv werkgroep)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

06.10.2022: Wie is verantwoordelijk bij taakafbakening Wlz-zorg? (Brief NZa/JGJ ivm zorgstagnatie)

27.10.2022: Zorgverzekeringswet: het resultaat, met nu nog 7 bespreekpunten (3) (politieke inzet)

07.12.2022: Zorg kwetsbare ouderen in de knel: qua beleid, qua uitvoering (1) (Rutte IV + IZA/huisvesting)

21.12.2022: Zorg kwetsbare ouderen in de knel: qua beleid, qua uitvoering (2) (Wlz/kleinschalig)

15.12.2022: Toetsing criteria basispakket: nodig, maar uitkomst onzeker (pakketcriteria bij ZINVOL)

02.01.2023: Beslommeringen op de zorgmarkt (3 deelmarkten: stand van zaken begin 2023)

17.03.2023: Over personele tekorten en het daardoor niet krijgen van zorg (2 mln.burgers!)

23.03.2023: Ouderenzorg: hindernissen overgang kwaliteitskader naar kwaliteitskompas (Wlz)

18.04.2023: Zware verantwoordelijkheid voor regionale organisatie bij ouderenzorg (KWO-Wlz)

26.06.2023: Wlz-ouderenzorg bekeken door ministeriële bril (antw. minister blog op verzoek Kamercie.)

28.06.2023: In RVS-rapport ‘Met de stroom mee’ 11 aanbevelingen. En nu? (wijziging zorgstelsel)

29.09.2023: Zorg voor kwetsbare ouderen: wie wat waar wanneer waarom en hoe (€+pers.+woon)

Tot slot

Het slotwoord is voor de minister (Kamerbrief, 4 oktober 2023)

Citaat: “Voor Nederland is één van de uitdagingen momenteel het toegankelijk houden van de zorg. We hebben ons als land lang geprezen met de kwaliteit van onze zorg. Het besef is nu: willen we dat behouden, dan moeten we erkennen dat we de zorg anders moeten organiseren. Het IZA is een belangrijk onderdeel van het antwoord op deze uitdagingen. Eén jaar nadat veertien zorgpartijen in Nederland hun verantwoordelijkheid hierin bekrachtigden met een handtekening onder het IZA, is de beweging naar passende zorg en betere samenwerking onomkeerbaar ingezet. Tegelijkertijd geldt ook: voor zorgprofessionals, cliënten, patiënten, mantelzorgers en familieleden leidt die beweging nog lang niet overal tot merkbare verbeteringen. Daar is meer tijd voor nodig, hard werk en scherpe, adequate monitoring. We kunnen ons hierin geen vertraging veroorloven. We zijn blij dat alle IZA-partijen dit belang publiekelijk hebben onderstreept. Wij ondersteunen dit volledig en we waarderen dat uw Kamer, ook na de val van de regering, het kabinet de ruimte geeft om op het IZA te blijven acteren. We zullen uw Kamer in het voorjaar van 2024 wederom over de voortgang van het IZA informeren.”

Eerdere blogs in relatie met het Integraal Zorgakkoord

13.05.2022: Op weg naar een integraal zorgakkoord (toelichting op 7 agendapunten bij IZA)

15.08.2022: Conceptversie Integraal Zorgakkoord is te ingewikkeld (geen 5W1H-SMART bij ZINVOL)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

23.08.2022: Méér armoede schaadt gezondheid en levenskwaliteit (actie bij inflatie/energiecrisis)

25.08.2022: Bij budgetdiscussie huisartsenzorg worden 2 kernpunten gemeden (1) (belang/inkoop)

30.08.2022: Bij budgetdiscussie (huisartsen)zorg worden 2 kernpunten gemeden (2) (ZV-insteek)

05.09.2022: Besluitvorming Integrale Zorgakkoord lijkt haastklus (LR-raadpleging in 4 dagen…)

09.09.2022: Eerste publieke reacties op het Integrale Zorgakkoord (GGZ-client tegen, werkgever voor)

13.09.2022: Huisartsen en wijkverpleging wijzen huidig zorgakkoord af (ANW/MTVP-garanties)

27.09.2022: Financiële staat: vraag/antwoord (16) (Contract 2023, onderhandel CPI/23% omzet)

14.10.2022: Ineens gaat IZA-discussie over doorzettingsmacht en leiderschap (Meijman, NZa, ZiN)

19.10.2022: Een andere blik op voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (substitutie/IZA)

24.11.2022: Moedig statement KNMG-voorzitter over preventie (IZA: meer sociale determinanten)

02.01.2023: Beslommeringen op de zorgmarkt (3 deelmarkten: stand van zaken begin 2023)

02.03.2023: Leiden afspraken integrale zorgakkoord tot beter resultaat (1)? (transitie/govern./prev.)

09.03.2023: Voorkómen ziekten betekent beleid richting meer bestaanszekerheid burger (1)

13.03.2023: Voorkómen ziekten betekent beleid richting meer bestaanszekerheid burger (2)

17.03.2023: Over personele tekorten en het daardoor niet krijgen van zorg (2 mln. burgers!)

21.03.2023: Staan huisartsen op scherp richting hun nieuwe bekostiging? (PKO22, IZA, contract)

23.03.2023: Ouderenzorg: hindernissen overgang kwaliteitskader naar kwaliteitskompas (Wlz)

04.04.2023: Zélf richting geven aan sturing zorgaanbod en bedrijfsvoering (Commercie,PKO,IZA etc.)

07.04.2023: Rapport “De basis op orde”, nu voortgang aan IZA-thematafel 1e lijn (RVS-IZA/OECD)

12.04.2023: Over zorgcoördinatie bij acute zorg en nog te plegen interventies (bekostiging-HDS-HA)

18.04.2023: Zware verantwoordelijkheid voor regionale organisatie bij ouderenzorg (KWO-Wlz)

20.04.2023: Zorg voor publieke gezondheid hoort thuis bij alle departementen (Wpg/GGD)

26.04.2023: Laat rechter spreken over status wachtenden in GGZ (84.000, Treeknorm, verevening)

08.05.2023: Behoud van kernwaarde continuïteit als baken van vooruitgang (commercie/ketens-contract)

16.05.2023: Proactief toezicht budgetkader huisartsenzorg niet onmogelijk (-154 mln.in 2022)

23.05.2023: Zorgcoördinatie acute zorg is in 2025 regionaal geregeld (ZCV-ZCC in 11 ROAZ)

27.05.2023: Huisartsen stellen beroep in bij hoogste rechter economisch bestuursrecht (CBb)

12.07.2023: Huisartsen geven helder advies over triagering bij coördinatie acute zorg (dichtbij!)

05.06.2023: LHV beroept zich bij MTVP-bekostiging op ‘afspraak = afspraak’ (IZA tekenvoorw.)

13.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (1) (IZA, transformatie, beoordelingskader, ongelijkwaardig)

15.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (2) (minister spoorboek, nieuwe Handreiking contract)

19.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (3) (bijdragen advocaatkantoren contract)

22.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (4) (NZa monitor contractering 2022)

28.06.2023: In RVS-rapport ‘Met de stroom mee’ 11 aanbevelingen. En nu? (wijziging zorgstelsel)

08.07.2023: Ontknoping MTVP-bekostiging huisartsenbasiszorg doet geen recht aan urgentie

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

29.08.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (2)?(consultant/ELZ)

11.09.2023: Zet in IZA primaire zorg centraal, niet het schaalniveau van organiseren (regio))

18.09.2023: De paarse krokodil blijft fier overeind (Ledenpeiling LHV + schamel resultaat van 25 jaar)

09.10.2023: Bespreking van de bundel “Taboes en Belangen(persoonl. bijdragen dappere dokters)

 

 

Vragen of opmerkingen?