De minister meldde recent (Kamerbrief, 22 augustus 2024, pg.33 van 41) dat ons huidige zorgstelsel veel verworvenheden heeft die we moeten koesteren en niet overboord moeten zetten. Citaat: “Ik wil de zorg niet vermoeien met een nieuwe grootscheepse stelselwijziging. Wel zal ik, samen met andere partijen, kijken waar we het huidige stelsel nog beter kunnen laten werken. Daar worden, in samenwerking met partijen als zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiëntenorganisaties, al goede stappen in gezet.”

Dit standpunt is dus vooralsnog identiek aan het beleid van vorige kabinetten (blog). Het zetten van beoogde “goede” stappen is onder andere verwoord in het Integraal Zorgakkoord (IZA, 22 september 2022), met nog recent een tussentijdse evaluatie.

11.06.2024: Tussentijdse evaluatie Integraal Zorgakkoord roept vraag op: hoe nu verder?

Hoe staat het ervoor met deze Zorgverzekeringswet?

Boven de drie deelmarkten van de Zorgverzekeringswet (zorgverzekeringsmarkt, zorginkoopmarkt, zorgverleningsmarkt) staan overheid en toezichthouders. Zonder stelselwijziging is de politieke realiteit dat slechts op deelterreinen veranderingen kunnen worden besproken en eventueel ingezet. Met alle consequenties van dien.

Hoe staat het er dan voor bij overheid en de drie deelmarkten?

In 2022 stond al eens in blogs de status van de Zorgverzekeringswet centraal:

22.10.2022: Zorgverzekeringswet: de aanloop en de macht van werkgevers (1) (80->50%+markt)

25.10.2022: Zorgverzekeringswet: de aanloop en politieke besluitvorming (2) (VNO/CDA/VVD)

27.10.2022: Zorgverzekeringswet: het resultaat, met nu nog 7 bespreekpunten (3) (politieke inzet)

Actuele informatie, of zo actueel mogelijk, over de Zorgverzekeringswet in onderstaand kader: bron + bron + bron + bron + bron + bron + bron + bron + bron + bron + bron + bron

*In het overstapseizoen 2023-2024 wisselden 1,3 miljoen verzekerden van zorgverzekeraar. Dat is 7,4% van de verzekerden. Deze 7,4% is het een na hoogste percentage sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006. Tellen wij de verzekerden die bij eenzelfde verzekeraar van pakket wisselden ook mee, dan komt het overstappercentage uit op 9,5%.

*Wat maakt dat mensen een andere zorgverzekeraar kiezen? Als belangrijkste reden noemen mensen ontevredenheid over de hoogte van de premie. De gemiddelde nominale premie bedraagt in 2024 € 1.747. In 2023 was dit € 1.650.

*59,9% van alle verzekerden in Nederland veranderde sinds 2014 niet van zorgverzekering.

*Achmea, CZ, VGZ en Menzis bedienen samen 84,8% van alle zorgverzekerden. Waar het aantal verzekerden bij CZ en VGZ afnam (beide van 4,0 naar 3,9 miljoen), groeide het aantal verzekerden bij Achmea van 4,9 naar 5,3 miljoen. Zorgverzekeraarsconcern EUCARE groeit relatief het hardst met 9,3%.

*Verzekerden konden voor 2024 kiezen uit 59 verschillende polissen bij 20 verschillende zorgverzekeraars. 36 van de 59 aangeboden polissen heten naturapolis en 78% van de verzekerden kiest dit type polis. Polissen die (bijna) gelijk zijn dragen niet bij aan een onderscheidend polisaanbod.

*De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben samen onderzoek gedaan naar verschillen tussen basisverzekeringen en de keuzes van consumenten. De conclusie is dat 61% van de consumenten voor 2023 een polis had waarvoor een goedkoper alternatief bestond. Deels duidt dit op belemmeringen in het keuzeproces van consumenten.

*Het aantal combinatiepolissen stijgt van 16 in 2023 naar 19 in 2024. Deze stijging gaat met name ten koste van het aantal restitutiepolissen. Dat aantal daalt opvallend van 7 in 2023 naar nog maar 4 in 2024. De reden die zorgverzekeraars daarvoor aangeven is dat bij de restitutiepolissen zeer hoge kosten gedeclareerd worden voor niet-gecontracteerde zorg. Kiest de burger voor een naturapolis, dan vergoedt de verzekeraar volledig de zorg van zorgverleners met wie hij een contract gesloten heeft.

*Nederlanders kunnen naast de verplichte basisverzekering een aanvullende verzekering kiezen. Relatief veel mensen doen dat: 93,0% in 2006 en 81,5% in 2024. Vanaf 2021 zien wij jaarlijks een daling: van 84,9% in 2021 naar 83,5% in 2022 naar 82,5% in 2023 naar 81,5% in 2024. 

*Het verplicht eigen risico bedraagt nog 385 euro per jaar (verder? + blog). 12,7% van de verzekerden neemt daarbovenop een vrijwillig eigen risico. Dat bedrag varieert tussen de 100 en 500 euro. Van die mensen kiest 75,8% voor het hoogste bedrag. Van de mensen die kiezen voor 885 euro eigen risico, besteedt 82,5% minder dan 385 euro.

*Het ministerie van VWS heeft in 2022 205 miljoen euro uitgegeven aan consultants, beleidsadviseurs, interim-managers en communicatieadvies. Dat is een nieuw record en 15 procent meer dan het jaar daarvoor. VWS heeft veel geld besteed aan extern advies op het gebied van automatisering. Daar ging 101 miljoen euro heen.

*Ook nam VWS zelf weer meer medewerkers aan. In 2022 ging het aantal fte’s op dit ministerie omhoog met 370: van 5740 naar 6110 fte. Het aantal werknemers bij VWS nam de afgelopen jaren telkens toe: het ministerie heeft nu 32 procent meer ambtenaren dan vijf jaar geleden. Bij VWS werkten eind 2022 ook nog 160 uitzendkrachten. Door de opgelopen advieskosten bij VWS en de extra werknemers kwamen in 2022 de totale personeelskosten bij VWS voor het eerst boven de miljard euro uit.

*Uit de evaluatie van de NZa naar de contractering voor 2024 is naar voren gekomen dat de contracteergraad in de GGZ achterblijft ten opzichte van andere sectoren. Bij het uitwerken van de evaluatie van de contractering voor 2025 zal de minister de NZa vragen om te verkennen wat de oorzaken van de achterblijvende contractering zijn (AM: zie bloglijst onder…).  

*De NZa heeft een verkenning uitgevoerd naar de mogelijke invoering van een  offerteplicht (= het schriftelijke moeten informeren van patiënten in geval van (onvolledige) vergoeding van zorgkosten) voor zorgaanbieders zoals voorgesteld in het IZA. De NZa heeft geconcludeerd dat een offerteplicht op dit moment juridisch niet mogelijk en niet wenselijk is. Een onderscheid in regels t.a.v. gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg vergt een aanpassing van de Wmg.

*Er is één zorgverzekeraar die met meer dan 10% van de zorgaanbieders een meerjarig contract heeft afgesloten. Er zijn zorgverzekeraars die geen meerjarige contracten afsluiten.

*Het al dan niet afspreken van een omzetplafond is de uitkomst van onderhandelingen door twee private partijen, de zorgverzekeraar en de zorgaanbieder. De minister zegt geen inzicht in het aantal omzetplafonds in de GGZ dat is afgesproken.

*De zorgplicht is eigenlijk een zorginkoopplicht. Hoe zit dat? Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht te zorgen dat hun verzekerden tijdig en binnen redelijke reistijd de zorg krijgen waar zij conform hun (basis)verzekering recht op hebben. Omdat zorgverzekeraars zelf geen zorg leveren, kopen zij zorg bij zorgaanbieders in. Er is dus sprake van een zorginkoopplicht. Die plicht rust exclusief op zorgverzekeraars. Niet op zorgaanbieders.

*Per 1 april 2024 is de gewijzigde NZa Regeling transparantie zorginkoopproces Zorgverzekeringswet van kracht. Inzet daarvan is het contracteerproces te versnellen (hier). Dit zodat de consument bij het sluiten van een verzekeringspolis weet waarvoor wordt gekozen. 

*Het zorgen en borgen van voldoende aanbod voor patiënten daar waar de wachtlijsten het langst zijn, namelijk voor patiënten met een hoogcomplexe zorgvraag, vergt een blijvende en gedeelde inzet van alle partijen: de zorginkoper, de zorgaanbieder, de professional en de overheid.

*Zorginstituut Nederland heeft samen met zorgprofessionals, patiëntvertegenwoordigers en zorgverzekeraars de pakketagenda samengesteld. Hierop staan onderwerpen die passende zorg moeten gaan bevorderen en niet-passende zorg moeten tegengaan.

*Artikel 17 van de Zorgverzekeringswet (Zvw) verbiedt dat gelijke polissen voor verschillende prijzen worden aangeboden. Er heeft een juridische analyse plaatsgevonden. Daaruit blijkt dat een aanpassing van artikel 17 van de Zvw op Europeesrechtelijke bezwaren stuit. De minister zegt niet bereid te zijn om artikel 17 Zvw aan te passen zodat ook (bijna) gelijke polissen verboden worden.

*De totale acquisitiekosten bedroegen in 2023 165,3 miljoen euro. Dat is 11,58 euro per premiebetaler. Marketing valt onder reclamekosten. De acquisitiekosten en reclamekosten samen bedroegen in 2023 189,0 miljoen euro, dat is ongeveer 0,3% van de totale uitgaven aan Zvw-zorgkosten van ongeveer 60 mld. De afgelopen vijf jaar ligt het bedrag dat per jaar wordt uitgegeven aan reclamekosten stabiel tussen de 20 en 25 miljoen euro.

*Ziekenhuizen, vvt-organisaties en eerstelijnsdiagnostiekaanbieders stellen dat zorgverzekeraars vorig jaar hebben geprobeerd de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) in te zetten als onderhandelingsmateriaal tijdens de jaarlijkse contractonderhandelingen met ziekenhuizen. Met het STAR-arrest is de kans dat ze dat weer proberen een stuk kleiner geworden.

 

Een aanneemsom, met korting en doorleverplicht, brengt ziekenhuizen ten onrechte in de financiële problemen als per jaar 50.000, vooral oudere, patiënten 275.000 overbodige dagen, dus onnodig lang, in ziekenhuizen liggen vanwege gebrek aan vervolgzorg en/of huisvesting

Beschouwing over enkele verbeterpunten

**Overheid/toezicht

Het goede nieuws is dat het financieel beheer van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zichtbaar is verbeterd, zo liet de Rekenkamer op Verantwoordingsdag 2024 noteren (hier).

Over de Zorgautoriteit zijn vele problemen te melden: het bekostigingsmodel van de GGZ (hier), de HONOS-zaak (hier), het (onvoldoende) afdwingen van de zorgplicht bij verzekeraars (hier/hier), het organiseren van hun kostenonderzoeken (blog/blog) en vaststellen van tariefbeschikkingen (hier + hier/hier). Verder viel de traagheid op met advisering bij het toezicht in de Comed-zaak (blog). Overigens lijkt er deze week in de Tweede Kamer een politieke meerderheid om het voor commerciële ketens véél moeilijker te maken om huisartsenpraktijken over te nemen (hier).

Verder dringen steeds vaker macro-economische aspecten ongevraagd de spreekkamer binnen (blog). De laatste ombuigingslijst (hier) is geschreven door ministeries waar de omgekeerde populariteitspyramide geldt (Trouw, 9 december 2023). Dit betekent dat vakinhoudelijke mensen onderaan in de pikorde staan, terwijl consultants en beroepsmanagers, met risico (hier), de dienst uitmaken.

**De zorgverzekeringsmarkt

Dat de polismarkt voor de burger ondoorzichtig is, is niet nieuw (blog). Als toezichthouders achteraf menen dat bij 61% een goedkoper alternatief bestaat, waarom maken zij zelf dan niet rond 12 november bij de start van het overstapseizoen een prijslijst?

Het gaat niet alleen om de overbodige aanwezigheid van het merendeel van totaal 59 polissen, maar ook om het gegeven dat de invulling van de basisverzekering ministerieel wordt bepaald. De Zorgverzekeringswet regelt daarbij voor alle verzekerden het recht op een basisverzekering met, voor elke burger, een vast pakket aan zorg. Twee polissen lijkt mij daarom voldoende.

Bij de continue afweging rondom de pakketagenda voor de basisverzekering zijn de criteria waarde toevoeging en gezondheidswinst cruciaal (blog).

Het terugdringen door verzekeraars van het aantal restitutiepolissen is louter financieel gedreven (blog).  In financiële zin hebben verzekeraars een goed jaar achter de rug (zie plaatje boven). 

Dat de minister wijst naar Europese regelgeving als argument om aanpassing Artikel 17 niet door te voeren, is onterecht. Er geldt immers voor aanpassing het argument van proportionaliteit en noodzaak. De minister wíl echter geen aanpassing, want (citaat, pg.20 van 41) “Er kunnen namelijk goede redenen zijn om binnen concernniveau verschillende premies te hanteren. Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van de solvabiliteit die verschilt per zorgverzekeraar.” Ofwel, niet het belang van de burger staat centraal, maar het belang van de verzekeraar. Doodzonde, natuurlijk.

Overigens ook het aantal van 20 zorgverzekeraars kan drastisch naar beneden. Met bijvoorbeeld één zorgverzekeraar zijn de problemen met de regeling risicoverevening definitief opgelost (blog).

**De zorginkoopmarkt

Dit gaat over zorgcontracten, waarover al veel is geschreven. Met verwijzing naar 10 eerdere blogs.

13.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (1) (IZA, transformatie, beoordelingskader, ongelijkwaardig)

15.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (2) (minister spoorboek, nieuwe Handreiking contract)

19.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (3) (bijdragen advocaatkantoren contract)

22.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (4) (NZa monitor contractering 2022)

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

20.11.2023: Adequate zorg verdient waardering, ook als niet-gecontracteerde zorg (HR/polis)

06.12.2023: Passend contract ook in IZA-tijdperk moeizaam te realiseren (rechtszaken/betaaltitel)

07.05.2024: Raad van State vraagt toelichting bij wijziging wetsvoorstel artikel 13 Vzw

20.06.2024: (Weer) waarschuwingen uit zorgveld bij wijziging Art. 13 Zorgverzekeringswet

28.06.2024: Zorgcontractering als speelbal van beleid (wijzigingen zorgcontractering: Mous/Maverick)

Op het nieuwe wetsvoorstel ‘Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van zorgcontractering’ is veel kritiek (hier). Met nog steeds onduidelijkheid dat de zorgplicht een resultaatverplichting is, juist het terrein waar de Zorgautoriteit dient te handhaven (hier). Terug te lezen in contracten, nu voor 2025 (hier). Mag een omzetplafond worden aangehouden bij wachttijden langer dan de afgesproken Treeknorm (blog + Consumentenbond)?

De minister meldt over omzetplafonds (citaat 22 augustus 2024, pg.13 van 41): “Omzetplafonds kunnen de zorgverzekeraars juist ook helpen om goede sturing te geven om schaarse capaciteit optimaal in te zetten en er daarmee voor zorgen dat de zorg bij de patiënten terecht komen die de zorg het hardst nodig hebben.” Met een dergelijk standpunt is het extra nodig dat de rechter zich uit gaat spreken in een rechtszaak over zorgplicht die de Stichting Recht op GGZ wil voeren tegen de Staat en een of meer zorgverzekeraars (hier + hier + hier + blog).

Inkoop van medisch-specialistische zorg (MSZ) gebeurt tegenwoordig veelal via een aanneemsom (blog). Met nog steeds bij gebrek aan een alternatief betaling via DBC’s om de begrotingskosten te dekken. Met blokkade van innovatie (hier) als neveneffect. Of overbehandeling als neveneffect (hier/hier).

Met ook consequenties voor de eerste lijn, als de financiering MSZ niet wordt afgestemd met de financiering van de eerste lijn, c.q. huisartsen. Zoals recent nog is te lezen (blog/blog/blog).  

Een aanneemsom, met korting en doorleverplicht, brengt ziekenhuizen ten onrechte in de financiële problemen als per jaar 50.000, vooral oudere, patiënten 275.000 overbodige dagen, dus onnodig lang, in ziekenhuizen liggen vanwege gebrek aan vervolgzorg en/of huisvesting (Telegraaf/Skipr, 31 augustus 2024).

Van oudsher is de Zorgverzekeringswet de wet van de curatieve zorg. Dit betekent helaas ook dat preventie binnen deze wet stiefmoederlijk wordt benaderd. Juist in een tijd dat beleidstransitie noodzakelijk is naar gezondheidsbescherming en gezondheidsbevordering (hier). De preventieroute loopt via de weg om burgers, met aangereikte hulpbronnen, méér grip en controle te laten krijgen op hun eigen levensdoelen. Onder andere op gebied van gezondheid, maar ook op gebied van werk, bestaanszekerheid (blog), zingeving en relaties. Het belang van context en motivatie rechtvaardigt een eigen preventiewet (blog), waarbij een ambitieuze overheid met hulp (hier) aanstuurt op verankering van gezondheidsdoelen (voorbeeld). De resultaten van het Preventieakkoord waren immers zwaar onder de maat. Het moet dus anders, onder andere zal de overheid de fluwelen handschoenen moeten uittrekken richting die fabrikanten die als verdienmodel bewust ongezonde producten in de markt zetten (voorbeeld + hier). En de overheid moet eerlijk uitleggen (hier/hier) dat deze  fabrikanten en leveranciers curatieve gevolgkosten zorg afwentelen op de maatschappij (blog).

**De zorgverleningsmarkt

Op deze markt is het vooral van belang dat door zorgverleners verantwoording wordt afgelegd naar elkaar en richting de burger. Over de kwaliteit van hun verleende zorg (voorbeeld) en over met structuurindicatoren over hun organisatie. Hulp van wetenschappelijke verenigingen (voorbeeld), met ook een uitspraak over een veilige volumenorm (voorbeeld), is onmisbaar. Ander doel is het voorkómen van overbehandeling (hier/hier).

In een recente blog werden over kwaliteit aspecten genoemd zoals patiëntveiligheid, effectiviteit en efficiëntie van zorg, patiëntgerichtheid, toegankelijkheid, deskundigheid en governance.

Verder wordt hier naar twee bijdragen verwezen: een promotieonderzoek (hier) en een bijdrage van Follow The Money (FTM, 31 augustus 2024).

Tot slot

Complexiteit kan nooit een reden zijn wetteksten niet aan te pakken (hier). Aanpak kan met politieke wil gefaseerd en gestructureerd plaatsvinden. Dat geldt ook voor de Nederlandse Zorgverzekeringswet.

In deze blog mijn bijdrage door te pogen bij een complex probleem deelproblemen te identificeren, zodat deze bij aanpak een kleiner en gemakkelijker te hanteren onderdeel vormen.

Mijn bijdrage is verre van compleet, dat realiseer ik me goed.

De Zorgverzekeringswet is via de politiek tot stand gekomen, een verbeterde versie zal hetzelfde lot beschoren zijn. Waar een politieke wil aanwezig is voor verandering, is er ook een weg.

Eerder blogs met relatie tot transitie van zorg in de Zorgverzekeringswet

24.06.2020: SER-rapport: zorgtoekomst vraagt een consistente, langjarige inzet in beleid en samenwerking

04.08.2020: Een kwestie van kiezen (te maken zorgkeuzes in politiek bij verkiezingen: 226 voorstellen)

26.10.2020: Kiezen is een kunst (over politieke zorgkeuzes als het niet meer financierbaar is)

02.12.2020: Passende zorg zoekt passende bekostiging (1) (NZa ZiN rapport zorginhoud)

04.12.2020: Passende zorg zoekt passende bekostiging (2) (NZa ZiN rapp. bekostiging/organisatie:opties)

14.12.2020: Zorgplicht zorgverzekeraar is primair een resultaatverplichting (NZa met plichten ZV)

24.12.2020: Discussienota kabinet Zorg voor de Toekomst: een reactie (consultatie + reactie)

29.03.2021: Handhaving inkoopplicht zorgverzekeraars moet na 15 jaar nog beginnen (NZa)

14.06.2021: Over toverwoorden en de kunst van veranderen (ziekenhuistransitie i/e verandercyclus)

22.06.2021: De zorg heeft integrale adviezen en toezicht nodig (RVS-rapport à verandercyclus)

13.07.2021: Koppeling verantwoordingsplicht aan toetreding anders insteken (WTza met plichten)

20.09.2021: Ook de WRR stelt: prioriteer en maak keuzes (WRR-rapport “Kiezen voor houdbare zorg”)

10.12.2021: Het Nederlandse zorgstelsel: een analyse op maat (Jeurissen/Maarse, les + vooruitzicht)

17.12.2021: Coalitieakkoord wijst naar nieuw af te sluiten integraal zorgakkoord (zorg in Rutte IV)

21.12.2021: Verkleinen gezondheidsverschillen: kabinet Rutte IV aan zet (volgens coalitieakkoord)

14.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (1) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

16.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (2) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

07.03.2022: Passende preventieve zorg en maatschappelijke waarden: inhoud (1) (gezant)

09.03.2022: Passende preventieve zorg en maatschappelijke waarden: bekostiging (2) (BOP)

17.03.2022: Reflectie op speerpunten zorgkoers kabinet Rutte IV (3) (preventie = speerpunt 11)

12.04.2022: Staatssecretaris: preventieeen tandje bijschakelen”, wat betekent dat? (kabinet!)

17.05.2022: Opnieuw staat aanpak personele tekorten in zorg in de picture (TAZ:110.000/Gupta)

09.06.2022: Kabinetsreactie op WRR-rapport wazig: zelf 10 voorstellen gedaan (ipv werkgroep)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

23.08.2022: Méér armoede schaadt gezondheid en levenskwaliteit (actie bij inflatie/energiecrisis)

30.08.2022: Bij budgetdiscussie (huisartsen)zorg worden 2 kernpunten gemeden (2) (ZV-insteek)

09.09.2022: Eerste publieke reacties op het Integraal Zorgakkoord (GGZ-client tegen, werkgever voor)

11.10.2022: Niet-gecontracteerde zorg verdient meer waardering (werk + contractbespreking + IZA)

19.10.2022: Een andere blik op voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (substitutie/IZA)

24.11.2022: Moedig statement KNMG-voorzitter over preventie (IZA: meer sociale determinanten)

15.12.2022: Toetsing criteria basispakket: nodig, maar uitkomst onzeker (pakketcriteria bij ZINVOL)

23.12.2022: Toezichthouder ACM scant zorgmarkt eenzijdig (alleen brancheorganisatie-zorgverleners)

02.01.2023: Beslommeringen op de zorgmarkt (3 deelmarkten: stand van zaken begin 2023)

02.03.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (1)? (transitie/govern./prev./oecd)

09.03.2023: Voorkómen ziekten betekent beleid richting meer bestaanszekerheid burger (1)

13.03.2023: Voorkómen ziekten betekent beleid richting meer bestaanszekerheid burger (2)

17.03.2023: Over personele tekorten en het daardoor niet krijgen van zorg (2 mln. burgers!)

07.04.2023: Rapport “De basis op orde”, nu voortgang aan IZA-thematafel 1e lijn (RVS-IZA)

28.06.2023: In RVS-rapport ‘Met de stroom mee’ 11 aanbevelingen. En nu? (wijziging zorgstelsel)

18.07.2023: Aanpak obesitasepidemie: een puzzel te leggen (5 maatr.: indiv. + context + overheid)

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

29.08.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (2)?(consultant/ELZ)

16.09.2023: Studiegroep Begrotingsruimte vertelt over zorgkosten niet het hele verhaal (-debet)

25.09.2023: Wanneer leefomgeving gezondheid bedreigt, moet overheid optreden (ZSS/PFAS)

03.10.2023: Minister zegt dat bij bedreigen volksgezondheid die partij meebetaalt aan kosten

12.10.2023: Het Integraal Zorgakkoord: één jaar verder (verslag/reflectie voortgangsrapportage na 1 jaar)

23.10.2023: Rapport “Stand van de zorg 2023” bevat overvolle agenda (NZa insteek zorg + sectoren)

20.11.2023: Adequate zorg verdient waardering, ook als niet-gecontracteerde zorg (HR/polis)

23.11.2023: Incomplete risicoverevening heeft grote impact op zorg (te complex/26->1 ZV’s)

27.11.2023: Zorgparagraaf grootste politieke partij juist nu onder vergrootglas (2. 5ml.kiezer/37zetels)

06.12.2023: Passend contract ook in IZA-tijdperk moeizaam te realiseren (rechtszaken/betaaltitel)

19.12.2023: Hoe macro-economische aspecten de spreekkamer binnendringen (TWMZ/ombuigingen)

25.01.2024: Vanwege teleurstellende resultaten tijd voor ander preventiebeleid (RIVMevaluatie)

27.02.2024: Kanttekeningen bij visie eerstelijnszorg 2030 (historie, regio, GR, AMW, gemeente)

02.04.2024: Wachtlijsten bij de GGZ: over oorzaken en oplossingen (1) (dysbalans vraag-aanbod + financiën)

04.04.2024: Wachtlijsten bij de GGZ: over oorzaken en oplossingen (2) (MGN-Uit de knel-HA-GEM-contract)

09.04.2024: Wachtlijsten bij de GGZ: over oorzaken en oplossingen (3) (NZa-lijst + antw. minister)

15.06.2024: Uitkomst rechtszaak GGZ van belang voor heel de zorg (wachtlijst: rol staat/verzekeraar)

07.05.2024: Raad van State vraagt toelichting bij wijziging wetsvoorstel artikel 13 Vzw

11.05.2024: Aanpak óf behoud eigen risico basisverzekering heeft altijd neveneffecten (premie)

18.05.2024: Zorgparagraaf hoofdlijnenakkoord toont juist weinig lef (program kabinet Wilders 1)

28.05.2024: Onderzoeksresultaten vapen bij jongeren moet politiek wakker schudden (gifstof)

03.06.2024: “De zorg voor morgen begint vandaag” (motto VTV-2024 i.c.m. regeerakkoord/preventie)

20.06.2024: (Weer) waarschuwingen uit zorgveld bij wijziging Art. 13 Zorgverzekeringswet

28.06.2024: Zorgcontractering als speelbal van beleid (wijzigingen zorgcontractering: Mous/Maverick)

02.07.2024: Een nieuwe minister gaat beginnen (met Fleur Agema bij VWS + start, kabinet Schoof)

15.07.2024: Overbehandeling schaadt zorg en stelsel (4 artikelen: arts/Linnean/aanneemsom + afschaf DBC)

Vragen of opmerkingen?