Recent verscheen het rapport van het Centraal Plan Bureau (CPB) en diverse ministeries met de titel “Zorgkeuzes in Kaart 2020”. Het rapport geeft inzicht in een breed scala aan mogelijke beleidsopties die zijn in te zetten door politieke partijen in hun verkiezingsprogramma in de aanloop naar de verkiezingen in maart 2021. Partijen kunnen hun wensen en opvattingen kenbaar maken, kunnen voorstellen benoemen, waarna de opstellers van het rapport, een Technische Werkgroep van CPB en ministeries, de hierbij passende en noodzakelijke beleidsmaatregelen van de politieke partijen en kosten gaan inventariseren en uitwerken. Daarna heeft de burger op 21 maart 2021 een stem. In het lijvige rapport met 557 (!) pagina’s staan ter keuze 147 beleidsvoorstellen, per sector ingedeeld. Eveneens staan in het rapport beleidsvoorstellen per sector die om moverende redenen zijn afgewezen. Om te lezen overigens net zo interessant. Het rapport “Zorgkeuzes in Kaart 2020” is de opvolger van de editie van 2015.
Rapport ZiK 2020: 1 juli 2020: Zorgkeuzes in Kaart
Onderwerp van beleidsvoorstellen |
Startpagina |
Nummer v/d voorstellen |
Hoort bij sector Care |
45 |
1 t/m 30 |
Hoort bij sector Cure |
134 |
31 t/m 48 |
Eigen betalingen, arbeidsmarkt, premievragen |
189 |
49 t/m 77 |
Hoort bij sector Genees- en hulpmiddelen |
280 |
78 t/m 100 |
Hoort bij basispakket en verzekeraars |
343 |
101 t/m 117 |
Hoort bij preventie |
420 |
118 t/m 131 |
Hoort bij zorgstelsel en transitie |
444 |
132 t/m 147 |
Afgevallen maatregelen met toelichting |
Vanaf pg. 508 |
|
Afgevallen in sector care |
508 |
148 t/m 165 |
Afgevallen in sector cure |
516 |
166 t/m 177 |
Afgevallen bij eigen betalingen, arbeidsmarkt |
524 |
178 t/m 184 |
Afgevallen in sector genees- en hulpmiddelen |
529 |
185 t/m 201 |
Afgevallen bij pakket en verzekeraars |
536 |
202 t/m 215 |
Afgevallen bij preventie |
544 |
216 t/m 224 |
Afgevallen bij stelsel & transitie |
549 |
225 t/m 226 |
Selectie van voorstellen uit het rapport
Van de 147 haalbare beleidsvoorstellen uit het rapport selecteer ik in onderstaande tabel een aantal (31) voorstellen. Onderwerpen die ook vaak worden belicht in de blogs. Vergezeld van het nummer van het voorstel, te linken vanuit de startpagina in het rapport, en het paginanummer.
Onderwerp voorstel |
Voorstelnummer |
Pagina |
Kostendekkende tarieven in jeugdzorg |
12 |
74 |
Afsluiten nieuwe hoofdlijnakkoorden |
31 |
135 |
34 |
143 |
|
Regulering inkomsten specialisten door verbod vrije vestiging |
37 |
152 |
38 |
156 |
|
Integrale bekostiging acute zorg |
39 |
159 |
1elijns GGZ naar Wmo; 2elijns GGZ via landelijke coördinatie |
41 |
166 |
Gegevensuitwisseling in zorgstandaarden |
44 |
173 |
Aanpassen vrijwillig eigen risico |
55 |
208 |
Inkomensafhankelijk eigen risico |
59 |
221 |
Huisartsenzorg onder eigen risico |
63 |
233 |
Eigen bijdrage bezoek huisartsenpost |
64 |
235 |
Eigen bijdrage wijkverpleging |
68 |
245 |
Nominale premie Zorgverzekeringswet verlagen |
77 |
277 |
Octrooien- en dwanglicenties |
85 |
298 |
Aanpassen Wet geneesmiddelenprijzen |
92 |
317 |
94 |
323 |
|
Invoeren inschrijftarief apothekers |
98 |
335 |
Afschaffen collectiviteitskosten basisverzekering |
103 |
350 |
Beschikbare tijd per huisartsenconsult (MTVP) |
110 |
380 |
Warme, gezonde lunch kinderen op voor- en basisschool |
121 |
410 |
Gratis groente en fruit op basisschool |
122 |
413 |
Sportstimulering via gemeenten |
123 |
415 |
129 |
435 |
|
Inleiding stelselwijziging |
– |
445 |
Inleiding populatiebekostiging |
– |
452 |
Wijkverpleging naar Wet langdurige zorg |
135 |
472 |
Jeugd-GGZ centraliseren naar Zorgverzekeringswet |
138 |
481 |
Invoeren populatiebekostiging |
144 |
496 |
Publiek stelsel: centrale aansturing en regionale uitvoering |
141 |
488 |
Invoeren populatiebekostiging op wijkniveau o.a. huisarts |
145 |
501 |
Voorstellen waar behalve de burgers ook de beroepsverenigingen en hun zorgverleners mee te maken krijgen.
Voor wie minister wil worden…
Voor wie (meer dan gemiddeld?) politiek actief is, bestuurder is, dan wel ambities heeft om minister te worden, kan uit al deze voorstellen kiezen en het met lobbyen/polderen ze bespreken en proberen te laten uitvoeren of te blokkeren. Een minister krijgt ter voorbereiding van de ministeriele taak meteen inzage in de organisatiestructuur van het ministerie (bv. op 10 juli 2020) met de namen van de belangrijkste betrokkenen (hier). Niet voor niets koos de premier op het (voorlopige) hoogtepunt van de coronacrisis voor een bekende persoon ter invulling van de spoedvacature van minister op het ministerie van Medische zorg en Sport, ook al was deze persoon lid van een oppositiepartij. Naast de organisatiestructuur en kennis van de 226 beleidsvoorstellen komen ook nog eens, per half jaar het overzicht, ook per sector ingedeeld, alle door het ministerie aangevraagde beleidsrapporten.
Tot slot
Politiek is een kwestie van keuzes maken. Elke keuze heeft consequenties voor de gezondheidszorg van de burger. Elke keuze heeft ook financiële consequenties, met een lastenverschuiving voor burger en overheid. Vandaar de intensieve bemoeienis van het CPB met de materie. Níet kiezen, uitstellen van beleid, het plaatsen van rapporten in bureauladen zijn trouwens ook politieke keuzes met óók financiële consequenties en wetmatigheden. En met óók invloed op de zorg voor de burger. Niets doen is iets nalaten te doen. Dat kan positief of negatief gedrag zijn. Een kwestie van persoonlijke beoordeling, politieke voorkeur en het wegen van (eigen of collectieve?) verantwoordelijkheid en belangen. Maar zal altijd context- en tijdgebonden zijn. Wat nu een goede beslissing is, kan morgen verkeerd zijn.
Daarom zal dit rapport dat nu in 2020 zorgkeuzes in kaart brengt met de nodige flexibiliteit en met regelmaat geüpdatet moeten worden.
Eerdere blogs over zorgkeuzes
19.11.2013: Solidariteit staat bij betaling van zorgkosten toenemend onder druk (afh.inkomen)
06.12.2013: Bij problemen met zorgcontractering kiest de rechter voor de overheid (rechter)
10.12.2013: Grondige evaluatie zorgstelsel laat lang op zich wachten (het is duur en complex)
24.05.2014: De risicodragers van het zorgstelsel
27.05.2014: Doorgaan huidige zorgstelsel wordt als beste optie gezien (evaluatie)
02.10.2016: Mededingingswet blijft van toepassing op de huisartsenzorg (inclusief de ACM)
12.01.2017: Een inkomensafhankelijke betaling hoort bij een solidair zorgsysteem (€-solidair)
21.02.2017: Aanpassing premiebetaling zorg stuit op verzet (meer inkomensafhankelijk)
01.03.2017: Het eerlijke verhaal begint met de juiste vragen (in verkiezingstijd)
31.03.2017: Een stapel wensen (bij kabinetsformatie)
26.06.2017: Met een goede risicoverevening is slechts een verzekeraar voldoende (geen risico)
28.06.2017: De overheid moet voor zorgfinanciering de besluiten nemen (minister beslist)
18.07.2017: Is minder marktwerking in het zorgstelsel nog een agendapunt (1)? (socialer)
10.08.2017: Kunnen zorgverzekeraars zich meer van elkaar onderscheiden? (eenheidsworst)
24.08.2017: Het risico van het Eigen Risico in het zorgstelsel (voor/tegens verplicht eigen risico)
27.09.2017: Bij dit zorgstelsel betaalt de burger de prijs (langs 3 wegen betaalt burger de kosten)
04.12.2017: Premiereductie betaald van zorggeld (onderschrijden en dan reclame met premiekorting)
07.12.2017: De aanvullende verzekering kan en mag ook verdwijnen (beperkte waarde…nog)
16.12.2017: Het woord is aan de minister (1) (over Rijksbegroting 2018)
21.12.2017: Actieve participatie burger nodig bij beheersen van zorgkosten (alle actoren doen mee)
10.01.2018: Is minder marktwerking nog een agendapunt (2)? (geen koerswijziging t.a.v. stelsel)
23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing (interesse “ist” en “soll” kostprijs)
26.02.2018: Inzicht in prijs, dan ook uitzicht op een transparanter zorgcontract (in alle sectoren)
01.03.2018: De rol van de banken in de zorgsector (de 4e partij in de zorg, als lening verstrekker)
12.03.2018: De zorg en de kunst van het kiezen (burger medeverantwoordelijk voor zorg en keuzes)
27.04.2018: Regionalisering van de zorg: wat willen burgers en zorgaanbieders? (schaalgrootte)
28.04.2018: Bij kostenbeheersing in de zorg draagt ieder een bij (actoren bij betaalbaarheid)
30.04.2018: Politiek en hoofdlijnenakkoorden (position papers in aanloop naar bestuurlijke akkoorden)
22.05.2018: Politieke discussie nodig bij inzet van publieke middelen (balans kwaliteit doelmatigheid)
05.06.2018: Informatieovervloed op zorgverzekeringsmarkt voelt als doolhof (overstap verzekeraar)
14.06.2018: Welke zorg hoort in de basisverzekering? (pakketcriteria beoordeeld door ZiN)
21.06.2018: Gevolgen van veranderingen in zorg richting 2040 (VTV-toekomstverkenning RIVM)
29.06.2018: Leiden stelselperikelen ook tot stelselwijzigingen? (eigen risico, info-plicht, polissen)
10.07.2018: Maak bekostiging ziekenhuiszorg 100% transparant (start herindeling o.b.v. noodzaak)
20.08.2018: Het waardegericht kunnen inkopen is een illusie (P-waarde = uitkomst/kosten)
20.09.2018: Zoektocht naar maatregelen kostenbeheersing nog volop gaande (voorbeeld/aanpak)
28.09.2018: Stelseldiscussie lijkt onontkoombaar: niet top-down, maar bottom-up (burger!)
13.10.2018: Wouter Bos: “Stop met wegduiken voor pijnlijke keuzes in de zorg” (blijkt moeilijk…)
21.10.2018: Werken aan de agenda van de vooruitgang (reorganiseren + betaalbaar houden)
29.11.2018: Persbericht: “zorgstelsel vertoont ernstige gebreken” (Platform Betrouwbare Zorgcijfers)
15.12.2018: Aanpak betonrot in publieke zaak: groter denken, kleiner doen (Tjeenk Willink)
13.03.2019: Torn niet aan keuzevrijheid van de burger (wie bepaalt? aanbesteden hoeft niet)
19.03.2019: Wachten op het wegwerken van wachtlijsten (Treeknormen en zorgplicht)
15.04.2019: Is minder marktwerking in het zorgstelsel nog een agendapunt (3)? (richting waarborgen)
18.04.2019: Reactie op: “veel ziekenhuiszorg heeft geen enkel nut” (welke zorg ineffectief?)
04.07.2019: Samenhang is ZINVOL: zorgwetten inhoud nastreven voorwaarden etc. (HRMO)
24.07.2019: Aanpassing zorgstelsel: een bijdrage aan het debat (mijn eigen persoonlijke bijdrage)
21.08.2019: Wáár blijft het totaalplaatje? (stijging zorgkosten, personele tekorten, zorgstelsel etc.)
12.09.2019: Integreer monitor zorgverzekeringen met alledaagse zorg (verzekering versus praktijk)
19.09.2019: Rijksbegroting 2020 en de vragen over de juiste zorg op de juiste plek (JZOJP HA-SPEC)
29.10.2019: Méér inkomensafhankelijke zorgbetaling draagt (wel degelijk) bij aan meer solidariteit
04.11.2019: Het woord is aan de minister (2) (over de Rijksbegroting 2020)
18.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (04) (wat is toegevoegde waarde, blik op vertrouwen)
19.12.2019: Financiële staat: vraag/antwoord (05) (risicoverevening, geld blijft op plank, afschaf ex-post)
22.04.2020: Ook deze crisis bewijst dat aanpassing zorgstelsel nodig is (corona: keuzes maken moeilijker)
28.04.2020: Brede maatschappelijke heroverweging zorgstelsel: een discussie waard (v/e ambtelijke werkgroep)
11.06.2020: De minister haalt oude koe uit de sloot (vrijheid artsenkeuze weer ter discussie)
24.06.2020: SER-rapport: zorgtoekomst vraagt een consistente, langjarige inzet in beleid en samenwerking
29.06.2020: Verbod op collectiviteit geeft zorgstelsel een meer sociaal karakter (37% betaalt voor 63%)