Eindelijk lijkt de vaccinatiecampagne tegen het coronavirus goed op stoom te komen. Het ministerie hoopt dat alle 60-plussers in de tweede helft van mei een eerste prik hebben gekregen. Daarnaast blijft het de bedoeling om begin juli 2021 iedereen tenminste 1 keer te hebben gevaccineerd.

Het was de laatste week wel weer een bewogen tijd. Onbegrip over het eerdere besluit van de minister om voor de 60-min groep niet het vaccin van AstraZeneca te gebruiken (blog), kwam dit keer van de medisch specialisten e.a. uit ziekenhuis Zuyderland. Dezelfde argumenten (dalende vaccinatiebereidheid, extra gezondheidsschade bij patiënten die door dit uitstel covid-19 krijgen) werden nog eens herhaald. Uitstel van de tweede vaccinatie ((verlenging prikinterval) geeft weliswaar minder ziekenhuisopnames (zegt GR), maar leidt tot een logistiek probleem (zegt RIVM), nu al zoveel mensen een afspraak hebben staan voor deze tweede prik. Marcel Levi legde in Buitenhof nog eens uit wat er schort aan de vaccinatiecampagne in NL. De EMA-goedkeuring van het Janssenvaccin en de persconferentie van het kabinet sloten deze bewogen week af.

In chronologie

12.04.2021: Advies Gezondheidsraad (GR) met mogelijk minder ziekenhuisopnames bij verlenging prikinterval tussen de beide noodzakelijk te geven vaccins

16.04.2021: Brief van medisch specialisten uit ziekenhuis Zuyderland Limburg aan minister over diens zwabberbeleid bij vaccineren

18.04.2021: Buitenhof interview met Marcel Levi over o.a. het vaccinatiebeleid hier in vergelijk met de aanpak in de UK

19.04.2021: Technische briefing van leden Tweede Kamer over vaccinaties: GGD, RIVM en Gezondheidsraad

20.04.2021: Antwoord van minister aan de briefschrijvers van het ziekenhuis Zuyderland

20.04.2021: Persconferentie EMA over hun uitkomst dat bij het Janssen-vaccin de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Met advies: wel gebruiken bij vaccinatie

20.04.2021: Letterlijke tekst persconferentie van het demissionaire kabinet

20.04.2021: Openingsplan met coronamaatregelen per 28 april 2021

Wat is er opmerkelijk aan het kabinetsbesluit?

Twee dingen. Allereerst is nu na de tweede goedkeuring van de EMA van het Janssenvaccin het ineens niet meer nodig het advies van de GR te vragen (blog).

Waarom (nu) geen advies van de Gezondheidsraad?

Antwoord minister op de persconferentie van 20 april 2021: “kijk waar zit het grote verschil met AstraZeneca. Dat gaat eigenlijk over de getallen zoals die op dit moment zijn gerapporteerd. Bij AstraZeneca hadden wij op het moment dat ik op de pauzeknop moest drukken uit voorzorg, hadden we 5 van dit type meldingen gekregen van Lareb, van het bijwerkingencentrum. Grosso modo mensen onder de 60 in de meerderheid, het waren eigenlijk allemaal vrouwen. En vervolgens later bleken dat er 8 te zijn in Nederland op 400.000 gezette prikken, waarvan zo’n 200.000 onder de 60. Dat was dus behoorlijk veel hoger dan ik mocht aannemen op basis van dat er dan toe gerapporteerde gevallen bij EMA. Dat was ook de aanleiding voor mij om op de pauzeknop te drukken. Later bleek terecht en dat heeft ook… die getallen hebben de Gezondheidsraad ook bij AstraZeneca tot de conclusie gebracht dat de kans bij jongere mensen op sterfte door corona eigenlijk vergelijkbaar is met de kans op sterfte door deze hele ernstige bijwerking. Dat maakt die keuze dus niet zo heel erg moeilijk om te zeggen… zeker niet omdat we al alternatieven hadden voor de mensen onder 60, want we zeggen: we zetten AstraZeneca alleen in maar in boven de 60. Bij Jansen zijn we nog niet zo ver, kun je dat niet constateren op basis van de huidige gemelde gerapporteerde gegevens, want het aantal gerapporteerde gegevens op dit moment uit de VS betreft op dit moment alleen maar die 8 gevallen op die 7 miljoenen prikken. Daarbij is niet duidelijk genoeg, wel dat het overigens gaat over mensen onder 60, maar niet duidelijk genoeg of dat ook een reden heeft in de stratificaties, dus in de manier waarop die vaccins zijn uitgerold of dat het echt over de gehele geprikte populatie is. Kortom, je kunt eigenlijk op dit moment niet tot een andere conclusie komen dan te zeggen ‘nou ja, wat we in ieder geval weten is dat het op basis van de huidige gerapporteerde gegevens in zeer geringe mate voorkomt, we weten onvoldoende over (onverstaanbaar, red.), we weten onvoldoende over geslacht om op basis daarvan tot een nadere doelgroep-specificatie te komen. Kortom: wij gaan aan de slag met Jansen, maar het kan zijn dat je op een nader moment, als je meer weet, tot een conclusie kan komen of dat de Gezondheidsraad tot een andere conclusie komt, maar op dit moment is er geen enkele aanleiding om te zeggen: de rem er op of een nadere doelgroep-specificatie, dus we gaan gewoon aan de slag (einde citaat).”

Het vervelende is dus eigenlijk dat we niet weten wat we niet weten. Of was er ook sprake van enige “politieke” druk (NRC)?

 

Het ministerie hoopt dat alle 60-plussers in de tweede helft van mei een eerste prik hebben gekregen. Daarnaast blijft het de bedoeling om begin juli 2021 iedereen tenminste 1 keer te hebben gevaccineerd.

Het tweede opmerkelijke feit is dat de eerste stap van het openingsplan van de maatschappij via een persconferentie wordt afgekondigd juist op de dag dat er sinds juli 2020 nog nooit zoveel mensen op de Intensive care in ziekenhuizen liggen als nu op 20 april (823 patiënten).  

Daarnaast liggen er op 20 april 2021 totaal 2653 mensen in de ziekenhuizen, een aantal wat na juli 2020 alleen is overtroffen tussen 29 december 2020 en 7 januari 2021. Kortom, toch nog steeds een penibele situatie.

Antwoord demissionaire premier: “We hebben vorige week gezegd dat we stap 1 uit het openingsplan pas willen zetten als we zien dat we inderdaad over die piek heen raken en dat bekent dat je ook wil zien dat de verwachting is dat het aantal ziekenhuisopnames gaat dalen en dan kijk je naar de modellering van het RIVM. Wat je nu ziet is, dat zegt ook het OMT, dat we enerzijds een stabilisatie zien gemiddeld en het is waar dat er vandaag weer een piek in zit, maar dat zijn dagpieken, maar gemiddeld genomen een stabilisatie van het aantal ziekenhuisopnames en dat we in de RIVM-modellen zien dat we kunnen verwachten de komende tijd een afname te zien van het aantal dagelijkse ziekenhuisopnames. Ze (RIVM) zeggen ‘als je het heel voorzichtig wil doen, verstandig zou zijn, om dus ook te wachten met een versoepeling totdat je ook daadwerkelijk dat terugziet in de cijfers’ en wat wij zeggen is: wij besluiten dat toch al nu te gaan doen, omdat wij natuurlijk ook die bredere afweging hebben te maken. Dus wij zien nu daadwerkelijk dat plateau. De modellering laat zien dat de komende het aantal ziekenhuisopnames gaat dalen en wij nemen het besluit, dat is natuurlijk ook de politieke-bestuurlijke weging, ook acceptabele risico’s nemen, ook vanwege de grote maatschappelijke effecten van een langer de avondklok, langer de bezoekersregeling et cetera (einde citaat uit persconferentie).”

Het OMT is nog iets gereserveerder (hier).

Tot slot

Dat met alle beperkende maatregelen toch nog zoveel COVID-patiënten in het ziekenhuis belanden, betekent dat de onmisbare schakel in het helingsproces toch uiteindelijk het vaccineren betreft (blog).

Met vandaag twee primeurs. In de Jaarbeurs in Utrecht wordt vanaf vandaag tot bijna middernacht gevaccineerd tegen corona. En krijgt vanochtend een aantal ggz-medewerkers na de EMA-goedkeuring gister de eerste prik in NL van het Janssen-vaccin in het museum Boerhaave in Leiden.

Go!

Eerdere blogs over corona en COVID-19

19.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (01) (de consequenties volksgezondheid)

23.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (02) (gevolgen economie en geld printen)

26.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (03) (over sociale en mentale gevolgen)

28.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (04) (met testbeleid naar 3 groepen)

30.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (05) (met uitstelzorg, aanpak en compensatie)

02.04.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (06) (beleidsmaatregelen o.b.v. kennisbundeling)

04.04.2020: Verhoogde urgentie aanpak tekorten geneesmiddelen (altijd al, zeker nu in coronatijd)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (andere afspraken in COVID-19 tijd?)

10.04.2020: Tekort beschermingsmateriaal voor zorgverlener én patiënt een treurig feit

19.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 kan ook zonder app (BCO zelf uitvoeren)

22.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 heeft last van het afwentelvirus (GGD)

24.04.2020: Verhoogde testcapaciteit COVID-19 wordt niet volledig benut (de beschermende COVID-keten)

05.05.2020: Van het nieuwe abnormaal naar het normale normaal (maatregelen heropenen economie)

09.05.2020: Conclusie: voor elke burger goed neusmondmasker voorradig (anders schijnveiligheid)

12.05.2020: Een financiële kluwen: lenteherberekening en catastroferegeling (compensatie 21 ZV’s)

16.05.2020: Economie en volksgezondheid zijn onlosmakelijk verbonden (maatregelen economie + zorg)

20.05.2020: Extra taken (blijkbaar) voor huisartsen in coronatijd (bij testen mantelzorgers en toedienen LMWH)

01.06.2020: 0800-1202 (het nieuwe testbeleid voor elke burger met coronaklachten, 3 mnd. na 1e patiënt)

08.06.2020: Na WHO-advies: frequent gebruik mondmaskers het nieuwe normaal? (ruime indicatie)

22.06.2020: Regelen onafhankelijke evaluatie eigen coronabeleid is (ook) taak overheid (en nodig)

10.07.2020: Inzicht in verspreiding coronavirus als fundament voor maatregelen (1,5 mtr., Goudsmit)

13.07.2020: Urgentie de bevolking méér proactief te gaan testen (asymp. dragers + superverspreiders)

18.07.2020: Gaat de beroepsgroep van huisartsen het coronabeleid nog evalueren? (PBM)

23.07.2020: Toename besmettingen vraagt intensievere maatregelen bij T-BCO-I (meer/beter)

24.07.2020: Gevraagde experts komen al binnen paar dagen met advies voor minister (TTI)

30.07.2020: Mondkapje ja/nee? Beslis zelf! (blokkade medisch, juridisch, gedrag, communicatief)

07.08.2020: Wanneer elke dag telt… (gevolgen van uitstel T-BCO-I + uitstel beleid/maatregelen)

13.08.2020: Overheid faciliteer GGD maximaal (1)(T-BCO-I immers na gedrag enigste wapen in strijd)

15.08.2020: Huisartsen willen beter testbeleid met terugkoppeling uitslagen virustest (test!)

18.08.2020: Overheid faciliteer GGD maximaal (2) (hulp bij T/BCO, ofwel hulp bij opschalen)

22.08.2020: Inzet IC-verpleegkundigen onder het vergrootglas (IC-capaciteit + hun randvoorwaarden)

01.09.2020: Beleid vaccinontwikkeling goede testcase Europese samenwerking (inkoop/spreiding)

04.09.2020: Bij coronadiagnostiek te lang gewacht inschakeling diagnostische centra (EDC’s)

20.10.2020: Zet nu (ook) sneltesten in bij corona-aanpak! (sneltest scoort beste tav besmettelijkheid)

21.10.2020: Mistroostige reactie GGD richting huisartsen (niet altijd wordt positieve test gemeld)

02.11.2020: Vanaf nu wordt het testen op COVID-19 anders aangepakt (meer testen op meer plekken)

06.11.2020: Blijvende zoektocht naar plaatsbepaling antigeensneltesten (plus/min sneltest, bij/buiten GGD)

20.11.2020: Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek (Einstein, waarde vaccins)

30.11.2020: Over corona en de toekomst van volksgezondheid (RIVM c-VTV + weer T-BCO-I)

01.01.2021: Is er wel een keus? (over coronavaccinatie, ook als nog niet alles bekend is? Nee!)

17.01.2021: Nieuwe coronavariant rechtvaardigt vaccinatievoorrang gehele acute zorgketen

26.01.2021: EU vindt verminderde levering AstraZenica-vaccins onacceptabel (1) (zie contract)

19.02.2021: Vaccinatie tegen corona als logistieke uitdaging (tekort, agendavulling, GGD/HA)

24.03.2021: EU vindt verminderde levering AstraZenica-vaccins onacceptabel (2) (in EU gemaakt?)

14.04.2021: Minister negeert huisartsenprotest na vaccinatieadvies Gezondheidsraad (AZ/60-)

 

 

 

 

 

 

 

Vragen of opmerkingen?