Terwijl het vaccin van AstraZeneca en de universiteit van Oxford naar verwachting waarschijnlijk deze week zal worden goedgekeurd, zijn Europese leiders boos op de farmaceut nu deze bekend heeft gemaakt dat de eerste levering van het vaccin aan de 27 EU-lidstaten 60 procent lager zal uitvallen dan geraamd. Deze melding op 25 januari 2021 aan de Europese Stuurgroep Vaccins betekent dat het bedrijf dit kwartaal 31 miljoen doses van het vaccin kan leveren, in plaats van de afgesproken 80 miljoen.

Dit gaat leiden tot (weer) een aangepaste vaccinatiestrategie.

Het vaccin van AstraZeneca en de Universiteit van Oxford

Het vaccin van AstraZeneca en de Universiteit van Oxford zou de hoeksteen moeten zijn van de Nederlandse vaccinatiestrategie. Voor de eerste twee kwartalen van 2021 zijn daarvoor 10 miljoen doses van het vaccin besteld. Dat is bijna 60 procent van de totale hoeveelheid vaccins die Nederland tot de zomer kan verwachten. Er hadden met 4,5 miljoen doses van AstraZeneca in twee inentingen zo’n 2,3 miljoen Nederlanders ingeënt moeten worden, in februari en maart 2021. Dat zijn er nu, na de melding deze week van een verminderde levering met 40 procent van de capaciteit, net meer dan een miljoen landgenoten. De EU heeft dit vaccin ingekocht voor €1,78 per stuk (vergelijk: Pfizer: €12,- en Moderna €18,-). De Europese Unie heeft de ontwikkeling en productie van verschillende vaccins tegen COVID-19 gesteund met in totaal € 2,7 miljard, met name ook juist dit AstraZenica vaccin. In de UK is het vaccin met een noodverordening door hun toezichthouder MHRA goedgekeurd op 30 december 2020. De EU werkt via de EMA alleen met definitieve verordeningen.

Reactie van de EU

De EU heeft het bedrijf al laten weten dat het onacceptabel is om op deze korte termijn met dergelijke ingrijpende wijzigingen in de leveringsschema’s te komen en dat oplossingen noodzakelijk zijn. AstraZeneca heeft daarbij laten weten dat hun inspanningen erop gericht zijn om vanaf de maand maart de te leveren hoeveelheden zo hoog mogelijk te laten zijn. Wat dat ook dat precies betekent is nog niet te zeggen. Ook heeft de EU als een direct gevolg van deze verminderde levering aangekondigd het zogenaamde “export transparency mechanism” in werking te stellen. Hiermee is vastgelegd dat COVID-19 vaccins die in de EU worden geproduceerd, alleen uit de EU mogen worden gevoerd, na “notificatie” hiervan.

De Europese Unie wil dat de bestelde en voorgefinancierde doses zo snel mogelijk geleverd worden. En wil dat het contract volledig wordt nagekomen.

Voor het tweede kwartaal 2021 rekent Nederland binnen dat contract zelfs op 5,2 miljoen vaccins.

Met deze regelgeving hoopt de EU duidelijkheid te krijgen over alle gedane transacties met volledige transparantie over de export van vaccins vanuit de EU.

De afspraak is meteen breder getrokken: in de toekomst zullen alle bedrijven die hier vaccins tegen COVID-19 produceren de EU vroegtijdig op de hoogte moeten brengen wanneer vaccins naar derde landen worden geëxporteerd.

Tot slot

Wat hier “niet aanvaardbaar” en “onacceptabel” daadwerkelijk betekent, zal de toekomst leren.

Met als hamvraag voor ons land: komen er in Q1 en Q2 dit jaar, zoals is afgesproken, toch nog 9,7 miljoen AstraZeneca-vaccins naar Nederland?

Eerdere blogs over COVID-19

19.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (01) (de consequenties volksgezondheid)

23.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (02) (gevolgen economie en geld printen)

26.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (03) (over sociale en mentale gevolgen)

28.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (04) (met testbeleid naar 3 groepen)

30.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (05) (met uitstelzorg, aanpak en compensatie)

02.04.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (06) (beleidsmaatregelen o.b.v. kennisbundeling)

04.04.2020: Verhoogde urgentie aanpak tekorten geneesmiddelen (altijd al, zeker nu in coronatijd)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (andere afspraken in COVID-19 tijd?)

10.04.2020: Tekort beschermingsmateriaal voor zorgverlener én patiënt een treurig feit

19.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 kan ook zonder app (BCO zelf uitvoeren)

22.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 heeft last van het afwentelvirus (GGD)

24.04.2020: Verhoogde testcapaciteit COVID-19 wordt niet volledig benut (de beschermende COVID-keten)

05.05.2020: Van het nieuwe abnormaal naar het normale normaal (maatregelen heropenen economie)

09.05.2020: Conclusie: voor elke burger goed neusmondmasker voorradig (anders schijnveiligheid)

12.05.2020: Een financiële kluwen: lenteherberekening en catastroferegeling (compensatie 21 ZV’s)

16.05.2020: Economie en volksgezondheid zijn onlosmakelijk verbonden (maatregelen economie + zorg)

20.05.2020: Extra taken (blijkbaar) voor huisartsen in coronatijd (bij testen mantelzorgers en toedienen LMWH)

01.06.2020: 0800-1202 (het nieuwe testbeleid voor elke burger met coronaklachten, 3 mnd. na 1e patiënt)

08.06.2020: Na WHO-advies: frequent gebruik mondmaskers het nieuwe normaal? (ruime indicatie)

22.06.2020: Regelen onafhankelijke evaluatie eigen coronabeleid is (ook) taak overheid (en nodig)

10.07.2020: Inzicht in verspreiding coronavirus als fundament voor maatregelen (1,5 mtr., Goudsmit)

13.07.2020: Urgentie de bevolking méér proactief te gaan testen (asymp. dragers + superverspreiders)

18.07.2020: Gaat de beroepsgroep van huisartsen het coronabeleid nog evalueren? (PBM)

23.07.2020: Toename besmettingen vraagt intensievere maatregelen bij T-BCO-I (meer/beter)

24.07.2020: Gevraagde experts komen al binnen paar dagen met advies voor minister (TTI)

30.07.2020: Mondkapje ja/nee? Beslis zelf! (blokkade medisch, juridisch, gedrag, communicatief)

07.08.2020: Wanneer elke dag telt… (gevolgen van uitstel T-BCO-I + uitstel beleid/maatregelen)

13.08.2020: Overheid faciliteer GGD maximaal (1)(T-BCO-I immers na gedrag enigste wapen in strijd)

15.08.2020: Huisartsen willen beter testbeleid met terugkoppeling uitslagen virustest (test!)

18.08.2020: Overheid faciliteer GGD maximaal (2) (hulp bij T/BCO, ofwel hulp bij opschalen)

22.08.2020: Inzet IC-verpleegkundigen onder het vergrootglas (IC-capaciteit + hun randvoorwaarden)

01.09.2020: Beleid vaccinontwikkeling goede testcase Europese samenwerking (inkoop/spreiding)

04.09.2020: Bij coronadiagnostiek te lang gewacht inschakeling diagnostische centra (EDC’s)

20.10.2020: Zet nu (ook) sneltesten in bij corona-aanpak! (sneltest scoort beste tav besmettelijkheid)

21.10.2020: Mistroostige reactie GGD richting huisartsen (niet altijd wordt positieve test gemeld)

02.11.2020: Vanaf nu wordt het testen op COVID-19 anders aangepakt (meer testen op meer plekken)

06.11.2020: Blijvende zoektocht naar plaatsbepaling antigeensneltesten (plus/min sneltest, bij/buiten GGD)

20.11.2020: Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek (Einstein, waarde vaccins)

30.11.2020: Over corona en de toekomst van volksgezondheid (RIVM c-VTV + weer T-BCO-I)

01.01.2021: Is er wel een keus? (over coronavaccinatie, ook als nog niet alles bekend is? Nee!)

17.01.2021: Nieuwe coronavariant rechtvaardigt vaccinatievoorrang gehele acute zorgketen