Het blijft rommelen wat betreft de levering van vaccins door AstraZeneca aan EU-landen (blog). De EU wil strikte voorwaarden opleggen aan de export van coronavaccins nu blijkt dat niet EU-landen (Israël, UK, Servië) sneller vaccineren, veelal notabene met een in de EU geproduceerd vaccin.
Citaat uit Volkskrant (24 maart 2021): “Maandelijks worden tientallen miljoenen in de EU vervaardigde vaccindoses naar de rest van de wereld verscheept, terwijl de lidstaten minder doses ontvangen dan gepland omdat de producenten hun afspraken niet nakomen. Ondertussen zwelt de derde coronagolf in Europa aan, sterven er dagelijks weer meer mensen aan covid-19, worden versoepelingen van de lockdowns teruggedraaid en blijft het economisch herstel uit. ‘Dit is niet meer uit te leggen. Europa laat niet meer met zich sollen, we tonen onze tanden’, aldus een betrokken Commissie-ambtenaar over de nieuwe plannen.”
Ter herinnering: Alle EU-landen krijgen in principe hetzelfde aantal vaccins geleverd, omgerekend naar inwonertal. Op 6 januari 2021 is in Nederland het eerste vaccin tegen het nieuwe coronavirus gezet.
Op 25 maart 2021 gaat de EU een besluit nemen over exportvergunningen, waarbij nu vooral farmabedrijf AstraZeneca onder vuur ligt. Verder wil de EU-commissie ook dat vaccinproducenten niet alleen de beloofde hoeveelheden leveren, maar dat ook op tijd doen. Nu duwen producenten hun leveringen vaak naar het eind van de afgesproken periode.
De levering van vaccins van AstraZeneca tegen corona (Kamerbrief VWS, 24 maart 2021)
In de Kamerbrief van 13 juni 2020 meldt de minister dat NL dankzij intensieve samenwerking met Duitsland, Frankrijk en Italië een overeenkomst heeft gesloten met AstraZeneca voor de levering van 300 tot 400 miljoen vaccins. Het liep anders... In de vaccinatieplanning van de overheid nu (23 maart 2021) staat dat NL dit jaar 11,7 mln. vaccins AstraZeneca krijgt geleverd: 1,2 mln. in Q1, 4,3 mln. in Q2 en 6,2 mln. in Q3. Het vaccineren met het AstraZeneca-vaccin (AZ) is korte tijd stopgezet in verband met een vermeende bijwerking. Hervatten van vaccineren met AZ gebeurt sinds 24 maart 2021. Vaccins waren in de stopperiode geblokkeerd en werden niet langer tot de vrije voorraad gerekend. Bestaande voorraad kon door de prikpauze niet worden weg geprikt. Enkele dagen vóór de prikpauze was er een relatief grote levering AZ -vaccins binnengekomen (216.480 doses, rekenend met 11 doses per flacon). Vlak voor de prikpauze is er ook een (kleinere) levering binnengekomen (95.040 doses) en de dag na de prikpauze nóg een levering (44.880 doses). Daarmee is door een samenloop van omstandigheden van de prikpauze en drie opeenvolgende leveringen daar omheen de voorraad AZ-vaccins flink opgelopen. Nu het prikken met AV-vaccin is hervat zal de opgebouwde voorraad zo snel als mogelijk worden weg geprikt. Overigens heeft AZ laten weten volgende week een zeer grote levering te doen (427.403). Ook die zal zo snel als mogelijk worden weg geprikt, zo meldt de minister op 23 maart. Op 23 maart 2021 zijn er ruim 2,1 mln. vaccinaties gegeven. De minister verwacht dat de hoge voorraadstand van AZ-vaccins binnen twee weken is ingelopen. |
Er is nog méér onenigheid over AstraZeneca
Bij deze schending van het aantal leveringen werd dezer dagen nog een tweetal nieuwsfeiten toegevoegd. Het Leidse biotechbedrijf Halix zou miljoenen doses van het AZ-vaccin hebben geproduceerd of daaraan hebben bijgedragen. Deze moeten nog naar elders verscheept worden, maar niemand weet waar ze naar toe gaan (Volkskrant, 24 maart 2021). Dit heeft geleid tot een politiek steekspel tussen EU en UK. De woordvoerder van Halix houdt zich stil want ‘ik heb 36 geheimhoudingsverklaringen moeten ondertekenen…’
Citaat Volkskrant, 24 maart 2021:”De UK meent recht te hebben op deze vaccins omdat de fabriek in Leiden volgens het in Londen gesloten contract tot de productieketen voor Groot-Brittannië behoort, en omdat volgens datzelfde contract de in die keten gemaakte vaccins éérst voor de eilandbewoners en pas daarna voor anderen zijn bestemd. Nee, ze zijn van ons, vindt de Europese Unie, omdat ook in de in Brussel gesloten contracten staat dat de Europese vaccins uit Leiden afkomstig kunnen zijn, én omdat AstraZeneca zich bij lange na niet aan de beloofde leveringen heeft gehouden, en dus maar eens over de brug moet komen. Het eerste kwartaal kreeg Europa niet 120 miljoen maar 30 miljoen vaccins. Voor het tweede kwartaal staat de planning niet op 180 miljoen, maar op minder dan 70 miljoen. Terwijl het Verenigd Koninkrijk wel alle beloofde vaccins heeft ontvangen.”
Daar komt bij dat in Italië op dit moment een voorraad van 29 miljoen doses van het AstraZeneca-vaccin klaarligt in een fabriek bij Rome om geëxporteerd te worden naar het Verenigd Koninkrijk. Vaccins die onder andere afkomstig zijn van Halix uit Leiden en die “klaar zouden staan voor export naar het VK”. Dit bericht was nog niet officieel bevestigd (NRC, 24 maart 2021). NL is sowieso wat betreft vaccinproductie afhankelijk van het buitenland, zo zegt de nieuwe vaccingezant (Volkskrant, 24 maart 2021).
Tot slot
Lege prikstraten doen pijn aan de ogen. Vaccintoelevering bepaalt de vaccinatiesnelheid, zo melden het RIVM vandaag in de Tweede Kamer en de minister gisteren op de persconferentie. Hoe moeten we dit geruzie over de AZ-vaccins nu duiden? Een politiek steekspel, een vaccinvete, een vaccingijzeling of nog erger? Of is het een logisch gevolg van de Brexit: ieder voor zich en God voor ons allen?
Of we de rituele dag van de bevrijding (1 juli 2021) gaan halen, is dan ook de vraag.
Eerdere blogs over corona en COVID-19
19.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (01) (de consequenties volksgezondheid)
23.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (02) (gevolgen economie en geld printen)
26.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (03) (over sociale en mentale gevolgen)
28.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (04) (met testbeleid naar 3 groepen)
30.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (05) (met uitstelzorg, aanpak en compensatie)
02.04.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (06) (beleidsmaatregelen o.b.v. kennisbundeling)
04.04.2020: Verhoogde urgentie aanpak tekorten geneesmiddelen (altijd al, zeker nu in coronatijd)
07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (andere afspraken in COVID-19 tijd?)
10.04.2020: Tekort beschermingsmateriaal voor zorgverlener én patiënt een treurig feit
19.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 kan ook zonder app (BCO zelf uitvoeren)
22.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 heeft last van het afwentelvirus (GGD)
24.04.2020: Verhoogde testcapaciteit COVID-19 wordt niet volledig benut (de beschermende COVID-keten)
05.05.2020: Van het nieuwe abnormaal naar het normale normaal (maatregelen heropenen economie)
09.05.2020: Conclusie: voor elke burger goed neusmondmasker voorradig (anders schijnveiligheid)
12.05.2020: Een financiële kluwen: lenteherberekening en catastroferegeling (compensatie 21 ZV’s)
16.05.2020: Economie en volksgezondheid zijn onlosmakelijk verbonden (maatregelen economie + zorg)
20.05.2020: Extra taken (blijkbaar) voor huisartsen in coronatijd (bij testen mantelzorgers en toedienen LMWH)
01.06.2020: 0800-1202 (het nieuwe testbeleid voor elke burger met coronaklachten, 3 mnd. na 1e patiënt)
08.06.2020: Na WHO-advies: frequent gebruik mondmaskers het nieuwe normaal? (ruime indicatie)
22.06.2020: Regelen onafhankelijke evaluatie eigen coronabeleid is (ook) taak overheid (en nodig)
10.07.2020: Inzicht in verspreiding coronavirus als fundament voor maatregelen (1,5 mtr., Goudsmit)
13.07.2020: Urgentie de bevolking méér proactief te gaan testen (asymp. dragers + superverspreiders)
18.07.2020: Gaat de beroepsgroep van huisartsen het coronabeleid nog evalueren? (PBM)
23.07.2020: Toename besmettingen vraagt intensievere maatregelen bij T-BCO-I (meer/beter)
24.07.2020: Gevraagde experts komen al binnen paar dagen met advies voor minister (TTI)
30.07.2020: Mondkapje ja/nee? Beslis zelf! (blokkade medisch, juridisch, gedrag, communicatief)
07.08.2020: Wanneer elke dag telt… (gevolgen van uitstel T-BCO-I + uitstel beleid/maatregelen)
13.08.2020: Overheid faciliteer GGD maximaal (1)(T-BCO-I immers na gedrag enigste wapen in strijd)
15.08.2020: Huisartsen willen beter testbeleid met terugkoppeling uitslagen virustest (test!)
18.08.2020: Overheid faciliteer GGD maximaal (2) (hulp bij T/BCO, ofwel hulp bij opschalen)
22.08.2020: Inzet IC-verpleegkundigen onder het vergrootglas (IC-capaciteit + hun randvoorwaarden)
01.09.2020: Beleid vaccinontwikkeling goede testcase Europese samenwerking (inkoop/spreiding)
04.09.2020: Bij coronadiagnostiek te lang gewacht inschakeling diagnostische centra (EDC’s)
20.10.2020: Zet nu (ook) sneltesten in bij corona-aanpak! (sneltest scoort beste tav besmettelijkheid)
21.10.2020: Mistroostige reactie GGD richting huisartsen (niet altijd wordt positieve test gemeld)
02.11.2020: Vanaf nu wordt het testen op COVID-19 anders aangepakt (meer testen op meer plekken)
06.11.2020: Blijvende zoektocht naar plaatsbepaling antigeensneltesten (plus/min sneltest, bij/buiten GGD)
20.11.2020: Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek (Einstein, waarde vaccins)
30.11.2020: Over corona en de toekomst van volksgezondheid (RIVM c-VTV + weer T-BCO-I)
01.01.2021: Is er wel een keus? (over coronavaccinatie, ook als nog niet alles bekend is? Nee!)
17.01.2021: Nieuwe coronavariant rechtvaardigt vaccinatievoorrang gehele acute zorgketen
26.01.2021: EU vindt verminderde levering AstraZeneca-vaccins onacceptabel (zie contract)
19.02.2021: Vaccinatie tegen corona als logistieke uitdaging (tekort, agendavulling, GGD/HA)