Met een hoorzitting en Kamerdebat over corona is het parlementaire jaar (eer)gister vervroegd begonnen. Reden is de zorg over het oplopend aantal coronabesmettingen, met de vraag hoe dit te attaqueren. Daarbij ging de hoorzitting en het debat met name over het functioneren van de keten ter bestrijding van een infectieziekte: Testen – Bron- en contactonderzoek -Isolatie (T-BCO-I) en ging niet over de economische en sociale gevolgen van corona. Wat opvalt is met name de moeizame communicatie tussen overheid en GGD. De keten T-BCO-I is vooralsnog het enige wapen in de strijd tegen het virus. Als de GGD bij het functioneren van deze keten een cruciale rol vervult, nu en in de komende maanden, faciliteer deze GGD dan ook maximaal.
Zo maar een voorbeeld: de minister liet 1 dag voor het Kamerdebat van 12 augustus 2020 weten dat er een quarantaineplicht, later onder druk van Tweede Kamer weer ingetrokken, komt voor een besmette persoon en diens contacten. De GGD wist blijkbaar van niets gezien de reactie:” De GGD heeft voor de handhaving van het plan van minister De Jonge geen pasklaar plan liggen. Wij hebben daar om 8.00 uur ’s ochtends nog geen uitgewerkt plan voor. Daar komen we graag op terug, maar vermoedelijk niet deze week“, reageert een woordvoerder van de landelijke GGD richting de NOS op 12 augustus.
Ander voorbeeld: Op de laatste persconferentie zei de minister dat de GGD’s ‘waanzinnig’ aan het opschalen waren. Een dag later melden de GGD’s van Amsterdam en Rotterdam dat wegens onvoldoende beschikbaarheid (fte/ureninschatting) niet langer alle besmette contacten konden worden gebeld. Maar er zijn meer voorbeelden, eerder in andere blogs genoemd (zie onder), waarbij de ketenopbrengst te mager is. Hoe is de situatie nu?
Tabel: overzicht (aug) aantal nieuwe coronabesmettingen en totaal verblijf in ziekenhuis
Datum |
Aantal nieuwe besmettingen |
Ziekenhuis/niet IC |
Ziekenhuis/IC |
In ziekenhuis |
1 aug |
431 |
67 |
22 |
89 |
2 aug |
366 |
70 |
21 |
91 |
3 aug |
372 |
82 |
27 |
109 |
4 aug |
485 |
83 |
26 |
109 |
5 aug |
426 |
88 |
30 |
118 |
6 aug |
601 |
79 |
29 |
108 |
7 aug |
519 |
78 |
27 |
105 |
8 aug |
486 |
79 |
28 |
107 |
9 aug |
577 |
87 |
31 |
118 |
10 aug |
630 |
99 |
29 |
128 |
11 aug |
779 |
97 |
30 |
127 |
12 aug |
654 |
115 |
35 |
150 |
13 aug |
? |
? |
? |
? |
Het verweer van de GGD bij uitvoering van de T-BCO-I keten was helder: als veel mensen zich niet aan de basisafspraken houden, is uitvoering van de keten onbegonnen werk en zal de opbrengst tekortschieten. Bezorgdheid is er alom, zowel bij politiek als bij burgers, bv. brief RedTeam (10 augustus 2020). Van de aspecten die nog weinig aan bod zijn gekomen, betreft allereerst de GGD-aansturing: is dat de gemeente, de centrale overheid, het RIVM? Of kan de GGD ook zelf initiatief nemen? Dit laatste stel ik omdat ik te vaak heb gehoord: “daar hebben we als GGD nog geen opdracht voor gekregen…”
Een ander aspect is de GGD-bekostiging, waarover ook amper wordt gediscussieerd. Zijn de extra kosten gedekt? Ja, zegt de minister. Maar is dat ook zo? Want bij uitvoering en handhaving van een quarantaineplicht (dringend en dwingend) hoort ook een kostenplaatje, net als bij extra testen en extra uren BCO. En waarom moet de GGD voorschieten? Omroep Brabant gaf al eerder (8 augustus 2020) een inkijk in de Brabantse GGD bij de start van de coronacrisis.
In onderstaande tabel staat in de linker kolom de uitkomst van een onderzoek naar de extra kosten voor de GGD. In de rechter kolom antwoorden van de minister over begrenzing van (de)centrale taken en eveneens de bekostiging. Antwoorden in de rechter kolom zijn antwoorden naar aanleiding van een artikel in de Groene (10 juni 2020).
Corona jaagt GGD’en op half miljard euro meerkosten De gemeentelijke gezondheidsdiensten zien zich dit jaar als gevolg van de extra inspanningen rond corona geconfronteerd met meerkosten van circa 465 miljoen euro. Het leeuwendeel van deze onkosten is in principe gedekt, maar als het om laboratoriumkosten gaat kunnen sommige regio’s tegen ongedekte uitgaven van honderdduizenden euro’s per dag aanlopen. Een en ander komt naar voren uit een raming die Andersson Elffers Felix (AEF) heeft gemaakt in opdracht van het ministerie van VWS en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Het grootste deel van de extra kosten is te herleiden tot uitgaven aan bron- en contactonderzoek. In totaal denken de GGD’en hier zo’n 275 miljoen euro aan kwijt te zijn. Het leeuwendeel van deze kosten bestaat uit inzet van eigen personeel – van wie bijvoorbeeld overuren en niet opgenomen vakantiedagen worden uitbetaald – en ingehuurde medewerkers in callcenters. Bemonstering Aan bemonstering verwachten de GGD’en in totaal circa 96 miljoen euro kwijt te zijn. Ook hier bestaat de hoofdmoot van de kosten uit inzet van eigen personeel en ingehuurde medewerkers in callcenters. Deze kostenramingen gaan ervan uit dat het aantal testen in de komende maanden stijgt naar 30.000 en vervolgens 70.000 per dag, oftewel: gemiddeld 1.200 tot 2.800 per regio. Inkomstenderving De overige meerkosten hebben betrekking op regulier werk dat tijdens de piek van de coronacrisis in maart en april is blijven liggen. Een deel daarvan moet later dit jaar worden ingehaald, waarbij extra kosten ontstaan door onder andere extra inhuur en het uitbetalen van overuren. Daarmee is een bedrag van ruim 51 miljoen euro gemoeid, schat AEF. Daarnaast is er sprake van inkomstenderving doordat een aantal reguliere taken tijdelijk is komen stil te liggen. Daar staat tegenover dat de GGD’en voor deze taken minder uitgaven hebben gedaan. Wanneer de inkomstenderving en het lagere kostenniveau tegen elkaar worden weggestreept blijft een batig saldo van bijna 43 miljoen euro over. Oplopende kosten AEF heeft in de raming de laboratoriumkosten vooralsnog buiten beschouwing gelaten. GGD’en laten monsters in de meeste gevallen testen bij een gecontracteerd laboratorium. GGD’en moeten deze kosten voorschieten, maar kunnen hiervoor een vergoeding krijgen van het RIVM. Het RIVM rekende tot eind mei met een bedrag van 95 euro per test. Vanaf 1 juni geldt een tarief van 65 euro per test. Dit standaardtarief is niet voor alle GGD’en kostendekkend. Voor sommige GGD’en lopen de laboratoriumkosten tot 117 euro per test op. “Voor die GGD’en waarvoor de vergoeding niet de volledige kosten dekt, kunnen de kosten hard oplopen”, stelt AEF. “Bij grote volumes kunnen de kosten hiervoor oplopen tot honderdduizenden euro’s per dag per regio.” Vergoeding In een brief aan koepelorganisatie GGD GHOR Nederland schrijft minister De Jonge dat deze meerkosten mogelijk in aanmerking komen voor vergoeding. “De meerkosten kunnen echter niet blijvend van aard zijn”, aldus De Jonge. “De GGD’en dienen in elk geval een afspraak te hebben gemaakt met de labs over een datum (niet te ver na 1 juni) vanaf wanneer het tarief van 65 euro wordt gehanteerd.” Onzeker Voor wat betreft de totale onkosten houdt AEF een slag om de arm. Niet alleen is het verdere verloop van de coronacrisis nog onzeker, ook de effecten zijn voor de GGD’en moeilijk in te schatten. Er zijn vrij grote verschillen tussen hun ramingen, ook gecorrigeerd voor omvang van de GGD. Bovendien registreren niet alle GGD’en de kostenposten op eenzelfde manier. Een eenduidige manier van registreren is dan ook van belang voor een preciezere raming. Wrijving Minister De Jonge geeft zich daarnaast rekenschap van een ander aspect van de opschaling van de GGD-activiteiten. “Een van de lessen die uit de afgelopen maanden is geleerd, is dat bij een langdurige opschaling van de crisisorganisatie, zoals bij deze COVID-19 pandemie het geval is, wrijving kan ontstaan tussen de opdrachtverlening vanuit het Rijk en de sturing van gemeenten op de uitvoering van reguliere preventietaken”, stelt De Jonge. “Het is belangrijk dat bewindslieden en gemeentebestuurders regelmatig bespreken hoe ze zich tot elkaar verhouden waar het gaat om de inzet van de GGD. Daarom is afgesproken dat er dit najaar twee bestuurlijke overleggen publieke gezondheid tussen de bewindslieden van VWS en gemeentebestuurders/GGD-bestuurders gaan plaatsvinden waarbij de governance van Rijk en gemeenten op elkaar wordt afgestemd.”
|
Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Hijink (SP) over het bericht ‘De ja-knikkers van Hugo’ Vraag 3. Antwoord 3: Vraag 4. Antwoord 4: Vraag 5. Antwoord 5: Vraag 6. Antwoord 6: Vraag 7. Antwoord 7: Vraag 8. Antwoord 8: Vraag 9. Antwoord 9: Vraag 10. Antwoord 10: Vraag 11. Antwoord 11: Vraag 12. Antwoord 12: Vraag 15. Antwoord 15: 1) De Groene Amsterdammer, 10 juni 2020, ‘De ja-knikkers van Hugo’ |
Tot slot
De GGD heeft vorige week bij 30 procent van de besmette personen, geen bron- en contactonderzoek uitgevoerd, zegt Van Dissel in de hoorzitting van 11 augustus. Hoe zorgelijk is dat wel niet. De werkelijkheid en de politieke werkelijkheid zijn niet hetzelfde. Als T-BCO-I naast de gedragscomponent bij de burger het eerste wapen is bij de aanpak van het virus, biedt dan ook de soldaat die het wapen hanteert de juiste aansturing, met de noodzakelijke hulpmiddelen en randvoorwaarden.
Eerdere blogs over corona/COVID-19
19.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (01) (de consequenties volksgezondheid)
23.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (02) (gevolgen economie en geld printen)
26.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (03) (over sociale en mentale gevolgen)
28.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (04) (met testbeleid naar 3 groepen)
30.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (05) (met uitstelzorg, aanpak en compensatie)
02.04.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (06) (beleidsmaatregelen o.b.v. kennisbundeling)
04.04.2020: Verhoogde urgentie aanpak tekorten geneesmiddelen (altijd al, zeker nu in coronatijd)
07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (andere afspraken in COVID-19 tijd?)
10.04.2020: Tekort beschermingsmateriaal voor zorgverlener én patiënt een treurig feit
19.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 kan ook zonder app (BCO zelf uitvoeren)
22.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 heeft last van het afwentelvirus (GGD)
24.04.2020: Verhoogde testcapaciteit COVID-19 wordt niet volledig benut (de beschermende COVID-keten)
05.05.2020: Van het nieuwe abnormaal naar het normale normaal (maatregelen heropenen economie)
09.05.2020: Conclusie: voor elke burger goed neusmondmasker voorradig (anders schijnveiligheid)
12.05.2020: Een financiële kluwen: lenteherberekening en catastroferegeling (compensatie 21 ZV’s)
16.05.2020: Economie en volksgezondheid zijn onlosmakelijk verbonden (maatregelen economie + zorg)
20.05.2020: Extra taken (blijkbaar) voor huisartsen in coronatijd (bij testen mantelzorgers en toedienen LMWH)
01.06.2020: 0800-1202 (het nieuwe testbeleid voor elke burger met coronaklachten, 3 mnd. na 1e patiënt)
08.06.2020: Na WHO-advies: frequent gebruik mondmaskers het nieuwe normaal? (ruime indicatie)
22.06.2020: Regelen onafhankelijke evaluatie eigen coronabeleid is (ook) taak overheid (en nodig)
10.07.2020: Inzicht in verspreiding coronavirus als fundament voor maatregelen (1,5 mtr., Goudsmit)
13.07.2020: Urgentie de bevolking méér proactief te gaan testen (asymp. dragers + superverspreiders)
18.07.2020: Gaat de beroepsgroep van huisartsen het coronabeleid nog evalueren? (PBM)
23.07.2020: Toename besmettingen vraagt intensievere maatregelen bij T-BCO-I (meer/beter)
24.07.2020: Gevraagde experts komen al binnen paar dagen met advies voor minister (TTI))
30.07.2020: Mondkapje ja/nee? Beslis zelf! (blokkade medisch, juridisch, gedrag, communicatief)
07.08.2020: Wanneer elke dag telt… (gevolgen van uitstel T-BCO-I + uitstel beleid/maatregelen)