Vier van de door de minister gevraagde experts om het coronabeleid te evalueren hebben gisteren (22 juli 2020) het kabinet al een brandbrief geschreven. Zij willen met het naar buiten brengen van hun expertise niet wachten tot de in de Kamerbrief genoemde datum van 1 september. Kernpunt uit deze brief (citaat): ”Omdat een sterke controle van het virus in het belang is van zowel volksgezondheid als economie, is het verantwoord om harder in te grijpen dan vanuit volksgezondheidsoverwegingen alleen.” Op basis van 11 ruim toegelichte observaties raden de auteurs van de brief het kabinet aan binnen drie dagen zes maatregelen te nemen en binnen twee weken nog eens drie andere. Met deze brief geven zij gezien de snelle progressie van het aantal gerapporteerde besmettingen in de afgelopen dagen uiting aan het gevoel van urgentie. Motto: deze snelle progressie vraagt om eveneens een snelle actie. Deze week nog dacht de minister méér tijd te hebben om met door hem gevraagde deskundigen te overleggen…

Citaat minister (uit Kamerbrief, 21 juli 2020)

“Ik zal de betrokken deskundigen vragen om een gerichte, schriftelijke, bijdrage op te stellen over de thema’s zoals ik ze ook in mijn brief van 15 juni heb genoemd. Deze bijdragen stuurt het kabinet vóór 1 september integraal aan uw Kamer tezamen met de toegezegde brief. Ik organiseer tevens de komende periode experttafels waarin de diverse bijdragen met de experts worden besproken. De uitkomsten van deze schriftelijke bijdragen, de experttafels en de internationale lessen helpen het kabinet in de vertaling naar lessen voor de tweede golf of voor het voorkomen van die tweede golf. Ik rapporteer hierover in een brief die uw Kamer vóór 1 september ontvangt.”

Wat zijn de gisteren geadviseerde zes maatregelen?

  • Het gaat (weer) om een verscherpte risicocommunicatie richting de bevolking.
  • Het gaat om laagdrempeliger testen. Maak gebruik van andere labs en test ook thuis. Dat dit nodig is, blijkt ook hier.
  • Het gaat om het implementeren van indicatoren in het landelijk dashbord om het bron- en contactonderzoek (BCO) per GGD te monitoren.
  • Het gaat om versterking van BCO via monitoring, met name het percentage dat onvoldoende lang in quarantaine gaat. En wat de oorzaak is van eventuele non-compliance.
  • Het gaat om quarantainemaatregelen voor reizigers die hier aankomen uit risicogebieden. Maak testen verplicht voor reizigers uit rode en oranje risicogebieden.
  • Het gaat om het initiëren van een mondmaskerplicht voor horeca- en contactberoepen, omdat het kan bijdragen aan de som der maatregelen, vooral daar waar het houden van 1,5m afstand niet altijd een optie is. Het correct gebruik van maskers moet gepaard gaan met een sterke communicatiecampagne.

Beschouwing

Het aantrekken van de teugels in het T-BCO-I-traject, in deze brief het TTI-beleid genoemd, is in mijn blog van gisteren al uitgebreid aan de orde geweest. Natuurlijk moet thuistesten mogelijk zijn. Dat kan al decennia in de curatieve zorg (vaak via huisarts), maar moet dan zeker ook bij een besmettelijke ziekte kunnen. Zou nog wel stap verder willen gaan: een aantal mobiele testteams die daar testen waar door ‘omstandigheden’ een verhoogd besmettingsrisico kan gelden. Denk aan gebouwen met slechte ventilatie, bijeenkomsten met veel personen (protesten), plaatsen met veel mobiliteit etc. Terecht stellen de auteurs van de brief dat het gebruik van maskers controversieel is. In deze volg ik als niet-wetenschapper het standpunt van de WHO, kijk wat elders in de wereld gebeurt en benadruk, indien een masker wordt gebruikt, dan wel te zorgen voor een goed masker en een goed gebruik van dat masker. Dagelijks is immers bij beelden in het NOS Journaal te zien hoe het gebruik van mondmaskers niet moet.

In Nieuwsuur, 23 juli 2020, vroeg de presentator aan een van de auteurs (Wim Schellekens) wat nu als het kabinet de adviezen niet opvolgt? Een goede vraag, want met adviezen kun je altijd twee dingen doen: weggooien óf opvolgen. Schellekens gaf het juiste antwoord: “Het kabinet is verantwoordelijk”. Zo is het maar net! En de Tweede Kamer controleert macht én kracht van het kabinet. Beleid maken, dat is politiek!

Eerdere blogs over het coronabeleid en COVID-19

19.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (01) (de consequenties volksgezondheid)

23.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (02) (gevolgen economie en geld printen)

26.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (03) (over sociale en mentale gevolgen)

28.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (04) (met testbeleid naar 3 groepen)

30.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (05) (met uitstelzorg, aanpak en compensatie)

02.04.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (06) (beleidsmaatregelen o.b.v. kennisbundeling)

04.04.2020: Verhoogde urgentie aanpak tekorten geneesmiddelen (altijd al, zeker nu in coronatijd)

07.04.2020: Contractafspraken: andere context, ander contract? (andere afspraken in COVID-19 tijd?)

10.04.2020: Tekort beschermingsmateriaal voor zorgverlener én patiënt een treurig feit

19.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 kan ook zonder app (BCO zelf uitvoeren)

22.04.2020: Het bron- en contactonderzoek bij COVID-19 heeft last van het afwentelvirus (GGD)

24.04.2020: Verhoogde testcapaciteit COVID-19 wordt niet volledig benut (de beschermende COVID-keten)

05.05.2020: Van het nieuwe abnormaal naar het normale normaal (maatregelen heropenen economie)

09.05.2020: Conclusie: voor elke burger goed neusmondmasker voorradig (anders schijnveiligheid)

12.05.2020: Een financiële kluwen: lenteherberekening en catastroferegeling (compensatie 21 ZV’s)

16.05.2020: Economie en volksgezondheid zijn onlosmakelijk verbonden (maatregelen economie + zorg)

20.05.2020: Extra taken (blijkbaar) voor huisartsen in coronatijd (bij testen mantelzorgers en toedienen LMWH)

01.06.2020: 0800-1202 (het nieuwe testbeleid voor elke burger met coronaklachten, 3 mnd. na 1e patiënt)

08.06.2020: Na WHO-advies: frequent gebruik mondmaskers het nieuwe normaal? (ruime indicatie)

22.06.2020: Regelen onafhankelijke evaluatie eigen coronabeleid is (ook) taak overheid (en nodig)

10.07.2020: Inzicht in verspreiding coronavirus als fundament voor maatregelen (1,5 mtr., Goudsmit)

13.07.2020: Urgentie de bevolking méér proactief te gaan testen (asymp. dragers + superverspreiders)

18.07.2020: Gaat de beroepsgroep van huisartsen het coronabeleid nog evalueren? (PBM)

23.07.2020: Toename besmettingen vraagt intensievere maatregelen bij T-BCO-I (meer/beter)