Inspirerende mensen hebben we nodig in de zorg en dus ook inspirerende artsen. Artsen die goed werk leveren via een combinatie van vakmanschap, morele verantwoordelijkheid en persoonlijke betrokkenheid. Vandaag in de schijnwerper: Jacques de Milliano

Jacques de Milliano is huisarts en vooral bekend omdat hij in 1984 medeoprichter was van de Nederlandse afdeling van Artsen zonder Grenzen. Hij werkte destijds als arts in Tsjaad en vond het onaanvaardbaar dat mensen in crisissituaties elders geen medische zorg kregen. Hij was eerst directeur en daarna tot 1997 voorzitter van deze organisatie.

In 2005 was hij medeoprichter van de Stichting Resto VanHarte, een stichting die vindt dat iedereen een plaats heeft in de samenleving met als doelstelling het terugdringen van sociaal isolement en het verhogen van de sociale cohesie in onze samenleving.

In 2015 was hij als huisarts betrokken bij oprichting van Het Roer Moet Om (HRMO). Een beweging die vond dat de regelgeving in de huisartsenzorg te ver was doorgeschoten en de macht van zorgverzekeraars te groot was geworden. De opbrengst was een massaal door huisartsen gesteund manifest, vast gespijkerd op de deur van het ministerie, een discussieplatform en een boekje met de spreekwoordelijke titel “Help! de dokter…”. Een paar jaar later overhandigde HRMO aan het ministerie nog eens een noodkreet met nu als titel “Patiënt tussen wal en schip” (blog en blog).

Wie weet, hij zou mogelijk niet in deze rubriek zijn beland, ware het niet dat hij in 2022 opnieuw al drie keer van zich liet spreken. In Trouw bekritiseerde hij de veel te ver doorgeschoten zoektocht naar vermeende “klanttevredenheid” in de zorg, waarbij hij als daad van verzet als dienstdoende huisarts de hiervoor op de huisartsenpost ingezette enquêteformulieren oningevuld in de papierbak deponeerde. In Medisch Contact houdt hij nog deze week een hartstochtelijk pleidooi dat een nieuw moreel kompas leidend moet zijn voor patiëntenzorg, omdat consumptiedrang, onmiddellijke genoegdoening, hebzucht en neoliberalisme steeds vaker in zijn spreekkamer hebben geleid tot zichtbare uitputtingsgedrag bij patiënten.

Als derde opmerkelijke feit is zijn recente hulp als vicevoorzitter aan stichting Artsenhulp voor Oekraïne, waarbij ziekenhuizen, huisartsen en apothekers medische hulpgoederen in brede zin en medicijnen vervoeren naar het conflictgebied en Poolse opvanglocaties.

Citaat uit Medisch Contact: “En de rol van de politiek? Moeten politici niet de koers uitzetten om de vitaliteit van onze maatschappij te waarborgen? Helaas, het ontbreekt hun aan een samenhangende visie en aan gezag. De waan van de dag regeert en politici zijn met zichzelf in de spiegel bezig. Daarom is het niet verrassend dat de koopman de lachende derde is: geen strobreed wordt hem in de weg gelegd. Het ontstane vacuüm door de verwaarlozing van de publieke zaak door de politiek en haar burgers wordt razendsnel ingevuld door machtige multinationals: de Ubers, de Facebooks, de Googles en Amazones van deze tijd. In hun wereldbeeld zijn burgers en gemeenschappen louter consumenten en markten.”

De inspiratie bij huisarts Jacques de Milliano zit voor mij in zijn niet aflatende betrokkenheid en medemenselijkheid voor medische zorg hier en in crisisgebieden. Daarbij is hij niet alleen een prater, maar ook een doener. “Gewoon”, de daad bij het woord. Dat hij ook in eigen land zo strijdlustig is, is zeer aanstekelijk en bewonderenswaardig. Vechten tegen bureaucratie in ons ‘zorgelijke’ zorgstelsel, het benoemen van nadelen van commercialisering en het wijzen op het belang van een aanwezig moreel kompas bij het opnieuw verkrijgen van burgerlijke vitaliteit en veerkracht, zijn daar aansprekende voorbeelden van.

De Milliano heeft in 1998 ook kort in de Tweede Kamer gezeten. Het niet lang volhouden aldaar, kan ik niet op voorhand niet-inspirerend noemen. Hij heeft het tenminste geprobeerd. 

Wat blijft, is zijn indrukwekkende CV als inspiratiebron.

Hulde aan en bewondering voor: Jacques de Milliano!

Citaten uit de twee hier genoemde artikelen van 2022 (Trouw en Medisch Contact)

“Vorige maand lag er op de huisartsenpost in Haarlem, bij de aanvang van mijn weekenddienst, een stapel enquêteformulieren met QR-code: “Wij willen u nog beter van dienst zijn”. Een tevredenheidsonderzoek met een 15-tal vragen over wachttijden, bejegening en meer. Ik kieperde de hele handel in de papierbak. Waarom? Voor mij als arts staat dit enquêteformulier symbool voor de mateloze zucht naar tevredenheid van de patiënt als consument en de mateloze dienstbaarheid van onze zorgbureaucratie om daaraan te voldoen. Of omgekeerd: met de door onszelf gecreëerde utopie van onbegrensde dienstbaarheid – u vraagt, wij draaien – wakkeren wij een mateloze zucht naar tevredenheid aan. “Goed is niet goed genoeg, het kan altijd beter, u hebt recht op het beste, vandaag nog, en dat bepaalt u! Deze illusie, deze leugen, wordt door dit enquêteformulier geschapen. Een ogenschijnlijk onschuldig A4’tje. De werkelijkheid is echter dat de zorg niet kan voldoen aan deze utopie van vijfsterren-tevredenheid. Misschien even, maar niet structureel. Het resultaat is een gefrustreerde en ontevreden patiënt, een uitgeputte en gedemotiveerde zorgmedewerker, te veel onzinnige zorg en een onbetaalbare zorgbureaucratie.”

“Het begrip tevredenheid, het zogenaamde recht op tevredenheid, is zodoende verworden tot een gesel van onze tijdsgeest: de tirannie van de tevredenheid. Hoe kunnen wij artsen het begrip patiëntentevredenheid uit dit tirannieke keurslijf van de zorgbureaucratie halen en vervolgens herwaarderen als een deugd?”

“Of vertaald naar mijn dienst op de post: ik ben daar niet om de patiënt een leuke avond – instant tevredenheid – te bezorgen, maar om hem passende zorg te verlenen. Of zijn wij artsen bang om de confrontatie aan te gaan? Beperken we onze rol tot slaafse uitvoerders van de zorgbureaucratie?”

“Gepaste zorg en gedoseerde tevredenheid horen bij elkaar. Voorwaarde is dat arts en patiënt zich bevrijden van hun tirannen, de tevredenheid en de dienstbaarheid zonder maat. Dat A4’tje is dus niet zo onschuldig. Vandaar de papierbak. Een kleine daad van verzet.”

——————————————————————————————————————

“Sinds het wegvallen van religie als moreel kompas zijn we overgeleverd aan consumptiedrang en instant satisfaction. Dat dat ongezond is blijkt elke dag uit volle wachtkamers. Een roep om herbezinning. De individuele menselijke geaardheid van hebzucht en genotsstreven en het neoliberalisme met de belofte van grenze­loze groei en consumptie jagen elkaar op in een eindeloze en vernietigende spiraal. Elke dag in mijn spreekkamer zie ik het gevolg: de uitgeputte patiënt.  Zijn socialemedia­knop staat continu aan, zijn verslaving aan consumptie doet hem nog harder hollen en de prestatiemaatschappij van ‘het kan altijd meer en nog beter’ perst het laatste restje vitaliteit uit zijn hersenen. Depressies, burn-outklachten, angststoornissen, middelen­verslaving, slapeloosheid, gameverslaving – met name bij jongeren – en lichamelijke ziekten door stress vullen tegenwoordig mijn spreekuren. Met anti­depressiva, slaapmiddelen en doorverwijzingen naar een overbelaste ggz bestrijden wij artsen louter symptomen. We lappen de uitgeputte patiënt op voor de volgende ronde; de oorzaken blijven liggen. Onze maatschappij is blijkbaar machteloos tegenover deze ziekmakende trend. Het is een op hol geslagen trein; de controle over de besturing lijkt verloren. En dit terwijl er van deze uitgeputte burger de komende jaren serieuze offers gevraagd zullen worden en een grote solidariteit met zijn medeburgers. De lijst van maatschappelijke vraagstukken – binnen en buiten onze landsgrenzen – is immers immens: klimaat, migratie, Europese veiligheid, onderwijs, zorg, huisvesting, vergrijzing en armoede door ongelijke kansen. Dit vereist juist vitaliteit en veerkracht van de burger en de maatschappij als geheel. Wie keert de trend?”

“Heden zijn veel kerkgebouwen in ons land omgebouwd tot luxeappartementen met het altaar als kookeiland. De kerk is allang niet meer het morele kompas in dit hedonistische en neoliberale tijdperk. De dominee is overboord geslagen; de koopman staat alleen aan het roer. Hij bepaalt de koers.”

“En de rol van de politiek? Moeten politici niet de koers uitzetten om de vitaliteit van onze maatschappij te waarborgen? Helaas, het ontbreekt hun aan een samenhangende visie en aan gezag. De waan van de dag regeert en politici zijn met zichzelf in de spiegel bezig. Daarom is het niet verrassend dat de koopman de lachende derde is: geen strobreed wordt hem in de weg gelegd. Het ontstane vacuüm door de verwaarlozing van de publieke zaak door de politiek en haar burgers wordt razendsnel ingevuld door machtige multinationals: de Ubers, de Facebooks, de Googles en Amazones van deze tijd. In hun wereldbeeld zijn burgers en gemeenschappen louter consumenten en markten. Deze bedrijven zijn gretig, zien overal kansen en betalen nauwelijks belasting: winstmaximalisatie is hun enige doel. Ze gedragen zich als roofdieren: als onverzadigbare veelvraten monopoliseren ze hele sectoren en de hardwerkende burgers, kleine middenstanders en zzp’ers duwen ze in rap tempo naar de onderkant van de samenleving. Met hun algoritmes – gestuwd door gebruikersgemak – dringen ze door in de haarvaten van onze samenleving; onderwijs, nutsvoorzieningen en gezondheidszorg worden in snel tempo geprivatiseerd en vercommercialiseerd zonder democratische controle. Ook zijn ze diep doorgedrongen in het privédomein van de burger zelf: ze kennen het dopamineprofiel van ieder burger en zitten 24/7 aan de dopamineknop. Welkom in ‘Het rijk der Facebooks’; de doos van Pandora is geopend. Het neo­­liberalisme en het consumptieve genot zijn ontsnapt en hebben elkaar in deze vernietigende spiraal gevonden. Onze liberale democratie kraakt en piept. Onze aarde trekt het niet meer. Wie stopt deze waanzin? Is alles wat ons rest de hoop? Morgen ga ik verder met mijn spreekuur; de uitgeputte patiënt is welkom.” 

Bronnen:

  • Medisch Contact, Zonder moreel kompas zijn we stuurloos, MC 13, 1 april 2022
  • Trouw, Jacques de Milliano vindt dat een arts niet onbegrensd dienstbaar hoeft te zijn, 12 januari 2022
  • Arts & Auto, Huisartsen in actie tegen macht van zorgverzekeraars, ‘De tijd is rijp voor verandering’, juli/augustus 2015
  • Zalig-Zeeland, Jacques de Milliano, 22 maart 2016
  • De Groene Amsterdammer, Huisartsen in opstand, 23 september 2015
  • Noodhollands Dagblad,Spaarne Gasthuis en huisartsen in actie voor oorlogsslachtoffers, ’Deze spullen zijn daar heel hard nodig’, 4 maart 2022

Eerdere blogs met aandacht voor andere inspirerende artsen

19.10.2019: Inspirerende artsen (01): Piet van Loon

05.12.2019: Inspirerende artsen (02): Dirk de Wachter

03.02.2020: Inspirerende artsen (03): Wanda de Kanter

04.01.2021: Inspirerende artsen (04): Marcel Slockers

12.05.2021: Inspirerende artsen (05): Liesbeth van Rossum

13.08.2021: Inspirerende artsen (06): Arjen Göbel

26.11.2021: Inspirerende artsen (07): Nienke Nieuwenhuizen

 

 

 

 

Vragen of opmerkingen?