Het bevorderen van zorgcontractering voor zorg in Zorgverzekeringswet loopt op dit moment via twee wegen. Allereerst via aanpassingen van de regeling zorginkoop per 1 april 2024, de “Regeling Transparantie zorginkoopproces Zvw – TH/NR-034”, waar het vooral gaat over gestelde termijnen met betrekking tot reageren op elkaars voorstellen. Daarnaast gaat volgende week de Tweede Kamer praten over het wetsvoorstel “Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van zorgcontractering”. Dat gaat vooral over Artikel 13, ook wel genoemd het artikel van de vrije artsenkeuze. Er waren bij de internetconsultatie van deze laatste wetswijziging vele waarschuwingen uit het zorgveld de door minister en verzekeraars voorgestelde wijziging zo niet te accepteren. Immers, het hinderpaalcriterium wordt niet goed geregeld, het wetsvoorstel geeft zorgverzekeraars de mogelijkheid de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders te verlagen en de zorgplicht voor verzekeraars is nog steeds geen harde inkoopplicht met resultaatverplichting. Tel uit je winst (blog)

Twee opmerkingen hierbij

Allereerst valt mij op dat beide aspecten weinig aandacht krijgen op de websites van de beroepsverenigingen, zowel wat betreft de binnen- als de buitenring van de IZA-deelnemers. Daarnaast moet je eerlijkheidshalve ook constateren dat je als zorgverlener eigenlijk eerst een cursus moet volgen om nog te weten wat je rechten zijn (hier).

Waarbij ook de rol van de beroepsverenigingen bij het rechten/plichten verhaal rondom zorgcontractering (blijkbaar) zonder veel protesten wordt beperkt.

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

Het woord aan twee gezondheidszorgadvocaten

Een goed, duidelijk contract is voor eenieder van belang. Over wat je mag verwachten, wat niet en hoe goede tijdige zorg (5W1H) wordt geleverd en betaald. Cruciaal daarbij is dat de zorginkoopplicht een resultaatverplichting is. Al jaren wordt hierbij met veel geaarzel en getreuzel om de hete brij heen gedraaid. In plaats, bij (wel) een verzekeringsplicht, van handhaven op resultaat van zorginkoop met passende zorgcontracten wordt eindeloos veel aandacht besteed aan voorwaarden en gesjoemel bij niet-gecontracteerde zorg.

14.12.2020: Zorgplicht zorgverzekeraar is primair een resultaatverplichting (NZa met plichten ZV)

29.03.2021: Handhaving inkoopplicht zorgverzekeraars moet na 15 jaar nog beginnen (NZa)

14.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (1) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

16.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (2) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

11.10.2022: Niet-gecontracteerde zorg verdient meer waardering (werk + contractbespreking + IZA)

02.01.2023: Beslommeringen op de zorgmarkt (3 deelmarkten: stand van zaken begin 2023)

20.11.2023: Adequate zorg verdient waardering, ook als niet-gecontracteerde zorg (HR/polis)

 

Zo lang er een Zorgverzekeringswet bestaat met drie deelmarkten, is een resultaatplicht het enige uitgangspunt dat zou mogen tellen”

Daarom geef ik nu het woord aan twee gezondheidszorgadvocaten die deze maand een pleidooi houden waakzamer te zijn in een tijd van wachtlijsten en moeizame contractbesprekingen. Als dit niet goed wordt geregeld zijn niet alleen de betrokken verzekerden die op wachtlijsten staan zijn de dupe van het gemis aan handhaving van de zorg(inkoop)plicht. Maar ook hun dierbaren, andere verzekerden, werkgevers/werknemers en zorgverleners. Zo lang er een Zorgverzekeringswet bestaat met drie deelmarkten, is een resultaatplicht het enige uitgangspunt dat zou mogen tellen.

De waarschuwing geldt ook voor sectoren en zorgverleners met nu nog een hoge contracteergraad.

Blog: “VWS en NZa missen kans om zorgplicht af te dwingen” (Maverick, 20 juni 2024)

Citaat: “Eerder is al geopperd om omzetplafonds te verbieden zo lang er (te) lange wachtlijsten zijn voor de betreffende zorg. De minister van VWS ontraadde deze motie. Zij zou zorgverzekeraars niet zou kunnen verbieden om omzetplafonds te hanteren. Die mogelijkheid bestaat wel degelijk. Om op korte termijn succesvol te zijn, is een wetswijziging bovendien niet nodig. Artikel 45 Wmg biedt de NZa de mogelijkheid om in het kader van het bevorderen van de inzichtelijkheid van zorgmarkten (lees: transparantie) voorwaarden te stellen aan het contracteerproces. Wij adviseren de NZa daarom gebruik te maken van de volgende optie:

Een nieuw ondubbelzinnig en tijdelijk verbod voor zorgverzekeraars op de inzet van zorg(omzet)plafonds. Deze nieuwe verbodsbepaling verbiedt zorgverzekeraars gebruik te maken van een zorg(omzet)plafond, tenzij de zorgverzekeraar op 1 januari kan aantonen voldoende zorg in te hebben gekocht om de wachtlijsten onder de Treeknormen te laten brengen. Dit voorkomt tijdrovende bijcontracteringsprocessen en vergroting van de zorgplichtproblemen.”

Interview met gezondheidszorgadvocaat Koen Mous, 18 juni 2024

Citaat: “Discussies tussen aanbieder en verzekeraars ontstaan vaak voor het eerst in het ongecontracteerde segment. Koen: ‘Zorgpartijen zonder contract zijn de kanaries in de kolenmijn. De kwesties die daar worden uitgevochten, lijken voor gecontracteerde zorgaanbieders een ver-van-mijn-bed-show. Uiteindelijk slaan die discussies echter over naar het gecontracteerde segment of hebben indirect effect op de positie van gecontracteerde aanbieders. Neem bijvoorbeeld de vergoeding voor ongecontracteerde zorg. Stel dat de verzekeraar de vrijheid heeft om geheel zélf te bepalen welke vergoeding een ongecontracteerde aanbieder krijgt en er dus voor kan kiezen slechts 50 procent te vergoeden. Bij contractonderhandelingen heeft de verzekeraar dan een ijzersterke positie. De verzekeraar kan dan zeggen: “Dit is het contract; het is slikken of stikken”. De zorgaanbieder heeft dan geen reëel alternatief: ongecontracteerd werken leidt immers tot een halvering van de vergoeding. Doordat je geen alternatief hebt, is je onderhandelingspositie heel slecht. Kortom: ook een gecontracteerde aanbieder heeft baat bij een versterking van de positie van de ongecontracteerde aanbieder. Daar kun je niet zomaar je schouders bij ophalen.”

Eerdere blogs over passende zorgcontracten

04.09.2017: Het contract bij zorginkoop (inkoopmethodieken, omzetplafond, doorleverplicht)

06.01.2018: Analyse niet-gecontracteerde zorg nodig voor goede zorgrelatie (1) (met 3D-bril)

25.01.2018: Analyse niet-gecontracteerde zorg nodig voor goede zorgrelatie (2) (selectieve inkoop)

23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing (interesse “ist” en “soll” kostprijs)

26.02.2018: Inzicht in prijs, dan ook uitzicht op een transparanter zorgcontract (in alle sectoren)

04.02.2019: Duidelijker financieel kader bij betaling niet-gecontracteerde zorg (betalen + meedenken)

29.03.2021: Handhaving inkoopplicht zorgverzekeraars moet na 15 jaar nog beginnen (NZa)

14.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (1) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

16.02.2022: Zorgplicht impliceert juiste inkoop van voldoende zorg (2) (tijdig, wet, ZV, rol IGJ, NZa)

18.08.2022: Zorgplicht zorgverzekeraars blijft een (te) vaag omschreven begrip (plicht à “samen”)

11.10.2022: Niet-gecontracteerde zorg verdient meer waardering (werk + contractbespreking + IZA)

22.10.2022: Zorgverzekeringswet: de aanloop en de macht van werkgevers (1) (80->50%+markt)

25.10.2022: Zorgverzekeringswet: de aanloop en politieke besluitvorming (2) (VNO/CDA/VVD)

27.10.2022: Zorgverzekeringswet: het resultaat, met nu nog 7 bespreekpunten (3) (politieke inzet)

15.12.2022: Toetsing criteria basispakket: nodig, maar uitkomst onzeker (pakketcriteria bij ZINVOL)

23.12.2022: Toezichthouder ACM scant zorgmarkt eenzijdig (alleen bracheorganisatie-zorgverleners)

02.01.2023: Beslommeringen op de zorgmarkt (3 deelmarkten: stand van zaken begin 2023)

02.03.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (1)? (transitie/govern./prev./oecd)

13.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (1) (IZA, transformatie, beoordelingskader, ongelijkwaardig)

15.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (2) (minister spoorboek, nieuwe Handreiking contract)

19.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (3) (bijdragen advocaatkantoren contract)

22.06.2023: Zorgcontractering is complex gemaakt (4) (NZa monitor contractering 2022)

21.07.2023: Nieuwe contractinstructies toezichthouders richting brancheorganisaties (acm/nza)

29.08.2023: Leiden afspraken integraal zorgakkoord tot beter resultaat (2)?(consultant/ELZ)

11.09.2023: Zet in IZA primaire zorg centraal, niet het schaalniveau van organiseren (regio))

16.09.2023: Studiegroep Begrotingsruimte vertelt over zorgkosten niet het hele verhaal (-debet)

18.09.2023: De paarse krokodil blijft fier overeind (Ledenpeiling LHV + schamel resultaat van 25 jaar)

12.10.2023: Het Integraal Zorgakkoord: één jaar verder (verslag/reflectie voortgangsrapportage na 1 jaar)

23.10.2023: Rapport “Stand van de zorg 2023” bevat overvolle agenda (NZa insteek zorg + sectoren)

27.10.2022: Zorgverzekeringswet: het resultaat, met nu nog 7 bespreekpunten (3) (politieke inzet)

20.11.2023: Adequate zorg verdient waardering, ook als niet-gecontracteerde zorg (HR/polis)

23.11.2023: Incomplete risicoverevening heeft grote impact op zorg (te complex/26->1 ZV’s)

06.12.2023: Passend contract ook in IZA-tijdperk moeizaam te realiseren (rechtszaken/betaaltitel)

19.12.2023: Hoe macro-economische aspecten de spreekkamer binnendringen (TWMZ/ombuigingen)

07.05.2024: Raad van State vraagt toelichting bij wijziging wetsvoorstel artikel 13 Vzw

15.06.2024: Uitkomst rechtszaak GGZ van belang voor heel de zorg (wachtlijst: rol staat/verzekeraar)

20.06.2024: (Weer) waarschuwingen uit zorgveld bij wijziging Art. 13 Zorgverzekeringswet

 

 

Vragen of opmerkingen?