Spannende tijden in de zorg, toch las ik nu een blogpauze in. In afwachting van hetgeen komen gaat.

Landelijk

Actuele vragen zijn er genoeg. Zijn er stappen gezet voor nieuwe hoofdlijnakkoorden met het nieuwe kabinet: voor de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg, de wijkverpleging en de ggz? Is er al effect van de schrapsessies om administratieve lasten terug te dringen? Wordt niet-gecontracteerde zorg wel voor vol aangezien?  Als zorgkosten te hoog zijn, wordt dan de burger ook gevraagd mee te denken hoe dit probleem op te lossen? Of komt er een nieuw bekostigingsmodel in de zorg waarbij de mate van toegevoegde waarde de financieringsmaat is? En waarbij de omvang van deze waarde bepaald gaat worden door…, ja door wie eigenlijk? Door de inkopende verzekeraar?  En verspreid over verschillende regio’s als nieuwe vorm van decentralisatie en verkocht als populatiebekostiging? Blijft er in de zorg een verbod op winstuitkering? En waarom blijft dit wetsvoorstel zo lang, nu al ruim 13 maanden, “hangen” in Den Haag? Minister: “Zoals ik eerder heb aangekondigd stuur ik de Kamer dit voorjaar mijn visie met betrekking tot winstuitkering door zorgaanbieders”.  En over kostprijzen gesproken: als niet bekend is wat een ziekenhuisbed of een eerstelijnsverblijf-bed kost, hoe kunnen we dan ooit weten wat de juiste zorg op de juiste plaats (motto kabinet) daadwerkelijk kost? En wie profiteert er nu eigenlijk van het preferentiebeleid bij geneesmiddelen? Het is door zorgverzekeraars ingevoerd om prijzen van geneesmiddelen omlaag te krijgen (en bonussen van fabrikanten voor apothekers tegen te gaan). En wie komt nu het inkoopvoordeel toe?  En wat zijn de gevolgen van invoering van de volgende wetten voor de dagelijkse praktijk: Wet toelating zorginstellingen, Wet zorg en dwang, Algemene Verordening Gegevensbescherming, Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg, Wet inlichtingen- en veiligheidsdiensten? Gaat de zzp-systematiek in de Wlz veranderen om de bekostiging in verpleeghuizen bij te sturen? Wat gaat het kostenonderzoek in de Wlz van de NZa ten aanzien van de context gebonden bezettingsnorm personeel opleveren voor de verpleeghuissector? Werkgevers in de zorg zeggen, met nu 130.000 vacatures, dat ze grote moeite hebben om personeel te vinden. De grootste problemen zijn er in ziekenhuizen, de thuiszorg en de geestelijke gezondheidszorg: daar zoekt 80 procent van de instellingen tevergeefs naar mankracht. In andere zorgsectoren heeft de helft dat probleem. Wie gaat uitvoering van het Nationaal Preventieakkoord betalen? Gaan juist de fabrikanten van ongezonde producten (eindelijk) meebetalen binnen het zorgstelsel aan de kosten van het promoten van een gezonde leefstijl? Met 4400 DOT’s is de bekostiging van ziekenhuiszorg na 2012 nog niet veel transparanter geworden. Hoe dan verder?

Specifiek de huisarts

Hoe gaat het met de 63 zorgprojecten die in het kader van de nieuwe substitutieregeling voor 2018 zijn gecontracteerd? Wordt met het nieuwe kwaliteitskader acute zorg ook de ANW-problemen van de praktijkhouders huisartsenzorg opgelost? Wat zijn de kosten van de huisartsenpost nu het Zorginstituut de NZa heeft gevraagd om een quick scan uit te voeren om zo meer inzicht te geven in de financiële gevolgen van het kader? Wat wordt het leidend tariefprincipe bij de doorontwikkeling van de bekostiging huisartsenzorg: krijgen de experimenten met 100% abonnement (Rijnmond-DSW, Twente-Menzis, project Afferden) een grootschalig vervolg? Wat gaat het Panaxea onderzoek op verzoek InEen opleveren over de kwaliteit van ketenzorg? Komt er een meld-/vergunningplicht voor huisartsen? Zijn bij huisartsen 1300 extra praktijkhouders en 600 miljoen euro budget nodig om praktijkverkleining te realiseren? Wordt in de bekostiging segment S3 opgeheven ten gunste van de basiszorg van huisartsen?

Ofwel…

Er staat, met het zorghart kloppend in een economisch stelsel, genoeg te gebeuren. Ook na vandaag. Tot later in 2018.