In de monitor kostenontwikkeling huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg van Vektis zijn deze week van vier kwartalen (Q4) 2018 de declaratiegegevens huisartsenzorg bij de zorgverzekeraars bekend geworden. De monitor is bedoeld om inzicht te geven in de ontwikkeling van de kosten. Hoe verloopt jaarlijks het tijdpad? De huisarts of zorggroep declareert bij de verzekeraar, Vektis verzamelt namens deze gegevens en bericht het Zorginstituut Nederland (ZiN). Het ZiN brengt deze gegevens onder in een openbare databank van zorgcijfers en geeft deze kostencijfers door aan de overheid. De minister meldt in april de gemaakte zorgkosten van het afgelopen jaar in het Rijksjaarverslag 2018. En meldt met Prinsjesdag 2019 de verwachte zorgkosten voor het komende jaar in de Rijksbegroting 2020. Vertraging in verwerking van gegevens en andere oorzaken zorgen ervoor dat op dit moment nog niet de definitieve eindbalans van 2018 kan worden opgemaakt. Het zorginstituut meldt dat de kostenstijging huisartsenzorg in 2018 naar verwachting met 7 procent toeneemt ten opzichte van 2017. Dit zou onder andere het resultaat zijn van een stijging van de inschrijftarieven met 4 procent en van de consulttarieven met 6 procent (bron). In deze blog mijn commentaar op toch een aantal opmerkelijke (financiële) zaken en trends.

Tabel 1: Totaaloverzicht kosten huisartsenzorg (HA) en multidisciplinaire zorg (MDZ) 2017 en 2018 (1=1€)

 

      Q4 2017

       Q8 2017

      Q4 2018

Ontwikkeling 17/18 Q4’s

Segment 1

1.981.957.965

2.046.595.005

2.077.084.169

              +4,80%

Segment 2

   493.464.966

   491.562.147

   493.440.252

              -0,01%

Segment 3 HA

   114.597.044

   143.573.492

   168.107.918

           +46,69%

Segment 3 MDZ

     66.174.520

     73.900.036

     82.771.888

           +25,08%

Buitensegment

   351.759.146

   386.586.270

   378.278.503

             +7,54%

POH-S

     77.917.605

     78.286.855

     68.550.683

            -12,02%

Totaal

3.085.871.245

3.220.503.804

3.268.233.414

             +5,91%

In tabel 1 valt op dat de kosten multidisciplinaire ketenzorg met de bekende ketens voor 2018 zijn bevroren. Hoewel het aantal geïncludeerde patiënten steeg van 1,7 miljoen naar 1,8 miljoen, bleven de kosten van de integrale bekostiging stabiel. Omdat Kosten = Prijs x Volume is, zal de niet transparante dbc-prijs van ketens per saldo zijn gedaald. Ook de afbouw van de Module geïntegreerde eerstelijnszorg, ten koste van een half miljoen minder patiënten, heeft aan de kostenstabilisatie bijgedragen. Hoewel er 1,8 miljoen mensen ketenzorg hebben, wordt de nieuwe module Organisatie & Infrastructuur opmerkelijk genoeg maar voor 1,5 miljoen mensen ingezet. Een andere opvallende bevinding is de explosieve stijging in het segment 3 (S3) van de resultaatbekostiging en innovatie (kolom 4). Saillant detail is het feit dat om voor een vergoeding in S3 in aanmerking te komen het verplicht is om een contract te hebben met de verzekeraar. Dit verklaart ook de mail van Het Roer Moet Om van 28 maart 2019: citaat: “Een grote frustratie, die afgelopen najaar in Zilveren Kruis regio’s (blog) bij honderden huisartsen leidde tot een aanvankelijke weigering om met een dergelijk opgelegd contract akkoord te gaan. Tevergeefs, ze stonden met de rug tegen de muur”. Zorgverzekeraars maken S3 belangrijk en maken huisartsen zo contractafhankelijk en (blijkbaar) contractplichtig. Zorgverzekeraars hebben vermoedelijk geen zin in scenario’s zoals bekend zijn in thuiszorg en GGZ (blog/blog). Mijn advies, in 2017 om als alternatief S3 af te schaffen en de vrijgekomen gelden toe te voegen aan basiszorg ten behoeve van maatwerk binnen individuele praktijken, blijft overigens onverkort staan (blog/blog).

Tabel 2: Kader niveau: budgetkader VWS + raming/extrapolatie ZiN + declaratiebedragen Vektis

Q4 2018

     Kader VWS

  Zorginstituut (ZiN)

          Vektis

Huisartsenzorg

      3.106, –

         2.844, –

           2.692, –

Multidisciplinair

          515,-

            600,-

              576,-

Totaal

      3.621, –

         3.444, –

           3.268, –

Deze Vektis cijfers zijn exclusief kwaliteitsmiddelen NHG (€ 1,9 mln.) en exclusief ROS-ondersteuningsmiddelen (€ 27 mln.). In tabel 2 zijn op macroniveau de beschikbare gelden vanuit de overheid en de macrokosten op basis van ingediende declaraties zichtbaar. Het kader van VWS (kolom 2) is conform het zorgakkoord (‘tussenakkoord’ van 1 juni 2017). Met budgetgroei van 2,5% kwam het beschikbare budget daarmee voor 2018 op 3,5 miljard euro, exclusief 75 miljoen substitutie en exclusief de loon- en prijsbijstelling 2018: 3 miljard voor huisartsenzorg en een krappe 0,5 miljard voor de multidisciplinaire zorg. Of ook in 2018 wederom niet het hele huisartsenkader voor de zorg is ingezet, waar het wel op lijkt (kolom 3 en 4), is (door mij) op dit moment nog niets te zeggen. Dat hangt af van de na effecten, van declaraties en diverse registraties. Afwachten dus.

Tabel 3: Totaaloverzicht kostenontwikkeling segment 3 (resultaatbeloning en zorgvernieuwing)

Segment 3 (Q4 2018)

       Huisartsenzorg

    Multidisciplinaire zorg

M&I Modules

          2.925.511

               152.727

Resultaatbeloning

        31.911.401

            2.882.808

Substitutie

          1.844.822

          45.634.351

Overige afspraken

        78.968.956

          26.851.069

Zorgvernieuwing

        16.436.799

            6.877.190

Meekijkconsult

          5.143.135

               373.744

POH-GGZ in S3

          6.688.894

                   –

Praktijkmanagement

        24.188.402

                   –

Totaal

      168.107.918

          82.771.888

Met deze tabel 3 is het jammer dat in de huisartsenzorg de grootste uitgavenpost de “Overige afspraken” betreft. Binnen deze categorie valt namelijk de belangrijke innovatie. En onder de categorie “Zorgvernieuwing” valt de E-health en overige zorgvernieuwing, zo meldt Vektis. Blijkbaar is dit (te?) concurrentiegevoelige informatie. Jammer, want waarom zouden geslaagde projecten van innovatie in het kader van de agenda van de vooruitgang niet gemeld en gedeeld worden? De kosten van substitutie (€ 47,4 miljoen in rij 4) vallen mee en halen niet de beschikbare vooraf afgesproken 75 miljoen. Met de huidige werkbelasting en het tekort aan ondersteunend personeel is alleen om deze redenen al dit feit verklaard, dunkt me (blog). Een gunstige ontwikkeling is inzet van de praktijkmanager in de huisartsenpraktijk (tabel 4).

Tabel 4: Totaaloverzicht kostenontwikkeling praktijkmanagement (PM) in segment 3

PM in S3

2017 Q8

Vergoed

2017 Q8

Aantal pat.

2017 Q4

Vergoed

2017 Q4

Aantal pat.

2018 Q4

Vergoed

2018 Q4

Aantal pat.

 

335.787

116.852

327.516

114.569

24.188.402

9.772.211

Tabel 4 laat namelijk zien dat in 1 jaar tijd € 24 miljoen is geïnvesteerd in praktijkmanagement. Een goede eerste stap. Ten behoeve van de organisatie van huisartsenzorg voor 9,7 miljoen patiënten. Voor het organiseren van de “de juiste zorg op de juiste plek, “meer tijd voor de patiënt”, “herstructurering ANW-zorg”, “digitalisering en ICT-zorginfrastructuur”, “versterken organisatiegraad & infrastructuur”, “ontwikkeling persoonsgerichte zorg”, “regioplannen aan regiotafels”, etc. kan de huisarts wel wat steun gebruiken. Steun bij allemaal actuele punten binnen het hoofdlijnenakkoord, een akkoord wat ná het tussenakkoord is gesloten op 27 juni 2018 en nu in 2019 en verder aan de orde is: “Onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022”. Cruciaal voor de nieuwe financiële balans is de vraag in hoeverre de gemaakte contractafspraken 2019 tussen huisarts en zorgverzekeraar in lijn zijn met de inhoud van dit nieuwe bestuurlijk akkoord: ja of nee? Het wachten is op het antwoord wat deze(?) maand moet komen in een te verschijnen rapport van toezichthouder NZa. 

Eerdere blogs gerelateerd aan contracteren en financieren van huisartsenzorg

06.12.2013: Bij problemen met zorgcontractering kiest de rechter voor de overheid

23.04.2014: Opheffen vrije artsenkeuze is in zorgakkoord onderdeel van politieke deal

06.06.2017: Winst zorgverzekeraars: niet uitkeren, maar in zorg herinvesteren

26.06.2017: Met een goede risicoverevening is slechts een verzekeraar voldoende

28.06.2017: De overheid moet voor zorgfinanciering de besluiten nemen

07.07.2017: Waarde populatiebekostiging en regiocontractering wordt overschat

14.07.2017: Praktijkkostenonderzoek huisartsen 2015 door NZa: 20 kanttekeningen

18.07.2017: Is minder marktwerking in het zorgstelsel nog een agendapunt (1)?

21.07.2017: Vragen/antwoorden over het praktijkkostenonderzoek

26.07.2017: Kader huisartsenzorg moet geheel benut worden

28.07.2017: De financiële toekomst van de huisartsenzorg

14.08.2017: Instroom en tarieven ketenzorg volop in beweging

21.08.2017: Afscheid bekostiging segment S3 is beste optie

29.08.2017: De kostprijs van de praktijkondersteuner

04.09.2017: Het contract bij zorginkoop

19.09.2017: Tariefprincipes en drempels van invloed op voortgang bekostiging

04.12.2017: Premiereductie betaald van zorggeld

07.12.2017: Huisartsenzorg heeft forse financiële injectie nodig

14.12.2017: Kort geding zorggroep verzekeraar gaat over meer dan een tariefconflict

27.12.2017: Arbeidstijd

06.01.2018: Analyse niet-gecontracteerde zorg nodig voor goede zorgrelatie (1)

10.01.2018: Is minder marktwerking nog een agendapunt (2)?

11.01.2018: Als principe geen bonus, dat kan ook…

15.01.2018: Substitutie

19.01.2018: Hoeveel huisartsen zijn er nodig?

25.01.2018: Analyse niet-gecontracteerde zorg nodig voor goede zorgrelatie (2)

05.02.2018: Praktijkondersteuning huisarts is onmisbaar

23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing

08.03.2018: Praktijkverkleining bij huisartsen: de randvoorwaarden

27.04.2018: Regionalisering van de zorg: wat willen burgers en zorgaanbieders?

29.04.2018: Akkoord medisch-specialistische zorg heeft ook voor huisarts consequenties

16.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (1)?

17.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (2)?

25.05.2018: Ontregelen doe je daar waar je regels afspreekt

27.06.2018: GGZ-perikelen met impact, ook voor de huisarts

29.06.2018: Leiden stelselperikelen ook tot stelselwijzigingen?

01.07.2018: Het onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022: een analyse

20.07.2018: Praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk (2)

20.08.2018: Het waardegericht kunnen inkopen is een illusie

24.08.2018: Toekomstvisie belangrijk, de plannen erna belangrijker

05.09.2018: Preferentiebeleid: van kostenbeheersing tot perversiteit

12.09.2018: Verbod op winstuitkering aan zorgverzekeraars is een goede zaak

20.09.2018: Zoektocht naar maatregelen kostenbeheersing nog volop gaande

03.10.2018: De uitwerking van de hoofdlijnenakkoorden start nu

09.10.2018: Ondersteuning huisarts: op niveau praktijk, wijk of regio?

24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte

03.11.2018: De ketenzorg gaat veranderen, maar in welke richting?

10.11.2018: Alleen met interventies zijn problemen in achterstandswijken oplosbaar

14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27)

23.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (27): vraag/antwoord

29.11.2018: Bij financiering regionale zorg zijn centraal afgestemde spelregels nodig

04.12.2018: Lessen uit de schrapsessies als basis voor vervolg op (ont)regelen van zorg

11.12.2018: Zilveren Kruis komt afspraken uit het hoofdlijnenakkoord niet na

14.12.2018: Afspraken in de spoedzorgketen

03.01.2019: Toekomstvisie huisartsenzorg uitwerken met beleid

22.01.2019: Variabelen bij capaciteit huisartsenzorg bijtijds agenderen

01.02.2019: Schaarste personeel bedreigt zorg

04.02.2019: Duidelijker financieel kader bij betaling niet-gecontracteerde zorg

12.02.2019: Financiering praktijkondersteuning jeugd komt uit twee stelselwetten

16.02.2019: Het wisselen van huisarts nader bekeken

04.03.2019: Contracteerproces huisartsenzorg heeft reanimatie nodig

06.03.2019: Financiële toets bij zorgstandaard eerst zelf uitvoeren

11.04.2019: Ketenzorg, hoe nu verder?