Het ministerie van Volksgezondheid heeft dit weekend een digitaal evenement gehouden waarbij makers hun corona-apps presenteren en worden bevraagd. De zeven resterende kandidaten app-ontwikkelaars zijn: Accenture, Cap Gemini, COVID-19 Alert. DDT consortium, Deus, ITO en Sia Partners. De minister herhaalde nog eens het doel van de meeting: de app is geen doel op zich, maar moet het hulpmiddel worden bij het (weer) uitvoeren van een bron/contactonderzoek na een met testen vastgestelde besmetting. Bij de huidige aantallen besmetting kan de GGD het track & trace + isolatiebeleid niet meer uitvoeren, de app moet daarbij gaan helpen. Ook moet met dit beleid, inclusief zo nodig de app, aldus de minister, het zicht op (verspreiding van) de ziekte in beeld blijven. Maandag 20 april zal de Autoriteit Persoonsgegevens (hun conclusie) nog naar het app-voorstel kijken. Het kabinet neemt dinsdag 21 april het besluit wat de volgende stap wordt na 28 april bij de exit strategie van de ‘intelligente’ lockdown: het nieuwe normaal in de anderhalvemetereconomie. Woensdag 22 april volgt de hoorzitting over het kabinetsbesluit in de Tweede Kamer.
De corona-app
De nieuwe app die helpt bij het bron-contactonderzoek, moet werken, dat betekent voldoen aan de VWS-eisen (anoniem, privacy etc.) en moet veilig zijn. Gebruik van de app door de burger kan alleen op basis van vrijwilligheid. De bedoeling is dat je een waarschuwing krijgt als je in de buurt bent geweest van een positief geteste corona patiënt. De track vindt plaats via bluetooth, er ontstaat in je telefoon een soort logboek van verzamelde contacten, die (later) bij besmetting wordt ingezet om te waarschuwen als je met een corona besmette patiënt contact hebt gehad. Om effect te hebben moet 60% van de bevolking meedoen.
Wat zijn de nadelen?
Om de nadelen inzichtelijk te maken verwijs ik graag naar informatie van anderen, zoals
- Zondag met Lubach, uitzending 12 april
- Zorg-ICT Zorgen.nl: 10 april 2020
- Volkskrant I, 17 april 2020
- Volkskrant II, 17 april 2020
- NOS, 18 april 2020
- Wetenschappers, brief aan kabinet, 13 april 2020
Alternatief voorstel
Laat de ontwikkeling van een goede app vooral doorgaan. Maar ook zonder een app kunnen er stappen worden gezet. Dit weekend stuurde ik dit voorstel naar de minister.
Voorstel aan ministerie (verstuurd 18 april 2020)
1. Bekende RIVM-maatregelen doorzetten 1,5 meter als dat kan + handen wassen + hoestadviezen etc. etc.
2. Start exit strategie: Uitdeling aan elke burger van PBM/mondmaskers die druppels/aerosol opvangen als 1,5 meter niet kan bij start en uitbreiding exit strategie (contactberoepen, drukke winkels/winkelstraten, OV, bezoek dierbaren in tehuis, scholen VO, etc. etc.)
3. Ga bij iedereen die dat wenst de virustest uitvoeren, biedt dat zeer laagdrempelig aan, maar dan wel…
4. …Bij positieve test moreel appel eigen track & trace (als de GGD dat niet meer kan.., dan wel nog kan helpen toch?) uit te voeren en de eigen mensen uit je eigen directe omgeving persoonlijk te benaderen (hulpkaart publiceren wie wel/niet benaderen)
5. Vrijwillige zelfquarantaine als in jouw directe omgeving iemand positief is getest en je daar van degene zelf persoonlijk bericht hebt gekregen. Hulpkaart met inschatting van het eigen risico van dat contact. (Want was het een summier contact? Intiem contact? Etc.)
6. Zelfisolatie als je ziek bent met luchtwegklachten: hulp app hoe symptomen te duiden (zoals nu). Conform huidig advies, maar vanaf nu met natuurlijk hier ook punt 3 actueel.
7. Zelfisolatie als je COVID-positief getest bent: hulp app hoe symptomen te duiden (hulp van bv. OLVG corona check (reactie) of NHG, al dan niet thuisarts.nl of contact huisarts).
8. Plan voor een populatiegerichte aanpak voor serologische testen ten behoeve van inzicht in ontstane en de mate van groei van immuniteit
9. Samenwerking stimuleren op gebied van uiteraard vaccinontwikkeling, maar juist ook medicijnen die virusremming bewerkstelligen en daarmee de ernst van COVID-19 kunnen beïnvloeden (en dus de opname in ziekenhuizen en dus de bezetting IC-bedden). |
Toelichting
Een aantal zaken gaan bij dit voorstel anders. Het terughoudend testbeleid wordt losgelaten. Ten tweede de mondkapjes. Discussie over het nut van adequate mondmaskers is tot op heden steeds gevoerd in het kader van een bestaand tekort. Een tekort vooral als beschermend middel bij zorgpersoneel. Dit punt kan daarom als tiende item zo aan het voorstel worden toegevoegd. Want natuurlijk moet zorgpersoneel als eerste worden beschermd. De RIVM heeft daarnaast steeds gezegd, dat als je voldoende afstand houdt, het besmettingsgevaar nihil is. En daarbij meteen het nut van mondmaskers ter discussie gesteld. Welnu, dat moet nog maar blijken. Het corona-virus wordt als een druppelinfect/aerosol verspreid in de ruimte waar je bent en zou altijd neerslaan binnen 1,5 meter? Bij een opening van de lockdown zal juist de gewenste ‘social distancing’ van 1,5 meter niet altijd haalbaar zijn (zie kader) of niet worden nageleefd. Daar komt bij dat als presymptomatische covid-19-patiënten ook een belangrijke bron van besmetting zijn, het dragen van mondmaskers het besmettingsgevaar voor anderen kan verlagen. Voor het nut van een mondmasker heb ik geen wetenschappelijk bewijs, maar gebruik het argument van het pragmatisme. En ik kijk hoe de rest van de wereld dit oplost.
Wat de afgelopen weken met een oversterfte (bron: CBS) van 6228 landgenoten (COVID?) ook opviel was de onvoldoende capaciteit bij de GGD voor bron- en contactonderzoek na een positief geteste besmetting. Gisteren bij de appathon was vaak te horen: “we moeten de GGD helpen”. Maar kan dat met een app? Wordt de capaciteit van de GGD voor bron- en contactonderzoek daarmee anders? In mijn voorstel licht de besmette en positief geteste COVID-patiënt zélf de directe omgeving in. Met solidariteit en betrokkenheid als argumenten (‘alleen samen krijgen we corona onder controle’). Daar waar dat niet zou kunnen, kan alsnog steun van de GGD uitkomst bieden.
Eerdere blogs over COVID-19
19.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (01) (de consequenties volksgezondheid)
23.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (02) (gevolgen economie en geld printen)
26.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (03) (over sociale en mentale gevolgen)
28.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (04) (met testbeleid naar 3 groepen)
30.03.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (05) (met uitstelzorg, aanpak en compensatie)
02.04.2020: De impact van COVID-19 is amper te overzien (06) (beleidsmaatregelen o.b.v. kennisbundeling)
04.04.2020: Verhoogde urgentie aanpak tekorten geneesmiddelen (altijd al, zeker nu in coronatijd)
10.04.2020: Tekort beschermingsmateriaal voor zorgverlener én patiënt een treurig feit