In zeven regio’s zijn er problemen tussen huisartsen en zorgverzekeraar Zilveren Kruis over de zorgcontracten voor het komend jaar (bericht LHV/bericht VPH/bericht TV/artikel/artikel/artikel/artikel). Op 7 december is er nog bestuurlijk overleg geweest over de ontstane knelpunten tussen VWS, NZa (bemiddelaar??), ZN, InEen en LHV. Het verwijt richting het Zilveren Kruis is het niet nakomen van de afspraken van het hoofdlijnenakkoord voor wat betreft indexering, kostendekkende tarieven personeel en Organisatie & Infrastructuur (O&I). Inmiddels blijft het portaal van de verzekeraar voor het tekenen van overeenkomsten open tot en met 31 december 2018 in plaats van de eerder door Zilveren Kruis gecommuniceerde sluitingsdatum van 6 december. Hoe gaat dit aflopen?
Aanloop
Al op 2 november 2018 laat de LHV weten dat er in 2016 afspraken zijn gemaakt over “gelijkwaardig contracteren”, met duidelijke richtlijnen en een wederzijds afgesproken tijdpad. De gesprekken op beleidsniveau met Zilveren Kruis waren op 2 november nog niet afgerond, terwijl de contracten 2019 al waren opgesteld. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. De huisarts voelt zich hier niet serieus genomen. Wat ook geen goed heeft gedaan is de uitleg van het akkoord door het Zilveren Kruis in het LHV-blad de Dokter (september 2018): citaat Zilveren Kruis: “Het is begrijpelijk dat huisartsen nu iets van ons verwachten, maar de tijdslijnen lopen niet parallel”…
Inhoud hoofdlijnenakkoord
Over de agenda en inhoud van het 4-jarig akkoord, inclusief de financiële investeringsruimte, is al veel geschreven. Ook door mij in “de financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27)”, punt 5, pg. 4+ 5. Met in het akkoord ook vermeld de gemaakte afspraken over de huisartsenzorg binnen het kabinetsbeleid met een beweging naar de juiste zorg op de juiste plek. Met afspraken over meer tijd voor en met de patiënt, de zorg in de avond-, nacht- en weekenduren, het versterken van de organisatiegraad van de eerste lijn, de zorg voor kwetsbare groepen en ICT-infrastructuur. Huisartsen(organisaties) en verzekeraars zouden hier regionaal invulling aan geven. Tevens wordt met dit akkoord extra geïnvesteerd in de zorg in achterstandswijken. Een duidelijke agenda met ook een duidelijk financieel beeld.
Financieel beeld 2019 (Bron: Onderhandelaarsakkoord 2019 + Rijksbegroting 2019)
Basiskader huisartsenzorg 2019 |
2.955,7 mln. |
Totaal groeimiddelen 2019 basiszorg (+ 2,5% van het basiskader) |
73,9 mln. |
Achterstandswijken 2019 |
11,8 mln. |
Totaal mbi-kader huisartsen 2019 |
3.047,4 mln. |
Kader MDZ na toedeling groeimiddelen 2019 |
630,1 mln. |
Kader huisartsenzorg + multidisciplinaire zorg |
3.677,5 mln. |
Indicatieve loon- en prijsbijstelling: + 3,40% (verwachting) |
3.677,5 mln. + 3,40% |
Brief aan Zorgverzekeraars Nederland over indexering
Naast de agenda en de daarvoor gemarkeerde investeringsruimte is er ook nog het probleem van de indexering. Citaat brief (19.10.2018):”Wij doen hierbij een dringend beroep op Zorgverzekeraars Nederland om indexering van vrije tarieven structureel te maken en met de leden te bespreken. We verwijzen hierbij ook expliciet naar afspraken over indexering in het hoofdlijnenakkoord en vragen Zorgverzekeraars Nederland op naleving hiervan door leden in de contractering 2019 toe te zien”.
Zilveren Kruis
Zilveren Kruis is op dit moment de grootste zorgverzekeraar van Nederland met in hun portefeuille 29,9% van alle verzekerden.
Kenmerken Zilveren Kruis (2018)
Marktaandeel |
29,9% |
Solvabiliteit (2017) |
142% |
Premieverhoging naturapolis 2019 |
+ 6,2% |
Premie naturapolis 2019 |
126,95 euro per maand |
Op basis van deze solvabiliteit en premieverhoging 2019 is er geen enkele reden om de afspraken uit het hoofdlijnenakkoord inclusief de indexatie voor 2019 niet te financieren. Deze premie voor 2019 was bekend op 12.11.2018. Maar de afspraken met de huisartsen voor 2019 e.v., gemaakt via de koepelorganisatie, dateren al vanaf 27.06.2018, dus ruim een kwartaal eerder. En in deze tussenperiode heeft het Zilveren Kruis inmiddels kennisgenomen van de VWS-rekenpremie 2019 en van de voorlopige bijdragen uit het risicovereveningsfonds als vergoeding van de zorgkosten 2019. Er is dan ook geen enkel excuus de afspraken uit het akkoord niet na te komen.
Eerdere blogs gerelateerd aan het contracteren van huisartsenzorg
06.12.2013: Bij problemen met zorgcontractering kiest de rechter voor de overheid
23.04.2014: Opheffen vrije artsenkeuze is in zorgakkoord onderdeel van politieke deal
06.06.2017: Winst zorgverzekeraars: niet uitkeren, maar in zorg herinvesteren
26.06.2017: Met een goede risicoverevening is slechts een verzekeraar voldoende
28.06.2017: De overheid moet voor zorgfinanciering de besluiten nemen
07.07.2017: Waarde populatiebekostiging en regiocontractering wordt overschat
14.07.2017: Praktijkkostenonderzoek huisartsen 2015 door NZa: 20 kanttekeningen
18.07.2017: Is minder marktwerking in het zorgstelsel nog een agendapunt (1)?
21.07.2017: Vragen/antwoorden over het praktijkkostenonderzoek
26.07.2017: Kader huisartsenzorg moet geheel benut worden
14.08.2017: Instroom en tarieven ketenzorg volop in beweging
21.08.2017: Afscheid bekostiging segment S3 is beste optie
04.09.2017: Het contract bij zorginkoop
19.09.2017: Tariefprincipes en drempels van invloed op voortgang bekostiging
04.12.2017: Premiereductie betaald van zorggeld
07.12.2017: Huisartsenzorg heeft forse financiële injectie nodig
14.12.2017: Kort geding zorggroep verzekeraar gaat over meer dan een tariefconflict
27.12.2017: Arbeidstijd
06.01.2018: Analyse niet-gecontracteerde zorg nodig voor goede zorgrelatie (1)
10.01.2018: Is minder marktwerking nog een agendapunt (2)?
11.01.2018: Als principe geen bonus, dat kan ook…
15.01.2018: Substitutie
19.01.2018: Hoeveel huisartsen zijn er nodig?
25.01.2018: Analyse niet-gecontracteerde zorg nodig voor goede zorgrelatie (2)
05.02.2018: Praktijkondersteuning huisarts is onmisbaar
23.02.2018: Inzicht in prijs, dan pas uitzicht op een oplossing
27.04.2018: Regionalisering van de zorg: wat willen burgers en zorgaanbieders?
29.04.2018: Akkoord medisch-specialistische zorg heeft ook voor huisarts consequenties
16.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (1)?
17.05.2018: Hoe hard is het zorgbudget huisartsenzorg (2)?
29.06.2018: Leiden stelselperikelen ook tot stelselwijzigingen?
01.07.2018: Het onderhandelaarsakkoord huisartsenzorg 2019 t/m 2022: een analyse
20.07.2018: Praktijkmanagement in de huisartsenpraktijk (2)
20.08.2018: Het waardegericht kunnen inkopen is een illusie
24.08.2018: Toekomstvisie belangrijk, de plannen erna belangrijker
05.09.2018: Preferentiebeleid: van kostenbeheersing tot perversiteit
12.09.2018: Verbod op winstuitkering aan zorgverzekeraars is een goede zaak
20.09.2018: Zoektocht naar maatregelen kostenbeheersing nog volop gaande
03.10.2018: De uitwerking van de hoofdlijnenakkoorden start nu
09.10.2018: Ondersteuning huisarts: op niveau praktijk, wijk of regio?
24.10.2018: Stringente sturing basiszorgtarief huisarts biedt beperkte financiële ruimte
03.11.2018: De ketenzorg gaat veranderen, maar in welke richting?
10.11.2018: Alleen met interventies zijn problemen in achterstandswijken oplosbaar
14.11.2018: De financiële staat van de huisartsenzorg (versie 27)
29.11.2018: Bij financiering regionale zorg zijn centraal afgestemde spelregels nodig
Ook VGZ laat deel vrije tarieven buiten indexatie.