Website Zorgkaart Nederland is door de Patiëntenfederatie Nederland (PN) in 2009 opgericht. Het is een digitaal podium waarop patiënten anoniem waarderingen aan individuele zorginstellingen en zorgaanbieders kunnen geven in de vorm van een cijfer en een korte tekst. Er zijn drie grote nadelen. Het kost veel geld en het is fraudegevoelig. En het is anoniem, waardoor waardering en/of onvrede over de behandeling niet wordt besproken waar het hoort: in de spreekkamer of thuis tussen beide betrokkenen.
Het kost veel geld
Citaat I (8 augustus 2018): “Over 2017 is dat bedrag 1.771.987 euro. Van dat bedrag is minimaal 769.00 euro afkomstig van de zorgverzekeraars. Het is premiegeld dat de zorgverzekeraars elk jaar uit de premie’s bijdragen via de SKPC-gelden. Die afkorting staat voor Stichting Kwaliteitsgelden Patiënten Consumenten. Het is echter een potje dat door de gezamenlijke zorgverzekeraars betaald wordt vanuit de zorgpremie”
Citaat II Follow the Money (FTM, 21 december 2019): “Van 2015 tot en met 2018 ontving Patiëntenfederatie Nederland in totaal 4,8 miljoen aan instellingssubsidies en 33,9 miljoen aan projectsubsidies, voor het leeuwendeel afkomstig van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. VWS verstrekte 4,7 miljoen van deze projectsubsidies om meer waarderingen op te halen voor verpleeg- en verzorgingshuizen op Zorgkaart. In 2019 kwam hier nog eens 1,4 miljoen bovenop. Los daarvan stak de Patiëntenfederatie in de periode (2015 tot en met 2018) 7,2 miljoen direct in Zorgkaart. Hiervan komt zo’n 3,3 miljoen uit de contracten met zorgverzekeraars en verkoopomzet, voornamelijk door verkoop van profielpakketten aan zorginstellingen die op Zorgkaart actief zijn”
Het is fraudegevoelig
Undercover plaatste website Follow the Money (FTM) 20 fake reviews op de zorgkaart, omdat dit aantal de operatie voor FTM behapbaar maakte. En dit aantal gaf tegelijkertijd afdoende een beeld van de mogelijkheid tot frauderen op Zorgkaart. Er werden bij deze interviews bewust geen negatieve reviews achtergelaten, om zorgverleners zo min mogelijk te schaden. En wat bleek? Alle twintig achtergelaten valse reviews werden goedgekeurd door de redactie en kwamen op de website van Zorgkaart. Inmiddels zijn alle reviews, na melding van FTM van de actie aan PN, weer verwijderd.
Het is anoniem
Zonder jezelf bekend te maken, is het wel erg makkelijk om zonder weerwoord van betrokkene kritiek of waardering te geven. Terwijl kritiek of compliment geven, ontvangen en feedback geven/ontvangen toch tot de normale intermenselijke communicatie behoort. In een persoonlijk gesprek kun je beter ingaan op de motieven die aan onvrede of waardering ten grondslag liggen. Bij uitstek geldt dat voor de hulpvraag en de eigen verwachting bij zorg en de bij geleverde zorg opgedane ervaringen. Patiënt en hulpverlener, ga met elkaar ‘face-to-face’ in gesprek.
Relevante blog:
13.03.2019: Torn niet aan keuzevrijheid van de burger (wie bepaalt?)