Het onderwerp ‘werkdruk in de ANW’ staat sinds 2016 hoog op de agenda van huisartsen, bestuurders van posten en ondersteunend personeel. Vanuit InEen, LHV en VPH worden verschillende middelen ingezet: gereedschapskist, helpen opzetten van pilots, nadenken over stelselwijzigingen in de acute zorg en een publiekscampagne.

Zeven blogs over ANW-spoedzorg van de huisarts

In zeven blogs heb ik het laatste jaar ook aandacht aan dit onderwerp besteed….

Blog 27 juni 2017: het lot van de ANW-spoedzorg van de huisarts ligt in eigen hand

Blog 20 juli 2017: oplopende waarneemtarieven brengen oplossing ANW-probleem niet dichterbij

Blog 2 augustus 2017: Geeft bekostiging ANW-spoedzorg een eigen kader

Blog 5 september 2017: ANW-spoedzorg: geen doorleverplicht en geen omzetplafond

Blog 13 september 2017: wat is de impact van de NZa-rapport op de acute zorg?

Blog 19 januari 2018: Hoeveel huisartsen zijn er nodig?

Blog 1 februari 2018: gelijke honorering ANW-zorg voor alle huisartsen

NB: in 2018 nog steeds oplopende waarneemtarieven…

De in 2017 geconstateerde tendens van oplopende waarneemtarieven heeft zich ook in 2018 doorgezet: de goedkope waarneemtarieven nemen in aantal af. Het aantal duurdere waarneemtarieven loopt snel op, eigenlijk bij alle diensten op de huisartsenpost.

Tarievenmonitor: uurtarief waarneming huisarts

Dienst          2013        2015        2016        2017      2018
Aantal ingevuld        n=1353      n=1259       n=1600       n=1198    n=1180
Nachtdienst             %           %           %           %           %
   <75 euro          17,1        16,9          8,6          3,9          1,9
76-80 euro          23,5        23,7        16,7          7,3          3,8
81-85 euro          26,6        25,1        26,4        22,5        14,2
86-90 euro          21,6        22,9        28,8        30,1        33,8
   >90 euro          11,2        11,3        19,5        36,2        46,3
Weekenddienst             %           %           %           %           %
   <70 euro            8,8          9,9          5,3          3          2
71-75 euro          31,9         30,1        20,6        13          3
76-80 euro          20,6         21,0        23,2        21        18
81-85          21,7         23,0        29,8        34        36
   >85 euro          17,0         16,0        21,1        29        41
Avonddienst            %           %           %          %          %
   <70 euro          13,9         13,0           6,7          3          2
71-75 euro          31,4         32,1         23,5        15          9
76-80 euro          22,8         23,4         24,8        25        22
81-85 euro          23,4         22,8         30,9        35        35
   >85 euro            8,5           8,7         14,0        22        32
Dagdienst            %           %           %          %         %
  <50 euro          1,2          1,1          0,6          1          1
51-55 euro        42,7        36,7        22,3        11          5
56-60 euro        43,9        51,2        62,4        71        76
  >60 euro        12,2        11,1        14,7        17        18
Uurtarief HDS  Uurtarief HDS  Uurtarief HDS  Uurtarief HDS  Uurtarief HDS Uurtarief HDS
Praktijkhouder      68,05 euro     69,72 euro     70,03 euro     70,89 euro   73,37 euro

Ofwel: Voor het tarief wat nu de praktijkhouder op de gereguleerde markt krijgt, werkt de waarnemer op de private markt anno 2018 amper meer…

Hoofdlijnenakkoord 2019-2021?

Het kan haast niet anders of het onderwerp van de ANW-zorg staat ook hoog op de agenda van een nieuw hoofdlijnenakkoord. Er zijn voor het leveren van ANW-zorg twee verschillende organisatievormen, de grootschalige HDS en de kleinschalige HDS ofwel de klassieke waarneemregeling. Wat zou nu voor toekomstige ANW-zorg binnen de grootschalige HDS een voorstel kunnen zijn?

Wat zou een toekomstig voorstel voor de grootschalige HDS kunnen zijn?

De gezamenlijke beroepsgroep (h)erkent de beschreven problematiek en blijft vasthouden aan de kernwaarde continuïteit die inhoudt dat een burger buiten kantoortijden voor niet uitstelbare acute zorg een beroep moet kunnen doen op een huisarts. Uitsluitend voor die zorg die niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts. Met centrale triage beoordeeld, uitgevoerd door de HAP, met strikte triageregels (“Grip op triage”) binnenkomend bij één loket. Verantwoordelijkheid voor de ANW-zorg impliceert voor de beroepsgroep een op een bevoegdheid tot interventie in randvoorwaarden en bestuurlijke regie. Elke werkende huisarts draagt in gelijke mate bij, zowel aan de roosterinvulling als aan de diverse taken binnen de spoedzorg. Het aantal werkzame uren per huisarts op de HAP wordt gemaximeerd. Met taakherschikking en taakdelegatie kan een deel van het spoedeisende werk worden overgedragen, voor een deel kan dat niet. De personele bezetting op de HAP wordt genormeerd, deels zo nodig geregionaliseerd. Het onderhouden van deze competentie is ook nodig voor het werk overdag. Spoedzorg overdag blijft bij de eigen huisarts. De invulling van de (gelijke) actieve (minimale/maximale) bijdrage aan de uitvoering van de kernwaarde continuïteit in de eigen regio alsmede de voorwaarden horend bij het onderhouden van de competentie worden onderdeel van de herregistratie en zijn onderdeel van ieders individuele contract met de HDS. De regionale HDS regelt met de huisartsen en alle andere regionale organisaties en ketenpartners (ambulance, SEH, wijkverpleging, GGZ, thuiszorg, ELV/SO (blog) en farmaceutische spoedzorg) betrokken bij de acute zorg de zorginhoudelijke (keten)samenwerking/afstemming en het gezamenlijke dienstrooster. Goede kwaliteit van spoedzorg betekent dat de zorg patiëntgericht, veilig, effectief/doeltreffend, tijdig, efficiënt/doelmatig, en toegankelijk en beschikbaar is. Delen van informatie conform de Richtlijn, met toestemming burger, is essentieel ten aanzien van voorgeschiedenis, medicatiegebruik en behandelwensen en -beperkingen.  De HDS is open vanaf 17.00 uur. Het uurtarief is voor elke huisarts gelijk en de hoogte van het uurtarief voor de generalistisch specialist (huisarts) wordt afgestemd op het uurtarief van de medisch specialist. De kosten van de acute zorg worden betaald met een eigen macrokader “Acute Zorg”, samengesteld uit de huidige budgetten van alle deelnemers bij het leveren van acute zorg en vallen, na genoemde ontschotting, vooraf aan de transitie uitgevoerd door de overheid, buiten de marktwerking. Daarmee vallen de kosten van het huisartsendeel van de ANW-zorg voortaan niet meer onder het budget van het huisartsenkader en evenmin onder het MBI. Het macrokader “Acute Zorg” wordt aangevuld als de gezamenlijke begrotingen van alle HDS-sen, met aantoonbare noodzaak, het kader overschrijden. De ANW-inkomsten blijven voor praktijkhouders, net als nu, buiten het “norminkomen” vallen. De verplichting richting praktijkhouders de diensten te regelen gaat per 2019 uit de contracten met de verzekeraars over de te leveren dagzorg. Nog steeds bestaat de mogelijkheid tot dienstruiling en dienstverkoop, maar pas na invulling van het regionale HDS-jaarrooster en met inachtneming van de genoemde herregistratie voorwaarden. Elke interventie, geïnitieerd door ketenpartners, die de spoedzorg regionaal in een pilot effectiever (de goede dingen doen) en efficiënter (de goede zorg goed doen) maakt, verdient een landelijke implementatie.

 Reacties

Reactie? Altijd welkom!