Alle partijen in de zorg hebben de laatste tijd hard gewerkt aan reductie van administratieve lasten. Met o.a. schrapconferenties ontstond er per sector een lijst met totaal 62 afspraken om in de zorg de administratie te reduceren en overbodige handelingen af te schaffen. Deze week presenteerde het ministerie haar actieplan (64 pg.) tegen regeldruk in de zorg. Er waren ook kritische geluiden bij dit gepresenteerde actieplan. De voorzitter van de medisch specialisten zei dat het actieplanniet concreet genoeg” en „te vrijblijvend” was en stelde: ”De bewindslieden hadden hardop moeten durven zeggen: we schrappen de helft van alle overbodige regels.” De beroepsvereniging van verpleegkundigen liet optekenen: “Het concrete effect van dit soort plannen op onze beroepsgroep blijft achter. Dat komt doordat werkgevers wel het beleid moeten durven wijzigen. Vaak hangt bijvoorbeeld het declareren van zorg samen met registratie.” De minister blijft optimistisch: Als je het fanatisme ziet bij de mensen uit de praktijk om de berg papier te verminderen, dan twijfel ik niet aan de grote urgentie waarmee aan deze afspraken gewerkt zal worden.” En mede-initiatiefnemer van de schrapconferenties naast Het Roer Met Om, de VVAA, meldt ook te willen dat 50 procent van de regels wordt geschrapt: “Het ministerie heeft met het actieplan de relevantie van het onderwerp echt op de kaart gezet, maar de afspraken zijn wel nog erg vrijblijvend.” De VVAA bevestigt dat het actieplan ‘pas het begin is’.  “We zijn heel positief over de inspanningen die VWS heeft geleverd, nu hopen we dat ook de volgende stap wordt gezet”. Maar zegt ook: “In Nederland kom je al gauw in een polderbeweging terecht en beweeg je je door dikke stroop als het op veranderingen aankomt”. Het ministerie gaat de voortgang van (Ont)regel de zorg monitoren op een deze week gelanceerde website: www.ordz.nl.

Eerdere blogs over dit onderwerp

17.06.2017: (Ont)regel de zorg

01.09.2017: Reductie administratieve lasten: eerst diagnose, dan therapie

04.01.2018: Regel de administratieve overlast (goed) en een nieuw hoofdlijnakkoord

De goede wil

Er is geen reden te twijfelen aan goede wil. En er zijn ook resultaten geboekt. Huisartsen hoeven niet meer jaarlijks hulpmiddelen aan te vragen bij chronische aandoeningen, ziekenhuizen stoppen met dubbele registraties, de vijfminutenregistraties in de wijkverpleging worden afgeschaft en verzekeraars zullen uniforme bepalingen voor declaraties gaan gebruiken in contracten met zorgaanbieders. Maar goede wil alleen is niet genoeg. Buiten het schrappen van regels, moet ook steeds gekeken worden waarom deze regels zijn ontstaan (blog). Zo zijn er bv. verplichtingen vanuit de Wet Marktordening Gezondheidszorg (Wmg). Bij Medisch Contact gaf ik daarover de volgende reactie: “Een van de oorzaken is de wetgeving rond het huidige zorgstelsel. Tot en met vandaag wordt resultaatgerichte bekostiging gepredikt. Onder andere ligt hier de Wmg aan ten grondslag. Populair gezegd: “laat je prestaties zien”. Waarmee in administratieve zin wordt bedoeld: aan de inkoper ten behoeve van marktindicatoren (zogenaamd) horend bij prestaties. Er is daarbij, zoals beschreven in de blog, meetdrang en meetdwang”.

Wat zegt het hoofdlijnenakkoord wijkverpleging hierover?

Gisteren is het tweede hoofdlijnenakkoord gesloten, dit keer met de wijkverpleegkundigen. Citaat uit dit akkoord: ” Als het opruimen van bestaande regels en administratieve lasten niet hand in hand gaat met het aanpakken van meer systematische, onderliggende oorzaken van het vraagstuk van regeldruk, zou al snel sprake zijn van dweilen met de kraan open. Het is dus van groot belang om ook oog te hebben voor de mechanismes die ten grondslag liggen aan de introductie van nieuwe regels, voorschriften, procedures, formulieren, indicatoren en wat dies meer zij. Waar het wet- en regelgeving van VWS betreft, is het uitgangspunt die zo lastenluw als mogelijk op te stellen, en de regeldruk effecten ervan goed in te schatten en in kaart te brengen zodat deze onderdeel uit kunnen maken van de totaalafweging over nut en noodzaak van een nieuwe wet of regel. Ook bij het ontwikkelen en implementeren van nieuw beleid dat niet verloopt via nieuwe wet- of regelgeving ziet VWS erop toe dat dit zo regelarm mogelijk wordt ingericht en dat de consequenties voor regeldruk in de totale afweging van belangen worden meegenomen.”

Huisartsen

Toen ik deze week bij een presentatie aan een groep praktijkmanagers in de huisartspraktijk vroeg of zij merkten dat de regeldruk minder werd, antwoorden zij dat sommige regels verdwenen waren, maar dat er ook weer regels bijkomen. En dat soms sluipenderwijs bv. verzoeken om machtigingen na inkoopveranderingen elders weer terugkomen.

Zorgstelsel

In ons zorgstelsel zijn veel zaken gedelegeerd van overheid naar de (gereguleerde) markt. Dat gaat gepaard met regelgeving, met niet het ministerie maar de zorgverzekeraars namens de overheid als uitvoerende organisatie. Als je regels wilt afschaffen, als je wilt ontregelen, dan moet je zijn daar waar regels zijn/worden afgesproken. En dat is allereerst in een af te sluiten hoofdlijnenakkoord. Daarnaast is dat het individuele zorgcontract. Sectorspecifieke ontregelingsafspraken van schrapconferenties moeten zichtbaar zijn in elk individueel af te sluiten contract in de sector. Daarmee kan elke zorgverlener initiatiefnemer zijn van reductie administratieve regeldruk. En is schrappen in contracttekst bij hinder in het dagelijkse werk door onzinnige regelgeving een te bespreken agendapunt. Het Roer Moet nog steeds Om, met de zorgverlener aan dat roer.